Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 10.11.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 148 Tammenlehvän kannustinmallin pilotointi (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:7663/06.02.00/2021

Valmistelija

  • Määttänen Sanna, Palvelujohtaja, hallintoylilääkäri

Valmistelijan yhteystiedot

Palvelujohtaja, hallintoylilääkäri Sanna Määttänen, puh. 040 806 3669, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jonot erikoissairaanhoidosta jatkokuntoutukseen ovat kasvaneet kesästä 2021 alkaen merkittävästi. Jonojen kasvu ruuhkauttaa erikoissairaanhoitoa, ohjaa asiakkaita epätarkoituksenmukaisille hoitopaikoille ja lisää erikoissairaanhoidon laskutusta. Erikoissairaanhoidon keskimääräinen hoitovuorokausihinta on lähes puolet korkeampi kun kuntoutusosastojen keskimääräinen hoitovuorokausihinta.

Tammenlehvän kanssa pilotoidaan kannustinmallia hoitojaksojen pituuden lyhentämiseksi. Hoitojaksojen pituuden lyhentämisellä tavoitellaan sitä, että olemassa olevilla kuntoutuspaikoilla pystytään kuntouttamaan aikaisempaa useampia potilaita, nopeuttamaan kuntoutusosastojen potilaskiertoa ja jatkohoitosiirtoja erikoissairaanhoidosta sekä vähentämään näin erikoissairaanhoidossa epätarkoituksenmukaisella hoitopaikalla tapahtuvaa jonotusta.

Kannustinmallissa tavoitteiden saavuttamisesta saatava euromääräinen hyöty jaetaan kaupungin ja palveluntuottajan kesken etukäteen sovituilla periaatteilla. Palveluntuottajalle maksettava kannustinpalkkio on 0 – 390 000 euroa pilottijakson aikana riippuen asetettujen tavoitetasojen toteutumisesta. 

Kaupungin saama laskennallinen euromääräinen kokonaishyöty on 0 - 950 000 euroa pilottijakson aikana. Kaupungin laskennallinen hyöty perustuu erikoissairaanhoidon vuodeosastokäytön vähentymiseen ja sitä kautta tapahtuvaan laskutuksen pienentymiseen. Kaupungin laskennallinen säästöpotentiaali = erikoissairaanhoidon vähentyvä laskutus – Tammenlehvän laskutus – Tammenlehvälle mahdollisesti maksettava kannustin. 

Tavoitteiden toteutuminen lisää hoitoketjun vaikuttavuutta, kun kuntoutuksen hoitojakso lyhenee, sairaalapalveluiden jonoutumista saadaan purettua ja asiakasvirtaus palveluissa paranee, jolloin palvelu on tarjolla useammalle kuntalaiselle.

Palvelumalli kannustaa palveluntuottajaa tuottamaan vaikuttavia kuntoutushoitojaksoja ja toimii palvelukokonaisuutta ohjaavana keinona. 

Esitetään, että pilotoidaan kannustinmallia, jossa kaupungin laskennallinen säästöpotentiaali on 950 000 euroa kuuden kuukauden pilottijakson aikana. Tammenlevällä on pilottijakson aikana mahdollisuus saada maksimissaan 390 000 € kannustin oman toimintansa tehostamisen kautta. 

Pilottijaksoksi esitetään 1.11.2021 – 30.4.2022. Seuranta ja arviointi sekä mahdollisten kannustimien maksaminen tapahtuvat 2 kk välein esityksen mukaisesti. Tammenlehvä on sitoutunut osoittamaan osan mahdollisesta kannustinrahasta henkilöstön palkitsemiseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Päivänen Maria, Palvelujohtaja

Tammenlehvän kannustinmallin pilotointi toteutetaan aikavälillä 1.11.2021 – 30.4.2022.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi hyväksyttiin toivomusponsi:

”Tammenlehvän kannustinmallin pilotoinnissa tulee esittää yksityiskohtainen suunnitelma siitä, miten hoidon laatu varmistetaan pilottihankkeen aikana Tammenlehvän toimesta ja miten kaupunki sitä valvoo. Mittariksi Taysista Tammenlehvän kuntoutukseen ja sieltä kotiutuneiden tai edelleen jatkohoitoon siirrettyjen potilaiden määrä ja erikseen potilaiden määrä, jotka näistä potilaista joutuvat hakeutumaan suunnittelematta uudelleen sairaalaan samasta syystä tai hoidon komplikaatioista johtuen 30 vuorokauden kuluessa (readmissioiden määrä).”

Kokouskäsittely

Anni Molari teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen: ”Tammenlehvän kannustinmallin pilotoinnissa tulee esittää yksityiskohtainen suunnitelma siitä, miten hoidon laatu varmistetaan pilottihankkeen aikana Tammenlehvän toimesta ja miten kaupunki sitä valvoo.”

Kari-Matti Hiltunen teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen: ”Mittariksi Taysista Tammenlehvän kuntoutukseen ja sieltä kotiutuneiden tai edelleen jatkohoitoon siirrettyjen potilaiden määrä ja erikseen potilaiden määrä, jotka näistä potilaista joutuvat hakeutumaan suunnittelematta uudelleen sairaalaan samasta syystä tai hoidon komplikaatioista johtuen 30 vuorokauden kuluessa (readmissioiden määrä).”

Puheenjohtaja Johanna Loukaskorpi teki ehdotuksen, että toivomusponsiehdotukset yhdistetään.

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti puheenjohtaja Johanna Loukaskorven ehdotuksen.

Anni Molarin ja Kari-Matti Hiltusen yhdistetty toivomusponsiehdotus on seuraava: ”Tammenlehvän kannustinmallin pilotoinnissa tulee esittää yksityiskohtainen suunnitelma siitä, miten hoidon laatu varmistetaan pilottihankkeen aikana Tammenlehvän toimesta ja miten kaupunki sitä valvoo. Mittariksi Taysista Tammenlehvän kuntoutukseen ja sieltä kotiutuneiden tai edelleen jatkohoitoon siirrettyjen potilaiden määrä ja erikseen potilaiden määrä, jotka näistä potilaista joutuvat hakeutumaan suunnittelematta uudelleen sairaalaan samasta syystä tai hoidon komplikaatioista johtuen 30 vuorokauden kuluessa (readmissioiden määrä).”

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti yhdistetyn toivomusponsiehdotuksen.

Tiedoksi

Sanna Määttänen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.