Kaupunginhallitus, kokous 7.6.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 259 Kaupin yliopistollisen sosiaali- ja terveyskeskuksen tilannekatsaus 

TRE:4031/00.01.03/2021

Valmistelija

  • Kuosmanen Taru, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Taru Kuosmanen, puh. 040 704 7337, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupin kampusalueelle suunnitellun yliopistollisen sote-keskuksen toteutuspohjassa on tapahtunut muutoksia, joiden vuoksi myös sen sijaintia kampusalueella on tarkoituksenmukaista muuttaa. 

Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 29.5.2017 (TRE: 2748/10.03.07/2017) Kaupin kehityshyvinvointikeskuksen tarveselvityksen ja Suomen yliopistokiinteistöt Oy:n kanssa tehtävän hankesuunnittelusopimuksen sekä päätti hakea hankkeen toteuttamiseksi sosiaali- ja terveysministeriöltä sote-rajoittamislain (Laki kuntien ja kuntayhtyminen eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta, 548/2016) mukaista poikkeuslupaa. Ministeriön hylättyä aiemman hakemuksen kaupunginhallitus teki 23.4.2019 uuden hakemuksen, joka hyväksyttiin ministeri Kiurun päätöksellä 7.11.2019. 

Kaupunginhallitus hyväksyi 20.4.2020 päivityksen keväällä 2017 tehtyyn tarveselvitykseen ja suunnitelmia päivitettiin uusimpien sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä koskevien lakien sisältöluonnosten mukaiseksi. Hankkeen nimi vaihdettiin muotoon Kaupin yliopistollinen sosiaali- ja terveyskeskus. Hankesuunnittelun aikana valmisteltiin rakennuksen tilaratkaisut, mutta investointipäätösten pohjaksi tarvittavan vuokrasopimuksen sisältöä ei saatu vielä osapuolia tyydyttävään muotoon, mm. poikkeusluvassa vuokrakauden jälkeen tapahtuvaksi edellytetyn lunastuksen vuoksi. 

Hanke suunniteltiin alun perin toteutettavaksi vuokraamalla palvelutoimintaan tarvittavat tilat, 90 prosenttia talon kokonaisuudesta, 25-30 vuoden vuokrasopimuksella Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:ltä. Tampereen korkeakouluyhteisö oli vuokraamassa rakennuksen tiloista 10 prosenttia opetus- ja tutkimustoiminnan käyttöön. Hanke suunniteltiin sijoittuvaksi yliopiston Arvo-rakennuksen yhteyteen. Hankkeen pitkäksi muodostuneen valmistelun aikana Suomen yliopistokiinteistöjen sijoitusstrategia on muuttunut siten, että se keskittyy nyt kohteisiin, joissa päävuokralaisena ovat korkeakoulut. Tämän vuoksi investointia on valmisteltava nyt kaupungin ja mahdollisesti tulevan hyvinvointialueen toteutettavaksi ja korkeakouluyhteisölle suunnitellut tilat ovat edelleen hankkeessa mukana.

Rakennukseen on suunniteltu sijoitettavaksi mm. itäisen keskustan alueen 40 000 asukkaan terveysasema- ja sosiaalipalvelut sekä fysioterapiapalvelut, jotka toimivat tällä hetkellä Tammelakeskuksessa. 

Lisäksi Kaupin sosiaali- ja terveyskeskukseen on tulossa suun terveydenhuollon palveluita, äitiys- ja lastenneuvola ja liikunnanohjaajien työtila. Lapsiperheiden sekä aikuisten sosiaalipalvelujen on suunniteltu sijoittuvan kokonaisuuden osaksi tavalla, jolla mahdollistetaan tulevaisuuden sote-keskusohjelman mukainen moniammatillisen toimintamallin kehittäminen. Rakennushankkeen investointikustannus on ollut kaupungin osuuden osalta arviolta 21,9 milj. euroa ja koko talon kustannus 24,4 milj. euroa. Kalustamisen kustannukseksi arvioitiin kaupungin osalta 2,7 milj. euroa. Tiloissa toimivaksi suunniteltu Tampereen kaupungin henkilöstön määrä on ollut noin 180 henkeä. 

Uuden sote-keskuksen toiminta suunniteltiin alkavaksi kesällä 2023. Muuttuneen tilanteen vuoksi tähän ei päästä. Alueen voimakkaan väestönkasvun seurauksena uudet tilat kehittyville palveluille tarvitaan kuitenkin mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi suunnitelmien päivittäminen uutta tilannetta vastaavaksi tulee tehdä ensi tilassa kaupungin toimesta. Mikäli sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistä koskeva uusi lainsäädäntö tulee voimaan suunnitellusti, päivitettyjen suunnitelmien mukaiset investointipäätökset tekisi perustettava hyvinvointialue vuoden 2023 alussa. Tällöin uudelle poikkeuslupaprosessille ei kaupungin osalta olisi enää tarvetta. 

Tutkimus-, kehitys-, innovaatio- ja opetustoimintojen tuomisella peruspalveluita tuottavan toiminnan kiinteäksi osaksi on tarkoitus synnyttää kansallisesti ainutlaatuinen yliopistollinen sote-keskus. Kaupin yliopistollisen sote-keskuksen kehittäminen nähdään merkittäväksi osaksi kaupungin ja korkeakouluyhteisön kumppanuussopimuksen toteuttamista. Yhteistoiminnan syventämiseksi korkeakouluyhteisö on esittänyt kaupungille myös työelämäprofessorin ja kahden lehtorin yhteisrahoitteista rekrytointia yliopistollisen sote-keskuksen toiminnan käynnistämisen tueksi vuosille 2022-2023. Alan eri toimijoiden yhteistyön muotojen ja rakenteiden valmistelu on ollut käynnissä jo nyt useissa hankkeissa, joissa luotavien toimintamallien kehittämistä pyritään edelleen jatkamaan mm. hyvinvointialueen valmisteluun liittyen.

Itäisen keskustan alueen sote-palveluja tuottavista toimijoista kootaan yhteistyöverkosto, jonka keskeinen osa on Tammelakeskus. Verkostolla valmistellaan yhteistyösopimusta, jonka mukaisesti ao. toimijat voivat osallistua Kaupin yliopistollisen sote-keskuksen ympärille muodostuvaan kehittämistoimintaan. 

Valmistelun yhteydessä selvitetään mahdollisuus sijoittaa rakennus kaupungin omistamalle maalle osoitteeseen Kuntokatu 4. Tontilla nyt sijaitseva, aiemmin Pirkanmaan ammattikorkeakoulun ja nyttemmin Tampereen ammattikorkeakoulun toimitiloina toiminut rakennus on purettava. Tämä edellyttää Tampereen ammattikorkeakoulun osalta tilajärjestelyjä sekä kaupungin ja ammattikorkeakoulun välillä tehdyn vuokrasopimuksen purkamista, jota osapuolten välillä on jo valmisteltu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Kaupin yliopistollisen sosiaali- ja terveyskeskuksen tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden suunnittelupäällikkö Jarkko Lumiolle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Taru Kuosmanen, Jarkko Lumio, Eeva Torppa-Saarinen, Maria Päivänen, Maritta Närhi, Mari Patronen, Anniina Tirronen, Virpi Ekholm, Tarmo Martikainen/PSHP, Juha Teperi/Tampereen yliopisto, Jaakko Herrala/Pirkanmaan liitto

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)