Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 15.9.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 81 Joukkoliikenteen seudullisen yhteistoiminnan vuoden 2022 talousarvio ja -suunnitelma 2023-24 

TRE:6183/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Juho-Pekko Ryhänen, puh. 040 806 3149, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen seudullinen yhteistoiminta pitää sisällään EU:n ja kansallisen lainsäädännön mukaan joukkoliikenteen paikalliselle toimivaltaiselle viranomaiselle säädetyt tehtävät sekä muut kuntien keskenään sopimat joukkoliikenteen tehtävät. Joukkoliikenteen yhteistoimintaa ohjaa yhteistoimintasopimus, jonka mukaisesti tavoitteena on toteuttaa kuntarajat ylittävää ja eri viranomaisten välistä yhteistyötä joukkoliikenteen järjestämisessä sekä kehittää ja koordinoida seudullista joukkoliikennettä siten, että joukkoliikenteen palvelutaso paranee ja palvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti ja edullisesti.

Joukkoliikenteen seudullisen yhteistoiminnan kustannusten jaosta on sovittu yhteistoimintasopimuksessa. Pääosa yhteistoiminnan kustannuksista muodostuu yhteisistä liikenteistä, joiden kustannukset jaetaan siten, että kunnan sisäisen liikenteen nettokustannuksista vastaa kunta itse ja kuntien välisen liikenteen nettokustannukset jaetaan niiden kesken, joita ko. liikenne palvelee kuntalaisten matkustuksen suhteessa. Linjakohtainen tarkka nettokustannus (nettotulo) jaetaan linjan tehollisten kilometrien suhteessa kuntien kesken.

Valmistelu- ja toimeenpanokustannukset sekä lautakuntatoiminnasta aiheutuvat kustannukset jaetaan kunkin kunnan asukkaiden tekemien joukkoliikennematkojen suhteessa. Nysse Valvomon ja liikennöintisopimuksiin sisältyvän laatubonuspalkkion kustannusjakoperusteena käytetään niin ikään asukkaiden joukkoliikennematkojen määrää. Vuoden 2022 kustannusjaossa käytetään vuoden 2021 toteutuneita matkalukuja. Yhteiset suunnittelu-, tutkimus- ja kehityshankkeet sekä markkinoinnin ja tiedotuksen kustannukset jaetaan kuntien asukaslukujen suhteessa.

Joukkoliikenteen seudullisen yhteistoiminnan talousarvio vuodelle 2022 ja kustannusjaon toteutus on käsitelty ja hyväksytty kaupunkiseudun joukkoliikennetyöryhmässä 2.9.2021.

Lautakunnan toiminnan kustannukset ovat vuonna 2022 arviolta 38.000 euroa ja kustannukset jaetaan matkamäärien mukaisesti jäsenkunnille. Valmistelu- ja toimeenpanokustannukset eli joukkoliikenneyksikön (kustannuspaikka 111394) menot ovat talousarviovuonna 2022 yhteensä 1.440.000 euroa. Nysse Valvomon kustannukset ovat vastaavasti 300.000 euroa ja liikennöintisopimuksiin sisältyviä laatupalkkioiden määrä on arviolta 240.000 euroa. Nämä kustannukset jaetaan kuntien kesken jakoperusteena matkamäärät.

Yhteiset tutkimus- ja kehityshankkeet sisältävät lisäksi liikennöintisopimuksiin kuuluvat asiakastyytyväisyystutkimukset sekä pysäkkihuoltoon kuuluvia tehtäviä. Yhteisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden kustannusarvio vuodelle 2022 on 280.000 euroa ja markkinoinnin sekä tiedotuksen kustannusarvio on 470.000 euroa. Nämä edellä mainitut kustannukset jaetaan kuntien kesken jakoperusteena asukasluku.

Yhteistoimintaan kuuluvien liikenteiden nettokustannukset muille kunnille ovat vuonna 2022 yhteensä 5.631.000 euroa. Muutos vuoden 2021 talousarvioon on noin 741.000 euroa ja selittyy pääosin Lempäälän ja Pirkkalan palvelutarjontaa lisäävillä linjastouudistuksilla. Kangasalla ja Pirkkalassa kysyntäennustetta on tarkistettu ja linjakohtaisia matkustajamääriä pienennetty mm. korona-ajan kysyntämuutosten  johdosta. Toimenpide lisää sekä Kangasalan että Pirkkalan nettokustannuksia. Yleisesti koronanvaikutusta on otettu huomioon niin, että koronan vaikutuksesta joukkoliikenteen lipputulojen oletetaan olevan noin 2 prosenttia normaalia pienemmät vuonna 2022.

Liikenteessä käytetään Tampereen kaupungin omistamaa ja hallinnoimaa lippu- ja maksujärjestelmää sekä infojärjestelmää. Lippu- ja maksujärjestelmästä aiheutuvat kustannukset kohdistetaan aiheuttamisperiaatteella kaikkeen joukkoliikennelautakunnan tilaamaan liikenteeseen, jossa kyseistä lippu- ja maksujärjestelmää käytetään. Lippu- ja maksujärjestelmän kustannukset muodostuvat asiakaspalvelun kustannuksista (410.000 euroa), ICT-järjestelmistä (650.000 euroa) ja jälleenmyyjien myyntipalkkioista (460.000 euroa). Clearing-maksun suuruudeksi muodostuu 47 miljoonan euron lipputuloilla 3,2 prosenttia.

Infojärjestelmän kustannukset muodostuvat IJ-2020 järjestelmän ja matkustamonäyttöjen sekä reittioppaan ja sähköisen aikataulupalvelun kustannuksista 712.000 euroa. Infojärjestelmän kustannukset lisätään liikenteen hankintakustannuksiin ja ovat noin 1,0 prosenttia liikenteen hankintakustannuksista. 

Seudullisen joukkoliikenteen yhteistoiminnan kustannuksista valmistelu- ja toimeenpanokustannukset sekä lautakuntatoiminnan kustannukset ovat muiden kuntien osalta yhteensä 242.000 euroa ja liikennepalvelun sekä yhteisten suunnittelu-, tutkimus- ja kehittämishankkeiden sekä markkinoinnin ja  tiedotuksen osalta yhteensä noin 5.927.000 euroa. Sopijakunnan maksuosuus yhteistoiminnan menoihin määräytyy toimintavuoden toteutuneiden kustannusten perusteella. Maksuosuutta määrätessä toteutuneista kustannuksista vähennetään valtionavustukset ja muut toimintatuotot. Tampereen kaupunki laskuttaa liitteen mukaiset kuntaosuudet ennakkomaksuna neljä kertaa vuodessa. Vuoden viimeisessä laskussa yhteistoiminnan kustannukset oikaistaan toteuman mukaiseksi.

Joukkoliikenteen talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää Tampereen kaupunginvaltuusto. Esitys muuttamisesta on annettava sopijakunnille tiedoksi riittävän ajoissa ennen asian käsittelyä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Joukkoliikenteen yhteistoiminnan vuoden 2022 talousarvio ja -suunnitelma vuosille 2023-24 hyväksytään lähetettäväksi sopijakunnille.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

sopijakunnat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)