Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2022 talousarviokehyksen 21.6.2021 (§ 305). Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Nettomenojen kasvu on 6,4 prosenttia. Koko kaupungin talousarviokehys (tilikauden tulos) vuodelle 2022 on 26,5 milj. euroa alijäämäinen. Kaupunginhallitus antoi vuosien 2022-2025 investointisuunnittelun ohjeelliseksi tasoksi 26.4.2021 noin 240 milj. euroa, jonka mukaan vuoden 2022 talousarvioesityksiä on ryhdytty valmistelemaan.
Vuoden 2022 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen uuteen, valmisteilla olevaan strategiaan ja sen pohjana olevaan Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelmaan. Tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Lautakunnan talousarvioesitykseen sisältyvät kaupunginhallituksen 26.4.2021 linjaamat toiminnan painotukset, jotka huomioidaan talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelussa. Vuonna 2022 elinvoima- ja osaamislautakunnan toiminnassa painottuu muun muassa kaupungin kasvuun sekä työn ja työelämän murrokseen vastaaminen. Kaupungin asema vahvana koulutuskaupunkina tulee nostaa strategiseksi vetovoimakysymykseksi. Kohtaantohaasteisiin tulee vastata ennakoinnilla sekä jatkuvaa oppimista ja työllisyyden palveluita kehittämällä. Digitaalisten ympäristöjen ja hybridimaailman merkitys korostuu lähes kaikessa kaupungin toiminnassa.
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen organisaatiossa elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat kuuden palveluryhmän vastuulle. Niitä ovat ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, työllisyys- ja kasvupalvelut, elinkeinopalvelut, vetovoima ja edunvalvonta sekä kehitysohjelmat. Kaupunginhallituksen ohjauksessa ovat valtuustoon nähden erikseen sitovat kehitysohjelmat, joita ovat Hiedanranta ja Viiden tähden keskusta.
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue vastaa vastuualueensa lisäksi elinvoima- ja osaamislautakunnan sekä asunto- ja kiinteistölautakunnan tehtäviin kuuluvien asioiden valmistelusta ja asiakasohjauksen järjestämisestä. Kuntien yhteistoimintasopimuksen perusteella palvelualue hoitaa ammatillisen koulutuksen yhteistoiminta-alueen tehtävien valmistelun.
Nollapohjabudjetointikokeiluja jatketaan vuoden 2022 talousarviovalmistelussa. Elinvoima- ja osaamislautakunnan palveluista kokeilussa on mukana työllisyys- ja kasvupalveluiden palveluryhmä. Palveluryhmä on valmistellut vaihtoehtoiset esitykset nollapohjabudjetoinnin periaatteita noudattaen, ja jatkovalmisteluun valittu vaihtoehto on sisällytetty lautakunnan esitykseen.
Vuoden 2022 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit. Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate vuonna 2022 on -100,6 miljoonaa euroa. Lautakunnan nettoinvestoinnit ovat -3,7 milj. euroa ja ne kohdistuvat ammatillisen koulutuksen palveluryhmään.
Ammatillisen koulutuksen talousarvioesityksessä perusrahoituksen osuus vuodelle 2021 on 70%, suoritusrahoituksen osuus 20% ja vaikuttavuusrahoituksen osuus 10%. Tulo- ja menoarvio oikaistaan vuoden 2021 lopussa saatavan vuoden 2022 suoritepäätöksen mukaiseksi. Talousarvion valmisteluvaiheessa valtionosuustulo on arvioitu vuoden 2021 opiskelijavuositavoitteen (8622) mukaisesti, ja lisäksi on huomioitu profiilikertoimen nousu. Arvio vuoden 2022 ammatillisen koulutuksen valtionosuudeksi varsinaisen suoritepäätökseen perustuvan rahoituksen osalta on 86,4 milj. euroa, joka on 1,2 milj. euroa enemmän kuin kuluvana vuonna. Lisäksi vuoden 2022 tuloarvioon on sisällytetty vuosien 2020 ja 2021 lisäsuoritepäätösten sekä vuonna 2021 saadun koronatuen kohdennus vuodelle 2022. Vuoden 2022 talousarvioesityksessä ammatillisen koulutuksen toimintakate on 1,4 milj. euroa ja tilikauden tulos on 0,0 euroa.
Lukiokoulutuksen osalta painottuu oppivelvollisuuden laajentuminen edelleen n. 1200 opiskelijalla syksyllä 2022. Oppivelvollisuuden laajentumisen arvioidaan vaikuttavan myös kokonaisopiskelijamäärän kasvuun, jonka arviota tarkennetaan keväällä 2021 peruskoulunsa päättäneiden, ilman opiskelupaikkaa olevien määrän selvittyä. Lukion uudistuneen opetussuunnitelman käyttöönotto tapahtui 1.8.2021, joten kahden rinnakkaisen opetussuunnitelman aika jatkuu vuonna 2022. Lukiokoulutuksen toimintakate vuoden 2022 talousarvioesityksessä on -32,3 milj. euroa, mikä on n 3,4 milj. euroa kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaa suurempi. Palvelutarpeiden lisäyksinä on huomioitu oppivelvollisuuden laajenemisen vaikutukset sekä opiskelijamäärän kasvu. Opiskelijahuoltohenkilöstön resurssilisäykset ja valmistautuminen koko toiminnon siirtymiseen hyvinvointialueelle vuonna 2023 on huomioitu vuoden 2022 talousarvion valmistelussa.
Työllisyys- ja kasvupalveluiden talousarvio on valmisteltu nollapohjabudjetoinnin periaatteita noudattaen. Palveluryhmän toiminnan ydin on kohtaannon varmistaminen uudistuvien työllisyyspalvelujen, kansainvälisten osaajien houkuttelun, joustavien koulutusmallien ja tiiviin elinkeinoelämäyhteistyön avulla digitalisaatiota hyödyntäen. Työllisyyskokeilun aikana otetaan asteittain haltuun TE-palvelu-uudistukseen liittyvät lainsäädännölliset muutokset. Palveluryhmän talousarvioesitystä pienennettiin valmistelussa 3,0 milj. eurolla. Työmarkkinatuen kuntaosuudeksi on arvioitu 24,5 milj. euroa. Työllisyys- ja kasvupalveluiden toimintakate vuoden 2022 talousarviossa on -55,2 milj. euroa.
Vetovoima ja edunvalvonta -palveluryhmän yhtenä vuoden 2022 painopisteenä on kulttuuripääkaupunkihaun jatkohankkeen edistäminen. Hanke toteutetaan kolmivuotisena ja se aloitetaan 1.1.2022 yhdessä Pirkanmaan kuntien kanssa. Hallinnollisesti hanke tulee siirtymään sivistyspalveluihin, mutta kokonaisuus toteutetaan yhteistyössä elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen kanssa. Elämystalouden liiketoimintakehitystä vahvistetaan yhteistyössä Visit Tampere Oy:n ja Business Tampere Oy:n kanssa. Lisäpanostuksia AV-alan kehittämiseen jatketaan. Järvi- ja luontomatkailun kaupunkitasoista kehittämistä ohjaa kehitystoimenpiteet kokoava tiekartta vuosille 2022-2026. Palveluryhmän toimintakate vuoden 2022 talousarviossa on -4,7 milj. euroa.
Elinkeinopalvelujen toimintakate vuoden 2021 talousarviossa on -4,8 milj. euroa. Smart Tampere -ohjelma päättyy vuoden 2021 lopussa. Ohjelmaan kuuluva elinkeino-ohjelmallinen älykaupunkikehitys jatkuu kuitenkin myös vuonna 2022.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys hyväksytään.
Palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään esitykseen teknisiä korjauksia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.