Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2022 talousarviokehyksen 21.6.2021 § 305. Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Investointien taso linjattiin kaupunginhallituksen talous- ja investointiseminaarissa 30.8.2021.
Vuoden 2022 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen uuteen, valmisteilla olevaan strategiaan ja sen pohjana olevaan Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelmaan. Toiminnan tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Lautakunnan talousarvioesitykseen sisältyvät kaupunginhallituksen 26.4.2021 linjaamat toiminnan painotukset, jotka huomioidaan myös talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelussa. Sivistys- ja kulttuurilautakunnan alaisessa toiminnassa painottuvat vuonna 2022 yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistäminen ja lasten ja nuorten hyvinvointierojen kaventaminen. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa sekä perusopetuksessa vahvistetaan yhteisöllistä ja yksilöllistä tukea. Kulttuurin ja liikunnan ja nuorison palveluryhmissä edistetään 3. sektorin toimintamahdollisuuksia ja vahvistetaan kulttuurihyvinvointia. Sivistyspalveluissa jatketaan lisäksi toiminnan ja palveluprosessien uudistamista sekä työntekijäkokemuksen parantamista. Toiminnan painotukset ja tavoitteet tarkentuvat toimenpiteiksi lautakunnan vuosisuunnitelmassa.
Vuoden 2022 talousarviokehyksessä on sitovaa lautakunnan toimintakate. Talousarviokehyksen mukaisesti sivistys- ja kulttuurilautakunnan nettomenojen vuonna 2022 tulisi olla 417,563 milj. euroa. Lautakunnan talousarviokehyksen nettomenojen kasvu on 20,5 milj. euroa (+5,2 %) kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna.
Vuoden 2022 talousarviota on laadittu vaikeassa taloustilanteessa. Palvelutarpeiden kasvu, uudet ja peruskorjatut tilat, arvioidut palkankorotukset sekä varhaiskasvatuksen lakimuutokset aiheuttavat merkittäviä kustannuspaineita. Talousarvioesitys sisältää vain aivan välttämättömiä lisäyksiä, joilla vastataan palvelutarpeen kasvuun ja lainsäädännön edellyttämiin muutoksiin.
Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa asiakasmaksulain muutos pienentää maksutuloja. Varhaiskasvatuslain muutos henkilöstömitoituksen ylittämisestä edellyttää lisäresursseja henkilöstöön, koska päivähoitopaikkojen täyttöaste on nykyistä maltillisempi. Osallistumisasteen kasvu ja syntyvyyden kääntyminen nousuun lisäävät palvelutarvetta. Lisäksi talousarvioesitys sisältää lisäyksiä esiopetuksen jälkeiseen toimintaan, alueellisen tasa-arvon edistämiseen ja tuen vahvistamiseen lähipalveluna, henkilöstörakenteen asteittaiseen muutokseen, varhennettuun kieltenopetukseen sekä palvelusetelin indeksitarkistukseen.
Perusopetuksessa varaudutaan oppilasmäärän kasvuun ja säilytetään ryhmäkoot ennallaan. Vuonna 2022 oppilasmäärän arvioidaan kasvavan 350 oppilaalla. Lisäksi vahvistetaan opinto-ohjausta, oppilashuoltoa ja kouluvalmentajaresursseja.
Kulttuurin palveluryhmän talousarvioesityksessä keskitytään yksiköiden toiminnan perustyön turvaamiseen. Ruskon kokoelmakeskuksen museoesineiden siirto aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia. Tampere-talon vuokra-avustukseen varataan tarvittavat resurssit. Asiakasmäärän arvioidun kasvun ja maltillisten hintojen korotusten myötä nostetaan tulotavoitetta. Nollapohjabudjetointikokeilu jatkuu kaupungissa ja lautakunnan palveluista mukana on Historialliset museot yksikkö. Vuoden 2022 budjetointikierroksella tarkasteltiin mallin soveltuvuutta. Historialliset museot -pilottiyksikön talousarvio sisällytettiin osaksi lautakunnan talousarvioehdotusta valitun "Nykytason palvelun kehä" -vaihtoehdon mukaisesti.
Liikunta ja nuoriso palveluryhmässä vahvistetaan nuorisotyötä ja varaudutaan ulkoliikuntapaikkojen kunnossapidon ja uimahallien siivouskustannusten kasvuun. Hakametsän vuokratulot pienenevät, koska Ilves ja Tappara siirtyvät Uros-areenaan.
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan talousarvioesitys on laadittu kaupunginhallituksen kehyspäätöksen mukaisesti. Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 40,426 milj. euroa, toimintamenot -457,989 milj. euroa ja toimintakate -417,563 milj. euroa. Investointimenot ovat -9,1 milj. euroa. Talousarvioesitykseen sisältyy kansalaisopistotoiminnan yhteistoiminta-alue, jossa Tampereen kaupunki järjestää myös Ylöjärven työväenopiston tehtävät. Ylöjärvi maksaa sopimukseen perustuen osuutensa opistotoiminnan kustannuksista.
Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna mm. yksiköiden välisistä siirroista johtuen. Talousarvion valmistelutilannetta ja talousarvioesitykseen tehtäviä muutoksia käsitellään kaupungin johtoryhmän talousarvioseminaarissa 21.9.2021. Muutokset huomoidaan pormestarin talousarvioesityksessä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys hyväksytään ja sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin.
Päätös
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys hyväksytään ja sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksyttiin lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin. Pois lukien lausunto valtuustoaloitteeseen "Valtuustoaloite maksuttoman aamupalatarjoilun tarjoamiseksi haastavilla alueilla toimiviin peruskouluihin – Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä", joka palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.