Kaupunginvaltuusto, kokous 16.11.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 157 Tuloveroprosentti, kiinteistöveroprosentti ja muiden verojen perusteet vuodelle 2021 

TRE:6122/02.03.01/2020

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja, Jukka.Mannikko@tampere.fi

Perustelut

Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa tuloveroprosentin suuruus Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Tuloveroprosentti ilmoitetaan neljännesprosenttiyksikön tarkkuudella.

Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa ja sadasosan tarkkuudella vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin. Kunnan tulee ilmoittaa kiinteistöveroprosentit Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä.

Jos marraskuun 17. päivä on muu kuin arkipäivä, niin ilmoitus tulee tehdä viimeistään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 150/1930 5 §).

Kaupungin verotulot kertyvät kunnan tuloverosta (kunnallisvero), osuudesta yhteisöveron tuottoon ja kiinteistöverosta.

Tuloveroprosentti

Kaupungin vuoden 2021 talousarvio on valmisteltu nykyisen 20,25 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2021 verotuloarviota tehtäessä on ollut käytettävissä alustavat tiedot vuoden 2019 verotuksesta, jonka mukaan vuonna 2019 verotettavat tulot kasvoivat Tampereella 4,2 prosenttia ja koko maassa 3,1 prosenttia. Verotettavien tulojen arvioidaan kasvavan Tampereella 1,8 prosenttia vuonna 2020 ja 0,7 prosenttia vuonna 2021.

Kunnallisveroja on vuonna 2020 kertymässä noin 848,0 milj. euroa (ennuste 9/2020). Vuonna 2021 kunnallisveroja arvioidaan kertyvän 869,1 milj. euroa.

Osuus yhteisöveron tuotosta

Yhteisöveroja arvioidaan kertyvän kuluvana vuonna 85,0 milj. euroa (ennuste 9/2020), mikä on 7,7 milj. euroa vuotta 2019 enemmän. Vuonna 2021 yhteisöverotilitysten arvioidaan kasvavan 7,0 milj. eurolla. Yhteisöverojen kertymäarvio perustuu valtiovarainministeriön arvioon kunnille vuonna 2021 tilitettävistä yhteisöveroista ja kaupungin jako-osuusarviosta.

Kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta korotetaan 10 prosenttiyksiköllä määräaikaisesti myös verovuonna 2021 ja lisäksi pysyvästi kahdella prosenttiyksiköllä varhaiskasvatusmaksujen alentamisen vuoksi. Kuntien yhteisöverotilitysten arvioidaan olevan 2,3 mrd. euroa vuonna 2021.

Valtiovarainministeriö vahvistaa vuonna 2021 käytettävät kuntien jako-osuudet joulukuussa 2020 ja osuudet voivat poiketa nykyisistä jako-osuuksista. Kaupungin jako-osuuden arvioidaan pysyvän vuoden 2020 tasolla.

Kiinteistöveroprosentit

Kiinteistöveroprosentit määrätään prosentin sadasosan tarkkuudella. Eduskunnan päätösten perusteella vuodelle 2021 kiinteistöveroprosenttivälit ovat:

  • Yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93-2,00 %
  • Vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,41-0,90 %
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93-2,00 %
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä enintään 3,10 %
  • Yleishyödyllisen yhteisön veroprosentti voidaan määrätä välillä 0,00-1,80 % (kiinteistöveroprosentiksi 0,00 vain, jos valtuusto on erikseen näin määrännyt. Jos erillistä veroprosenttia ei ole päätetty, jätetään ilmoituskenttä tyhjäksi.)
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 2,00-6,00 % (Huom: KiintVL 12 b §:ssä mainituissa kunnissa alaraja on kunnanvaltuuston määräämä yleinen veroprosentti + 3,00 %)


Vuoden 2021 talousarviovalmistelussa kiinteistöveroprosentit on pidetty vuoden 2020 tasolla.

Esitettävät kiinteistöveroprosentit ovat:

  • yleinen kiinteistöveroprosentti 1,25
  • vakituiset asuinrakennukset 0,65
  • muut kuin vakituiset asuinrakennukset 1,10
  • yleishyödylliset yhteisöt 0,40
  • voimalaitokset 3,00
  • rakentamaton rakennuspaikka 5,00


Kiinteistöveroja on vuonna 2020 kertymässä noin 90 milj. euroa (ennuste 9/2020). Vuonna 2021 kiinteistöveron tuotoksi arvioidaan 92 milj. euroa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2021:

  • Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 20,25.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,25.
  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,65.
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,10.
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,40.
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 3,00.
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 5,00.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Jukka Männikölle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2021:

  • Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 20,25.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,25.
  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,65.
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,10.
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,40.
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 3,00.
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 5,00.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Lassi Kaleva oli tehnyt seuraavan muutosehdotuksen ryhmäpuheenvuorossaan:

Muutosesitys: Esitetään veroprosentin alennusta.
Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2021 ja taloussuunnitelmakaudelle 2021-2024:
•Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 20,00.
Muut kh:n esityksen mukaan.
Tuloveron alentamisen kustannusvaikutus n. miinus 10 milj. euroa. Vaikutus taloudelliseen toimeliaisuuteen ja työllisyyteen positiivinen. 

Kannatus: Yrjö Schafeitel, Aarne Raevaara, Heikki Luoto.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallituksen ehdotukseen oli tehty 1 kannatettu muutosehdotus.

Koska muutosehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti, puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:
Kaupunginhallituksen ehdotus JAA, Kalevan muutosehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: kaupunginhallituksen ehdotus hyväksyttiin äänin 61-6.
 

Äänestystulokset

  • Jaa 61 kpl 91%

    Jaakko Mustakallio, Milka Hanhela, Ari Wigelius, Ilpo Sirniö, Maija Kajan, Vilhartti Hanhilahti, Miisa Karjalainen, Sanna Marin, Aleksi Jäntti, Riitta Ollila, Atanas Aleksovski, Peter Löfberg, Olga Haapa-aho, Matti Helimo, Ulla-Leena Alppi, Tiina Elovaara, Mikko Aaltonen, Pia Viitanen, Mikko Kriikku, Aila Dundar-Järvinen, Jouni Ovaska, Lauri Lyly, Salazar Natalia Rincón, Ilkka Porttikivi, Matti Höyssä, Kalle Kiili, Ulla Kampman, Esa Kanerva, Olli-Poika Parviainen, Petri Siuro, Petri Rajala, Kirsi Kaivonen, Irja Tulonen, Jaakko Stenhäll, Väinö Friman, Antti Ivanoff, Anneli Kivistö, Merve Caglayan, Minna Minkkinen, Noora Tapio, Oras Tynkkynen, Leena Rauhala, Juhana Suoniemi, Jukka Gustafsson, Henri Backman, Ilkka Sasi, Anneli Taina, Matti Joki, Sinikka Torkkola, Anne Liimola, Kalervo Kummola, Inna Rokosa, Reeta Ahonen, Sari Tanus, Anne-Mari Jussila, Anna-Kaisa Ikonen, Leena Kostiainen, Jouni Markkanen, Sofia Vikman, Johanna Loukaskorpi, Erkki Axen

  • Ei 6 kpl 9%

    Lassi Kaleva, Aarne Raevaara, Heikki Luoto, Yrjö Schafeitel, Terhi Kiemunki, Lasse Oksanen

Tiedoksi

Verohallinto, Jukka Männikkö, Vesa-Matti Kangas, konsernihallinto, palvelualueet ja liikelaitokset

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.