§ 157 Vahingonkorvausvaatimus ajoneuvovahingosta Kuokkamaantiellä Lempääläntien risteysalueen läheisyydessä

Lataa  Kuuntele 

TRE:2226/03.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

2.7.2021

Päätöksen tekijä

Rakennuttamisjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintosuunnittelija Patrick Hanska, puh. 041 730 4437, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen, puh. 040 506 8600, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungilta on anottu vahingonkorvausta 21.3.2021 päivätyllä hakemuksella ajoneuvovahingosta, joka tapahtui Kuokkamaantie 5:n kohdalla, Lempääläntien risteysalueen läheisyydessä 5.2.2021 klo 19:50. Anottu korvaussumma on 3 500,00 euroa, joka perustuu asianosaisen hakemuksessaan esittämään arvioon vastaavanlaisen auton keskimääräisestä arvosta nettimyyntihintojen perusteella. 

Asianosaisen kertomuksen mukaan hän menetti ajoneuvonsa hallinnan tiellä olleista polanteista/urista johtuen ajaessaan reilua 30 km/h vauhtia. Ajoneuvon hallinnan menettämisen seurauksena ajoneuvo suistui vastaan tulevan ajoneuvon kaistalle ja johti kolariin, jossa molemmat autot kärsivät merkittäviä vahinkoja.

Asianosaisen ajoneuvon kolarissa kärsimät vahingot olivat niin merkittävät, että ajoneuvo romutettiin korjauskelvottomana 23.4.2021. 

Tampereen kaupunki on pyytänyt asian käsittelyn yhteydessä selvityksen aluetta hoitavalta urakoitsijalta sekä vahinkopaikalla tehdyistä hoitotoimenpiteistä että vallinneista keliolosuhteista, silminnäkijälausunnot kahdelta asianosaisen hakemuksessaan nimeämältä silminnäkijältä sekä paikalle saapuneen poliisin vahinkotapausta koskevan tutkintamateriaalin.

Aluetta hoitavalta urakoitsijalta saadun selvityksen (liitteenä) mukaan Kuokkamaantien risteysaluetta on aurattu kuorma-autoilla sekä jyrsitty polannetta tapahtumaa edeltävinä päivinä 1.2 ja 2.2.2021. Auraustoimenpiteistä on GPS-raportit. Kohteesta on myös kuvaliite tapahtumaa edeltävältä päivältä, josta olosuhteet käyvät ilmi.

Keliolosuhteista saadun selvityksen mukaan tapahtumaviikolla on vallinnut tasainen pakkaskeli vaihdellen välillä -10….-19 astetta. Tapahtumaa edeltäen 3.2.2021 on satanut kevyttä pakkaslunta noin 2 senttimetriä. Tapahtumapäivänä ei ole satanut lunta ja pakkasta on ollut -15 astetta. Täten uutta polannetta aurauksen jälkeen ei ole ainakaan merkittävästi syntynyt, koska sulamista ja jäätymistä ei ole tapahtunut. 

Kuokkamaantien osuus välillä Lempääläntie - Viinikankatu on varsin vilkasliikenteinen väylä, jossa kulkee päivittäin merkittävä määrä sekä raskasta että henkilöautoliikennettä (vuorokausittainen liikennemäärä useita tuhansia ajoneuvoja). Vilkas liikenne, pitää ajourat pääosin lumettomana. Kohteessa katuosuus on suora. 

Kyseisestä kohteesta ei ole tullut vastaavia ilmoituksia ajoneuvo- tai muista vahingoista. Myöskään kunnossapidon vikailmoitusjärjestelmään ei ole tullut ilmoituksia tien poikkeavasta kunnosta.

Ensimmäinen silminnäkijänä asiassa kuultu henkilö oli ajanut Kuokkamaantietä vahinkopaikan kohdalta noin kello 17 aikaan ja kertoi lausunnossaan, että tiellä olleet polanteet haittasivat ajamista merkittävästi, mutta auto oli mahdollista pitää ajouralla.

Toinen silminnäkijänä asiassa kuultu henkilö saapui vahinkopaikalle vahingon sattumisen jälkeen. Hän piti lausunnossaan tien kuntoa merkittävän huonona ja polanteita huomattavan suurina. Silminnäkijän lausunnon mukaan tien huoltotoimenpiteitä oli laiminlyöty ja polanteiden kunnossapitotoimenpiteitä ei voinut havaita tien pinnasta. Hänen mielestään ennen vahinkoa tehdyt huoltotoimenpiteet eivät olleet riittäviä.

Poliisilta saadun tutkintamateriaalin mukaan ajourat ovat olleet paljaat, lämpötila -14 astetta, tie valaistu ja sää kirkas. Tutkintamateriaalin mukana on saatu myös kuvia vahinkopaikalta.

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978) 3 §:n 1 momentin mukaan kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Vahingonkorvauslain (412/1974) 2 luvun 1 §:n mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.

Tieliikennelain (2018/729) 5 §:n mukaan ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Tieliikennelain 3 §:n mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. 

Asianosainen on kertomansa mukaan noudattanut alueella vallitsevaa 40 km/h nopeusrajoitusta. Asianosaiselta ja poliisilta saadun kuvamateriaalin perusteella tien kunto on voinut olla paikoin heikommassa kunnossa, kuin mitä kaupungin itsemäärittämät tien kunnossapitoluokitukset (kunnossapitoluokka II) edellyttävät, mutta tie on kuitenkin ollut kokonaisuudessaan, mukaan lukien vahinkopaikan kohdalla, lain edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Keliolosuhteet ovat olleet sellaiset, että ajoneuvon kuljettajan on ollut mahdollista havainnoida tiellä olevat polanteet ja tien mahdollinen liukkaus. Täten ajoneuvon kuljettajan on ollut myös mahdollista sovittaa ajonopeutensa tieliikennelain 5 §:n mukaisesti sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto.

Asianosaisen ajonopeus on ollut vahinkohetkellä reilut 30 km/h hänen kertomansa perusteella. Tampereen kaupunki katsoo poliisin tutkintailmoituksen ja asiassa saatujen selvitysten, muun muassa kuvamateriaalin, perusteella, että ajoneuvon tilannenopeutta ei ole sovitettu vahinkohetkellä vallinneisiin olosuhteisiin, mikä on ollut syynä vahinkoon.

Edellä kerrotun perusteella voidaan todeta, että Tampereen kaupungilla ei ole ollut tuottamusta asiassa ja vahingonkorvaushakemus tulee hylätä perusteettomana.

Rakennuttamisjohtaja päättää alle 20.000 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Yla 15.1.2019 § 6, Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 16.6.2021 § 67 [1 kohta 4 §]).

Päätös

Korvausvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Lausunnot

Puhelinkeskustelun pohjalta kirjatut silminnäkijälausunnot:

Ensimmäinen silminnäkijä:

Silminnäkijä oli ajanut noin viiden aikaan tieltä ja hämmästeli urien syvyyttä. Silminnäkijän mukaan ajoneuvoa oli urien takia hankala pitää tiellä, ja hän oli havainnut useiden autojen liukastelevan vahingon tapahtuman kohdalla. Silminnäkijän mielestä auto oli mahdollista pitää ajouralla, sillä auto korjasi ajolinjaa hieman itsestään. Kuitenkin polanteet haittasivat ajoa merkittävästi.

Toinen silminnäkijä:

Silminnäkijä tuli vahingon jälkeen paikalle. Silminnäkijän mukaan tien kunto oli merkittävän huono ja polanteet olivat huomattavan suuret. Tapahtuman jälkeen asiaa punnitessa silminnäkijä ja asianomainen olivat tulleet siihen johtopäätökseen, että kapea ajoneuvo ei ollut mahtunut polanneurille. Silminnäkijä ja muut alueen asukkaat olivat keskustelleet tien huonosta kunnosta myös jo ennen vahinkoa. Silminnäkijän mukaan tien huoltotoimenpiteitä oli laiminlyöty ja polanteiden kunnossapitotoimenpiteitä ei voinut havaita tien pinnasta. Silminnäkijän mukaan syy vahinkoon on kunnossapidossa, sillä kapea henkilöauto ei mahtunut polanteisiin ja polanteet olivat huomattavan syvät. Ennen vahinkoa tehdyt huoltotoimenpiteet eivät myöskään olleet hänen mielestään riittäviä.

Allekirjoitus

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen