Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 17.2.2021

§ 8 Hankintaoikaisu Kompressorin hankinnasta (lisäpykälä) 

Valmistelija

  • Keinonen Kalle, Kalustopäällikkö

Perustelut

Kalustopäällikkö Kalle Keinonen:

Atlas Copcon edustaja on toimittanut liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen koskien hankintaa TRE:405/02.07.01/2021.

Hankinta-asiakirjojen kohdassa 1.3 on ehdottomana vaatimuksena esitetty, että hankittavan kompressorin on oltava ominaisuuksiltaan, teholtaan

ja tuotoltaan vähintään yhtä hyvät kuin nyt käytössä olevassa kompressorissa Atlas Copco GA22FF, jonka tuotoksi ilmoitetaan 2,96 m^3 / min.

 

On kiistatonta, että paineilman tuotto on seuraavissa tarjotuissa laitteissa alle tämän: Chicago Pneumatics, IES SCD22-13-D, Gardner Denver ESM 22-13.

Tämä käy selville liitteen vertailutaulukosta. Vaikka tuotto joissain laitteissa on vain vähän pienempi, on tarjouspyynnössä silti vaadittu vähintään

yhtä hyvää tuottoa, jolloin pienikin ero johtaa siihen, että tämä ehdoton vaade ei täyty ja näin ollen ne kompressorit, jossa tuotanto jää alle vanhan olisi tullut hylätä.

 

Atlas Copcon hankintaoikaisuvaatimuksessa on myös esitetty että hihnavetoinen kompressori ei ole yhtä hyvä tai parempi ominaisuuksiltaan kuin suoravetoinen.

Tämän toteennäyttäminen on kuitenkin hankalaa, TKL:n kiinteistötekniikan asiantuntijan, kalustomestari Jussi Vatajan mukaan ei ole olemassa kokemusta siitä, että hihnavetoinen ei olisi ominaisuuksiltaan yhtä hyvä kuin suoravetoinen. Toisaalta suoraa vetoa ei olla erikseen myöskään edellytetty. Näin ollen ei ole toteen näytettävissä että hihnavetoinen kompressori tulisi hylätä pois tarjousvertailusta.

 

On kiistatta totta, että hankintapäätöksessä on tapahtunut virhe ja näin ollen hankintapäätös on kumottava.

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Keinonen Kalle, Kalustopäällikkö

Puheenjohtaja:

Johtokunta päättää hyväksyä hankintaoikaisun ja kumota Kalle Keinosen viranhaltijapäätöksen TRE:405/02.07.01/2021. 

 

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.