Yhdyskuntalautakunta, kokous 24.11.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 321 Oikaisuvaatimus suunnittelupäällikön päätökseen pysäköintirajoitusten lisäämisestä Koukkurannankadulle 

TRE:6279/08.01.02/2020

Valmistelija

  • Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yksityishenkilö on tehnyt oikaisuvaatimuksen Tampereen kaupungille Vuoreksessa sijaitsevan Koukkurannankadun pysäköintimuutoksista laadittuun suunnitelmaan ja suunnittelupäällikön päätökseen liittyen. Suunnitelmassa Koukkurannankadulle asetettiin pysäköintikieltoja nykyisen täysin vapaan pysäköinnin sijasta, mutta kadulle myös jätettiin osa vapaasta pysäköinnistä. Oikaisuvaatimuksessa perusteena mainitaan, että jatkossakin pysäköidyt autot vaikeuttavat kadun ylittävien jalankulkijoiden havainnointia sekä tekee kadusta edelleen turvattoman. Lisäksi pysäköintipaikkaa etsivät autot käyvät kääntymässä oikaisuvaatimuksen jättäneen henkilön taloyhtiön tonttiliittymässä, mikä aiheuttaa turhaa liikennettä alueella.

Vuoreksessa on tällä hetkellä erittäin paljon pysäköintiin liittyviä haasteita johtuen siitä, että autoille ei ole toteutunut tarpeeksi pysäköintitilaa tonteille. Alueen rakentaminen on myös edelleen kesken. Näistä syistä autoja pysäköidään jatkuvasti hyvin paljon vapaille kadunvarsipaikoille niin asukkaiden, heidän vieraidensa kuin alueen rakennuskohteiden työntekijöiden toimesta. Kadunvarsipysäköintiä ei siksi yleisesti ottaen voi Vuoreksessa kokonaan poistaa ilman perusteltuja syitä, vaan erilaisia tarpeita varten pidetään kadunvarsipysäköintiä Vuoreksessa tällä hetkellä tarpeellisena.

Suunnitelman tarkastelualueella on kaupungin havaintojen mukaan ollut viime aikoina tarvetta n. 10-15 auton pysäköinnille, josta suurin osa on lähialueiden asukkaiden pysäköintiä. Pysäköintitarvetta on viime aikoina lisännyt Koukkurannankatu 14 rakennustyömaan työntekijöiden pysäköinti. Myös Koukkurannankatu 16-18 rakennukset ovat vielä toteuttamatta eli pysäköintitarvetta ilmenee kohdassa edelleen tulevaisuudessa rakennushankkeiden vuoksi.

Suunnitelmaa laadittaessa on lähdetty siitä, että pysäköinti kielletään Koukkurannankadulla erityisen vaarallisiksi arvioiduista paikoista eli kadun ylittävän suojatien molemmin puolin sekä Koukkurannankadun sisämutkissa, joissa näkyvyys kohtaamistilanteissa on huono. Kuitenkin pysäköintiä on haluttu jättää alueen eri tarpeisiin arviolta 5-7 auton verran kohtaan, jossa siitä ei arvioida olevan kohtuutonta haittaa tai aiheuttavan turvallisuusongelmia. Säilytetyt pysäköintipaikat sijaitsevat kadun suoralla osuudella, jossa näkyvyys kohtaaville ajoneuvoille on kohtalainen, vastaantuleva ajoneuvo on mahdollista havaita etäältä ja väistämiseen on tilaa. Kadulle pysäköidyt autot myös yleisesti ottaen hillitsevät ajonopeuksia, eli pysäköinnin poistaminen kokonaan voisi synnyttää uuden turvallisuusriskin kadulle. Suunniteltua etelämmäs pysäköintiä ei voida kadulla turvallisesti mahdollistaa.

Oikaisuvaatimuksen tekijän esittämä huoli jalan kadun ylittävän turvallisuudesta jatkossa arvioidaan aiheettomaksi, sillä ylityspaikan eli tonttiliittymän ja lähimmän pysäköidyn auton etäisyys on suunnitelman myötä n. 15 m, joten näkyvyyden jalkakäytävältä ajoradalle lähestyvän auton suuntaan arvoidaan olevan riittävä kadun turvalliseen ylitykseen. Jalankulkija on katua ylittäessään väistämisvelvollinen kadulla ajaviin nähden.

Oikaisuvaatimuksen tekijän havainto tonttiliittymässä kääntyvistä autoista on varmasti aiheellinen eli osa autoilijoista todennäköisesti kääntää liittymässä ympäri, ellei pysäköintipaikkaa ole kadulla vapaana. Koska pysäköinti halutaan kuitenkin säilyttää, ei tätä haittaa voida käytännössä vähentää.

Kaupungin on mahdollista harkita pysäköinnin poistamista kokonaisuudessaan uudelleen myöhemmin käytännön kokemusten ja seurannan perusteella. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pekka Stenman, Tuula Somppi, Ari Vandell, Petri Keivaara, oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.