Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 15.9.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 109 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5927/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2022 talousarviokehyksen 21.6.2021 (§ 305). Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Nettomenojen kasvu on 6,4 prosenttia. Koko kaupungin talousarviokehys (tilikauden tulos) vuodelle 2022 on 26,5 milj. euroa alijäämäinen. Kaupunginhallitus antoi vuosien 2022-2025 investointisuunnittelun ohjeelliseksi tasoksi 26.4.2021 noin 240 milj. euroa, jonka mukaan vuoden 2022 talousarvioesityksiä on ryhdytty valmistelemaan.

Vuoden 2022 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen uuteen, valmisteilla olevaan strategiaan ja sen pohjana olevaan Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelmaan. Tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Lautakunnan talousarvioesitykseen sisältyvät kaupunginhallituksen 26.4.2021 linjaamat toiminnan painotukset, jotka huomioidaan talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelussa. Vuonna 2022 elinvoima- ja osaamislautakunnan toiminnassa painottuu muun muassa kaupungin kasvuun sekä työn ja työelämän murrokseen vastaaminen. Kaupungin asema vahvana koulutuskaupunkina tulee nostaa strategiseksi vetovoimakysymykseksi. Kohtaantohaasteisiin tulee vastata ennakoinnilla sekä jatkuvaa oppimista ja työllisyyden palveluita kehittämällä. Digitaalisten ympäristöjen ja hybridimaailman merkitys korostuu lähes kaikessa kaupungin toiminnassa.

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen organisaatiossa elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat kuuden palveluryhmän vastuulle. Niitä ovat ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, työllisyys- ja kasvupalvelut, elinkeinopalvelut, vetovoima ja edunvalvonta sekä kehitysohjelmat. Kaupunginhallituksen ohjauksessa ovat valtuustoon nähden erikseen sitovat kehitysohjelmat, joita ovat Hiedanranta ja Viiden tähden keskusta.

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue vastaa vastuualueensa lisäksi elinvoima- ja osaamislautakunnan sekä asunto- ja kiinteistölautakunnan tehtäviin kuuluvien asioiden valmistelusta ja asiakasohjauksen järjestämisestä. Kuntien yhteistoimintasopimuksen perusteella palvelualue hoitaa ammatillisen koulutuksen yhteistoiminta-alueen tehtävien valmistelun.

Nollapohjabudjetointikokeiluja jatketaan vuoden 2022 talousarviovalmistelussa. Elinvoima- ja osaamislautakunnan palveluista kokeilussa on mukana työllisyys- ja kasvupalveluiden palveluryhmä. Palveluryhmä on valmistellut vaihtoehtoiset esitykset nollapohjabudjetoinnin periaatteita noudattaen, ja jatkovalmisteluun valittu vaihtoehto on sisällytetty lautakunnan esitykseen.

Vuoden 2022 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit. Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate vuonna 2022 on -100,6 miljoonaa euroa. Lautakunnan nettoinvestoinnit ovat -3,7 milj. euroa ja ne kohdistuvat ammatillisen koulutuksen palveluryhmään.

Ammatillisen koulutuksen talousarvioesityksessä perusrahoituksen osuus vuodelle 2021 on 70%, suoritusrahoituksen osuus 20% ja vaikuttavuusrahoituksen osuus 10%. Tulo- ja menoarvio oikaistaan vuoden 2021 lopussa saatavan vuoden 2022 suoritepäätöksen mukaiseksi. Talousarvion valmisteluvaiheessa valtionosuustulo on arvioitu vuoden 2021 opiskelijavuositavoitteen (8622) mukaisesti, ja lisäksi on huomioitu profiilikertoimen nousu. Arvio vuoden 2022 ammatillisen koulutuksen valtionosuudeksi varsinaisen suoritepäätökseen perustuvan rahoituksen osalta on 86,4 milj. euroa, joka on 1,2 milj. euroa enemmän kuin kuluvana vuonna. Lisäksi vuoden 2022 tuloarvioon on sisällytetty vuosien 2020 ja 2021 lisäsuoritepäätösten sekä vuonna 2021 saadun koronatuen kohdennus vuodelle 2022. Vuoden 2022 talousarvioesityksessä ammatillisen koulutuksen toimintakate on 1,4 milj. euroa ja tilikauden tulos on 0,0 euroa.

Lukiokoulutuksen osalta painottuu oppivelvollisuuden laajentuminen edelleen n. 1200 opiskelijalla syksyllä 2022. Oppivelvollisuuden laajentumisen arvioidaan vaikuttavan myös kokonaisopiskelijamäärän kasvuun, jonka arviota tarkennetaan keväällä 2021 peruskoulunsa päättäneiden, ilman opiskelupaikkaa olevien määrän selvittyä. Lukion uudistuneen opetussuunnitelman käyttöönotto tapahtui 1.8.2021, joten kahden rinnakkaisen opetussuunnitelman aika jatkuu vuonna 2022. Lukiokoulutuksen toimintakate vuoden 2022 talousarvioesityksessä on -32,3 milj. euroa, mikä on n 3,4 milj. euroa kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaa suurempi.  Palvelutarpeiden lisäyksinä on huomioitu oppivelvollisuuden laajenemisen vaikutukset sekä opiskelijamäärän kasvu. Opiskelijahuoltohenkilöstön resurssilisäykset ja valmistautuminen koko toiminnon siirtymiseen hyvinvointialueelle vuonna 2023 on huomioitu vuoden 2022 talousarvion valmistelussa.

Työllisyys- ja kasvupalveluiden talousarvio on valmisteltu nollapohjabudjetoinnin periaatteita noudattaen. Palveluryhmän toiminnan ydin on kohtaannon varmistaminen uudistuvien työllisyyspalvelujen, kansainvälisten osaajien houkuttelun, joustavien koulutusmallien ja tiiviin elinkeinoelämäyhteistyön avulla digitalisaatiota hyödyntäen. Työllisyyskokeilun aikana otetaan asteittain haltuun TE-palvelu-uudistukseen liittyvät lainsäädännölliset muutokset. Palveluryhmän talousarvioesitystä pienennettiin valmistelussa 3,0 milj. eurolla. Työmarkkinatuen kuntaosuudeksi on arvioitu 24,5 milj. euroa. Työllisyys- ja kasvupalveluiden toimintakate vuoden 2022 talousarviossa on -55,2 milj. euroa.

Vetovoima ja edunvalvonta -palveluryhmän yhtenä vuoden 2022 painopisteenä on kulttuuripääkaupunkihaun jatkohankkeen edistäminen. Hanke toteutetaan kolmivuotisena ja se aloitetaan 1.1.2022 yhdessä Pirkanmaan kuntien kanssa. Hallinnollisesti hanke tulee siirtymään sivistyspalveluihin, mutta kokonaisuus toteutetaan yhteistyössä elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen kanssa. Elämystalouden liiketoimintakehitystä vahvistetaan yhteistyössä Visit Tampere Oy:n ja Business Tampere Oy:n kanssa. Lisäpanostuksia AV-alan kehittämiseen jatketaan. Järvi- ja luontomatkailun kaupunkitasoista kehittämistä ohjaa kehitystoimenpiteet kokoava tiekartta vuosille 2022-2026. Palveluryhmän toimintakate vuoden 2022 talousarviossa on -4,7 milj. euroa.

Elinkeinopalvelujen toimintakate vuoden 2021 talousarviossa on -4,8 milj. euroa. Smart Tampere -ohjelma päättyy vuoden 2021 lopussa. Ohjelmaan kuuluva elinkeino-ohjelmallinen älykaupunkikehitys jatkuu kuitenkin myös vuonna 2022. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys hyväksytään.

Palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään esitykseen teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Peer Haataja ilmoitti olevansa esteellinen hallituksen jäsenen ominaisuudessa ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 § 1 mom. 5 kohdan perusteella.

Kokouskäsittely

Teppo Rantanen poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Sanni Pöntinen, Outi Kalloinen, Matti Hännikäinen, Regina Saari, Tero Tenhunen, Anna-Kaisa Heinämäki, Timo Antikainen, Jukka Männikkö, Pauliina Laisi, Tuomas Huhtala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.