Perustelut
Vuoreksen puistokadun, väli Automiehenkadun liittymäalue, erotellun jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma, suunnitelmanumero 1/21235, Lahdesjärven kaupunginosassa.
Katusuunnitelma on laadittu Vuoreksen puistokadun kyseisen katuosuuden erotellun jalkakäytävän ja pyörätien toteuttamiseksi.
Katusuunnitelma pohjautuu vuonna 2019 laadittuun esisuunnitelmaan Vuoreksen puistokadun ja Automiehenkadun liittymäalueesta. Vuoreksen puistokatu on osa merkittävää pohjois-eteläsuuntaista yhteyttä jalankululle ja pyöräliikenteelle Tampereen keskusta-alueen ja Vuoreksen välillä. Katusuunnitelmassa on esitetty mm. muuttuvat katujärjestelyt, korkeusasemat, pintamateriaalit sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.
Katusuunnitelman mukaan ko. Vuoreksen puistokadun katuosuudella parannetaan jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita rakentamalla uusi suojatieylitys Automiehenkadun liittymään, muuttamalla yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie erotelluksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi sekä parantamalla valaistusta. Samalla parannetaan myös katuympäristön ilmettä ja viihtyvyyttä uusilla katupuilla.
Katusuunnitelman mukaan Vuoreksen puistokadun ko. katuosuuden erotellun jalkakäytävän ja pyörätien kokonaisleveys on 5,5 metriä, josta kaksisuuntaisen pyörätien osuus on 3,0 metriä ja jalkakäytävän 2,5 metriä.
Katusuunnitelman mukaan Vuoreksen puistokadun ja Automiehenkadun liittymässä poistetaan vapaa oikea kaista, joka johtaa Vuoreksen puistokadulta Automiehenkadulle. Valtatien 9 rampin kaistajärjestelyt muutetaan siten, että keskimmäiseltä kaistalta ajetaan suoraan Lahdesjärvelle ja Lakalaivaan. Oikeanpuoleiselta kaistalta käännytään Veisuun ja Nirvaan. Vasemmanpuoleiselta kaistalta käännytään Vuorekseen kuten ennenkin.
Jalkakäytävän ja pyörätien pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesikaivoihin.
Kohde sisältyy Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaan.
Vuoreksen puistokatua koskevan ko. katusuunnitelman kustannusarvio on noin 227 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 18.03. – 01.04.2021. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin yksi muistutus.
Muistutus:
Tampereen polkupyöräilijät ry kiittelee suunnitelmasta ja kohteen toteuttamisesta. Yhdistys kuitenkin esittää muistutuksessaan, että jalkakäytävä ja pyörätie tulisi olla eri tasossa koko suunnitelmaosuudella.
Lisäksi Tampereen polkupyöräilijät muistuttaa, että leveämpää eroteltua jalkakäytävää ja pyörätietä tulisi jatkaa selvästi pidemmälle Vuoreksen suuntaan kuin mitä tämä suunnitelma näyttää.
Vastine:
Jalkakäytävän ja pyörätien erottelun toteuttaminen tasoeron keinoin ei koettu olevan sopivaa tämän kohteen puitteissa. Kohde on kovin pieni osa pidemmästä väyläosuudesta ja näin toteutettu erottelu ei olisi kovin luontevaa tässä hankkeessa.
Tämän hankkeen ja katusuunnitelman päätehtävä oli ratkaista Automiehenkadun sujuva ja turvallinen ylittäminen tällä reittiosuudella. Tähän hankkeeseen ei ole varattu resursseja pidempien linjaosuuksien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Laadukkaamman jalkakäytävän ja pyörätien suunnittelua ja toteutusta jatketaan Vuoreksen suuntaan toisen hankkeen puitteissa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Vuoreksen puistokadun, väli Automiehenkadun liittymäalue, erotellun jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma nro 1/21235 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.