Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 8.12.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 63 Kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2022 alkaen 

TRE:6573/02.04.03/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri, Anu.Toppila@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske saostus- ja umpisäiliölietteitä, kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä eikä alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaa, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

 Jätetaksan valmistelu ja päätöksenteko

Jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle 21.9.2021 päivätyllä kirjeellään 1.1.2022 voimaan tulevan jätetaksan valmisteluaineiston. Käsittelyssä on nyt esitys jätemaksutaksaksi 1.1.2022 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätelain 79 §:n mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan hallintolain 41 §:n mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa 1.1.2022 alkaen tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.   

Jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

Jätetaksaesityksen mukaisesti jätetaksan rakenne on sama kuin vuonna 2021. Jätemaksu koostuu perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksusta. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden tyhjennyksistä tai aluejätepisteen käytöstä. Samoin kuin aikaisempina vuosina, perusmaksu sisältyy edelleen aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun sekä kiinteistöittäisessä jätehuoltopalvelussa sekajätteen keräysvälineen yksikköhintaan.

Jätemaksun perusmaksuosuutta esitetään korotettavaksi 7,8 % vuoden 2022 jätetaksaan. Korotusesitys johtuu erityisesti kotitalouksien vaarallisten jätteiden jatkokäsittelyprosessin merkittävästä kustannusten noususta sekä jätekeskusten, jäteasemien ja ekopisteiden ylläpito- ja kuljetuskustannusten noususta. Lisäksi perusmaksulla katettavat jätehuoltoviranomaisen toiminnan kustannukset nousevat vuodelle 2022 noin 11 prosenttia uuden jätelain ja jätehuoltomääräysten tuomien velvoitteiden vuoksi. Samoin perustein nousevat myös lakisääteisen jäteneuvonnan ja -viestinnän kustannukset (korotus noin 2 %). Euromääräisesti mitattuna suurin korotustarve kohdistuu kotitalouksien vaarallisten jätteiden jatkokäsittelyprosessin kustannusten muutokseen.

Perusmaksuosuudeksi vuodelle 2022 esitetään vakinaiselle asuinkiinteistölle/huoneistolle 19,81 € (alv 0%)/vuosi ja vapaa-ajan asunnolle 10,48 € (alv 0 %)/vuosi. Samoin kuin vuonna 2021, jätemaksun perusmaksuosuudella esitetään katettavaksi tiedotusta ja neuvontaa, kotitalouden vaarallisten jätteiden jätehuoltoa, jäteasemien ja ekopisteiden hoitoa sekä jätehuoltoviranomaisen kustannuksia. Lisäksi biojätehuoltoa esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksan sisäisesti siten, että osa biojätehuollon kustannuksista sisällytetään sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen.

Liitteessä 2 on esitetty jätetaksaesityksen hinnoittelumuutokset verrattuna vuoden 2021 jätetaksaan.

 Jäteastioiden tyhjennysmaksut

Jäteastioiden tyhjennysmaksut koostuvat noudosta, kuljetuksesta ja käsittelystä. Noudon ja kuljetuksen kustannuksiin vaikuttavat kuljetusmatka ja keräysvälinetyyppi. Lisäksi jäteastioiden tyhjennysmaksu sisältää jätehuoltomääräysten mukaisen jäteastian (140 l, 240 l, 360 l, 660 l ja 770 l). Astioita toimitetaan lakisääteisesti kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen kuuluville asiakkaille. Astia toimitetaan kiinteistöittäiseen jätehuoltoon liittyville uusille asiakkaille, joilla jäteastiaa ei ole sekä jätteen kuljettajan tai asiakkaan ilmoitusten perusteella vanhan rikkoutuneen tai muutoin jätehuoltomääräysten vastaisen astian tilalle. Astiat toimitetaan kiinteistöille maksutta.

Vuoden 2022 jäteastioiden tyhjennysmaksuja esitetään muutettavaksi kuljetusurakkakustannusten muutoksiin sekä seka- ja biojätteen käsittelykustannusten muutokseen perustuen.

Kuljetusurakoiden kustannusten arvioidaan nousevan noin 3,9 %. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen ja urakkasopimusten mukaisten indeksikorotusten seurauksena eri urakka-alueilla. Kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

140-660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään pääsääntöisesti hyvin maltillisia hintojen muutoksia kunnasta ja jäteastian koosta riippuen. Esimerkiksi perustajakuntien eli Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan ja Tampereen 140, 240, 360 ja 660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään astiakoosta riippuen 0,09-0,24 € (alv 0 %) hinnan korotusta per astiatyhjennys. Ylöjärven, Sastamalan, Ikaalisten, Parkanon, Mänttä-Vilppulan ja Virtain 140-660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,02-0,66 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Juupajoella ja Ruovedellä 140, 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintojen esitetään vastaavasti laskevan 0,03 – 0,23 € per astiatyhjennys astiakoosta riippuen. Pälkäneelle esitettävät korotukset ovat 240 ja 660 litran astioiden kohdalla 0,13-0,19 € per astiatyhjennys astiakoosta riippuen. Pälkäneellä 140 litran astian tyhjennyshinnan esitetään säilyvän nykyisellään ja 360 litran astian tyhjennyshinnan esitetään laskevan 0,25 € per astiatyhjennys. Vesilahdella 660 litran jäteastian tyhjennyshinnan esitetään nousevan 0,14 € ja 140, 240 ja 360 litran jäteastioiden tyhjennyshintojen esitetään laskevan 0,18-0,51 € per tyhjennys astiakoosta riippuen. Hämeenkyrössä 140 litran jäteastian tyhjennyshinta laskee 0,02 € per tyhjennys ja 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintojen esitetään puolestaan nousevan 0,06–0,17 € per tyhjennys astiakoosta riippuen. Pintakeräysastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

Pikakonttien tyhjennyshintoihin esitetään koko toimialueelle 10,00 € (alv 0 %) korotusta. Pikakontin osalta korotusesitys on suuri ja se johtuu hintaohjauksen vahvistamisesta. Uusien jätehuoltomääräysten myötä pikakonttien käyttö jätteenkeräyksessä on kiellettyä 1.1.2022 alkaen. Voimakkaammalla hintaohjauksella pyritään osaltaan vaikuttamaan siihen, että pikakonteista luovuttaisiin jätehuoltomääräysten edellyttämällä tavalla mahdollisimman nopeasti.

Syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia koko toimialueelle siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 30,29 € ja nousee enimmillään 4,04 €, kunnasta ja astiakoosta riippuen. Syväkeräyssäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.  

Vaihtolavasäiliöiden osalta jätetaksassa määrätään säännönmukaisesti ainoastaan vaihtolavasäiliöiden perusmaksu- ja kuljetusosuus, mutta käsittelymaksuosuus on painoperusteinen, jolloin käsittelymaksu peritään tuotetun jätteen määrän mukaisesti. Vaihtolavasäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 29,47 € ja nousee enimmillään 9,33 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Vaihtolavasäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

140 – 660 litran biojäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 0,87 € ja nousee enimmillään 3,57 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojätteen syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 7,76 € ja nousee enimmillään 3,76 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojäteastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

Pakkausjätteiden jätemaksut

1.7.2021 voimaan tulleiden kunnallisten jätehuoltomääräysten vuoksi pakkausjätteiden keräys- ja kuljetuspalvelut tulevat laajenemaan toimialueella entistä useammille kiinteistöille vuoden 2022 ja 2023 aikana. Muutosten myötä jätekuljetusten määrissä on tapahtumassa merkittäviä muutoksia. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n arvion mukaan lasin ja pienmetallin kuljetukset lisääntyvät, muovipakkausten kuljetukset kuusinkertaistuvat ja kartongin osalta arvoitu kuljetusmäärän lisäys on 13 %. Muutos koskee koko toimialuetta. Erityisesti muovipakkausten osalta kuljetusmäärä kasvaa voimakkaasti, sillä sitä on aiemmin kerätty ainoastaan kaupunkiseudun kunnista.

Perustajakuntien alueella kartonkipakkausten tyhjennyshintaan esitetään 1,6–11,1 prosentin korotusta astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksella ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Muiden kuntien alueilla kartonkipakkausten tyhjennyshintojen esitetään säilyvän nykyisellään.

Metallin pintakeräysastioiden tyhjennyshintoja esitetään vuoden 2022 jätetaksassa korotettavaksi 3,8–4,6 prosenttia astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksella ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Metallin syväkeräysastioiden tyhjennyshintaa esitetään korotettavaksi 26 prosenttia. Hinnankorotusesitystä perustellaan kuljetusten kilpailuttamisesta aiheutuneella urakkakustannusten muutoksella. Metallin syväkeräysastioita käytetään kuitenkin verrattain vähän ja niitä tyhjennetään hyvin harvoin, pääsääntöisesti vain 1-2 kertaa vuodessa. Tämän vuoksi esitetty hintamuutos ei aiheuta asukkaille merkittäviä muutoksia jätemaksuun.  

Lasipakkausten tyhjennyshinnan esitetään säilyvän nykyisellään 3 kuutiometrin syväkeräyssäiliön osalta ja muiden astiakokojen tyhjennyshintaan esitetään 0,5–7,9 prosentin korotusta astiatyypistä riippuen. Korotusta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksella ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla.  Maksuttoman lasin ja metallin keräystä säännönmukaisessa biojätteen erilliskeräyksessä oleville kiinteistöille esitetään edelleen jatkettavaksi vuoden 2022 jätetaksassa.

Muovipakkausjätteiden keräys laajenee koko toimialueelle ja sen seurauksena muovipakkausten kuljetusmäärät kasvavat voimakkaasti. Keräyksen laajenemisen ja kuljetusmäärien kasvun seurauksena  Tampereen, Pirkkalan, Lempäälän, Nokian, Kangasalan, Ylöjärven ja Oriveden kuntien alueella muovipakkausten tyhjennyshintoihin esitetään 140–770 litran astioille 30,5 prosentin korotusta. 140–770 litran muovipakkausten astiatyhjennyshinta Tampereella, Pirkkalassa, Lempäälässä, Nokialla, Kangasalla, Ylöjärvellä ja Orivedellä on vuonna 2021 5,38 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Vuodelle 2022 edellä mainittujen kuntien alueelle tyhjennyshinnaksi ehdotetaan 7,02 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Esitetty korotus on 1,64 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Korotusta perustellaan muovinkeräyksen laajenemisen aiheuttamien kuljetuskustannusten muutoksilla. Tampereen, Pirkkalan, Lempäälän, Nokian, Kangasalan, Ylöjärven ja Oriveden kuntien alueella muiden astiakokojen tyhjennyshinnan esitetään säilyvän nykyisellään. Taksaan on myös tuotu uutena elementtinä muovipakkausten astiakohtaiset tyhjennyshinnat kaupunkiseudun ulkopuolisille alueille. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.

 Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksut

Kiinteistöille, joilta ei noudeta säännöllisesti yhdyskuntajätteitä, on osoitettu sekajätteen vastaanottopaikaksi aluejätepiste, johon saa viedä kerralla kohtuullisen määrän normaalissa asumisessa syntyvää jätettä. Aluejätepisteitä käyttäviltä kiinteistöiltä peritään vuotuinen jätemaksu kiinteistön käyttötarkoituksen ja asuinhuoneistojen tai vapaa-ajan asuntojen lukumäärän mukaan.

Aluejätepisteen käyttöön oikeuttava maksu on jokaisessa toimialueen kunnassa samansuuruinen. Maksuja on entiseen tapaan kolme luokkaa: vakinaisen asuinkiinteistön/huoneiston, yksin asuvan sekä vapaa-ajan asunnon maksuluokat. Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksua esitetään korotettavaksi 4,2 prosenttia vuodelle 2022. Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksun korotusesityksen taustalla ovat perusmaksuosuuden korotus, sekajätteen käsittelyhinnan korotus sekä aluejätepisteiden ylläpidon ja kuljetuskustannusten kustannustason arvioitu nousu.

Vakituisen asuinkiinteistön/huoneiston vuosimaksuksi esitetään 94,43 € (alv 0 %), yksin asuvan vuosimaksuksi 63,21 € (alv 0 %) ja vapaa-ajan asunnon vuosimaksuksi 52,66 € (alv 0 %) vuodelle 2022.

Lisätöistä perittävät maksut

Jätehuoltopalveluihin liittyvistä lisätöistä perittäviin maksuihin esitetään pääsääntöisesti pieniä korotuksia kaikkien lisätyöluokkien osalta. Muutoksia perustellaan yleiskustannusten nousun mukaisilla indeksikorotuksilla. Taloyhtiöiden lukituissa jätetiloissa olevien astioiden tyhjentämisen ja avainlogistiikan hallinnan parantamiseksi, järjestelmään sopimattoman avaimen käytöstä aiheutuneisiin kustannuksiin esitetään 3,70 euron korotusta (alv 0 %). Esitetyllä muutoksella taloyhtiöiden lukittujen jätetilojen astiatyhjennysten logistiikkaa pyritään tehostamaan.     

Pientuojien maksut

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettaviin kotitalouksien pientuojamaksuihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Enintään 2 m3:n sekajätekuorman vastaanottohintaan esitetään 0,41 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3:n sekajätekuormaan 0,08 euron (alv 0 %) korotusta. Uusiksi vastaanottohinnoiksi esitetään enintään 2 m3:n kuormalle 16,94 € (alv 0 %) ja 4 m3:n kuormalle 29,03 € (alv 0 %). Pientuojien sekajätteen minimimaksuun esitetään 1,62 euron (alv 0 %) korotusta. Vuodelle 2022 esitetään myös muutosta minimimaksua vastaavaan jätemäärään siten, että vuonna 2022 minimimaksu kattaa enintään 500 l vastaavan jätemäärän. Vuonna 2021 vastaava minimimaksun sekajätteen enimmäismäärä on ollut 240 l. Muutosta perustellaan sillä, että minimimaksun enimmäismäärän nosto aiemmasta 240 litrasta 500 litraan palvelee asiakkaiden tarpeita aiempaa paremmin.

Puujätekuormien vastaanottohintoihin esitetään korotuksia jatkokäsittelyprosessin kustannusmuutoksen perusteella. Enintään 2 m3 puujätekuorman vastaanottohintaan esitetään 1,61 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3 vastaanottohintaan 3,23 euron (alv 0 %) korotusta. Kyllästämätöntä puuta ei saada itse hyödynnettyä jätekeskuksilla, vaan se on toimitettava hakkeena eteenpäin jatkokäsittelyyn. Tästä aiheutuvat kustannukset ovat kohonneet, minkä vuoksi hinnan korotusta esitetään. Taksaan esitetty hinta on asetettu kustannusvastaavaksi toiminnan kustannuksiin nähden.

Maa-aineksen sekä betoni- ja tiilijätteen osalta pientuojamaksuihin esitetään 0,80 euron (alv 0 %) hinnan korotusta per kuorma. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Myös kyllästetyn puun vastaanottohintoihin esitetään noin 13 prosentin korotusta jatkokäsittelyprosessin kustannusmuutoksen vuoksi. Vuodelle 2022 vastaanottomaksuiksi ehdotetaan enintään 2 m3 kuormille 13,71 € (alv 0 %) ja enintään 4 m3 kuormille 27,42 € (alv 0 %).

Enintään 2 m3:n maatuvien puutarhajätteiden vastaanotosta jätekeskuksissa ei ole aiemmin peritty maksua. Vuoden 2022 jätetaksassa vastaanoton esitetään kuitenkin muuttuvan kokonaisuudessaan maksulliseksi. Maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksuksi enintään 2 m3:n kuormille esitetään 4,03 € (alv 0 %). Muutosta perustellaan sillä, että maatuvan puutarhajätteen jatkokäsittelyprosessissa tapahtuu muutos biolaitoksen toiminnan alkaessa sekä Tarastenjärven jätekeskuksen kompostointiprosessin alasajon myötä.  

Vuoden 2021 tapaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa otetaan veloituksetta erikseen lajiteltuna vastaan kotitalouksien materiaalina hyötykäyttöön kelpaavaa jätettä kuten paperia, pahvia, kartonkia, metallia ja lasipakkauksia. Veloituksetta otetaan vastaan myös kotitalouksien vaarallisia jätteitä, lukuun ottamatta yli 200 litran eriä öljyjä tai muita nesteitä, ja kotitalouksien sähkö- ja elektroniikkalaitteita. Lisäksi jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna risuja, oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 2 m3:n eriä.

Kotitalouksien painoperusteisten jätemaksujen maksuperusteet (euroa/tonni) yli 4 m3 kuormien osalta on esitetty 49 §:ssä. Painoperusteisesti vastaanotettujen kantojen vastaanottohintaan esitetään 5 euroa/tonni (alv 0 %) hinnankorotusta vuoden 2021 taksaan verrattuna. Kyllästetyn puun painoperusteiseen vastaanottohintaan esitetään hinnankorotusta 20 euroa/tonni (alv 0 %) vuoden 2021 taksaan verrattuna. Edellä mainittuja hinnankorotuksia perustellaan jatkokäsittelyprosessin kustannusten muutoksella. Muiden painoperusteisten maksujen esitetään säilyvän nykyisellään.

Uutena elementtinä painoperusteisiin maksuihin on lisätty uusi maksuluokka ”loppusijoitettava tai energiahyödynnettävä erityiskäsittelyä vaativa erityisjäte”. Erityisjätteen maksuluokka on katsottu tarpeelliseksi lisätä painoperusteisiin pientuojamaksuihin niitä tapauksia varten, jolloin jätteen vastaanotto ja käsittely vaatii erityistoimenpiteitä Tammervoiman polttolaitoksella. Tämä koskee esimerkiksi kuivakäymäläjätteen vastaanottoa. Toisena uutena elementtinä taksaan on tuotu hinnastot terveydenhuollon lasille ja pistäville ja viiltäville jätteille. Terveydenhuollon lasia sekä pistävää ja viiltävää jätettä syntyy erityisesti kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa. Kyseisten jäte-erien keräys ja vastaanotto tapahtuu Repsikka noutopalvelun hinnaston ja periaatteiden mukaisesti. Repsikkanoudon maksuperusteet on esitetty §:ssä 50. 

Jätetaksan ohjaavuus etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon

Jätetaksalla pyritään jätelain 78 §:n mukaisesti kannustamaan etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Tämä tarkoittaa sitä, että eri jätelajien jätehuollosta perittäviä maksuja voidaan porrastaa niin, että kierrätettävistä jätteistä peritään suhteessa pienempää maksua kuin energiana hyödynnettävistä jätteistä. Jätemaksujen on kuitenkin kokonaisuudessaan katettava jätteen tuottajien aiheuttamat kustannukset.

Biojätehuollon kustannuksia esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksassa. Biojätehuollon tuki sisällytetään täysimääräisesti sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen sekä toiminnan katteeseen. Biojätteen käsittelyhintaa tuetaan perusmaksuosuuden kautta laskennallisesti 58,55 eur/t. Biojätteen käsittelyhinta vuonna 2021 on ollut 25,00 eur/t ja käsittelyhinnaksi vuodelle 2022 esitetään 31,50 eur/t. Muutosta perustellaan mm. uuden biolaitosinvestoinnin aiheuttamilla kohoavilla henkilöstö-, operointi- ja pääomakustannuksilla, joita ei vastaavassa määrin ole syntynyt biojätteen aumakompostoinnin yhteydessä.

Vuonna 2021 sekajätteen käsittelymaksu on ollut 82,00 eur/t. Sekajätteen käsittelymaksuksi vuodelle 2022 esitetään 85,00 eur/t. Korotusesityksen taustalla on arvio yleiskustannusten noususta sekä Tammervoiman porttimaksun korotuksesta.

Maksuttoman lasin ja metallin keräystä säännönmukaisessa biojätteen erilliskeräyksessä oleville kiinteistöille esitetään edelleen jatkettavaksi vuoden 2022 jätetaksassa. Lasin ja metallin maksuton keräys katetaan kaikista terminaalitoiminnoista saaduilla kokonaistuotoilla, joten jätetaksan sisäistä subventiota ei näiden jätteiden osalta ole.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri, Anu.Toppila@tampere.fi

Jätetaksaesitys 1.1.2022 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 13.10 – 11.11.2021 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 11.11.2021 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 11.11.2021 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kari Kankaala poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske Tampereen Vuoreksen putkikeräysjärjestelmää, saostus- ja umpisäiliölietteitä sekä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta päätti 6.10.2021 (§ 49) asettaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville 13.10.-11.11.2021. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien virallisilla ilmoitustauluilla sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätehuoltolautakunnan 6.10.2021 käymän keskustelun perusteella Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ltä on pyydetty lisäselvitys maatuvan puutarhajätteen vastaanoton aiheuttamista tämänhetkisistä kustannuksista sekä arvio tulevista kustannuksista Nokian biolaitoksen aloitettua toimintansa. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n 29.10.2021 toimittama lisäselvitys on kokouksen oheismateriaalina. Lisäselvitys on salassa pidettävä viranomaisen toiminnan julkisuutta säätelevän lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin kohdan 20 perusteella, koska asiakirja sisältää liikesalaisuuksiksi luokiteltavaa tietoa. Lisäksi toimialueen kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten edustajilta on pyydetty näkemystä maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksuun. Ympäristönsuojeluviranomaisilta on pyydetty tietoa siitä, onko maatuvan puutarhajätteen kuljettamisesta asiattomiin paikkoihin tullut kuntalaisilta yhteydenottoja sekä siitä, näkevätkö valvontaviranomaiset esitetyn vastaanottomaksun lisäävän yleisten alueiden roskaantumista.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta 26.10.2021,
  • Parkanon kaupungin tekninen lautakunta 27.10.2021,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta 26.10.2021,
  • Pirkkalan kunnanhallitus 1.11.2021,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta 27.10.2021,
  • Nokian kaupunginhallitus 9.11.2021,
  • Virtain kaupungin teknisten palvelujen lautakunta 9.11.2021,
  • Vesilahden kunnan tekninen lautakunta 10.11.2021,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta 10.11.2021,
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta 15.11.2021.

 

Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunnan lausunnossa tuodaan esiin toive siitä, että puutarhajätelavan tyhjentäminen olisi kyläyhdistyksille ja muille yleishyödyllisille yhdistyksille kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin pientuojille peräkärryllä jätteenkäsittelykeskukseen toimitettuna. Lausunnossa tuodaan myös esiin, että yhteinen puutarhajätteen kerääminen lisää kaupungin asukkaiden yhteisöllisyyttä ja alueiden viihtyvyyttä.

Pirkkalan kunnanhallituksen lausunnon mukaan Pirkkalan kunnalla ei ole huomautettavaa jätetaksaesityksestä muutoin kuin, että puutarhajätteen muuttamista maksulliseksi olisi suotavaa harkita uudelleen. Maksullisuus voi vaikuttaa kyseisen jätteen päätymiseen sopimattomiin paikkoihin.

Ylöjärven kaupungin teknisen lautakunnan lausunnossa pidetään hyvänä asiana, että jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan oksia, risuja ja pieniä puunrunkoja myös vuonna 2022. Maatuvan puutarhajätteen vastaanottoa on kuitenkin esitetty maksulliseksi ja se voi lisätä Ylöjärven kaupungille jätelain 74 §:n mukaisen toissijaisen siivousvelvollisuuden piiriin kuuluvia tehtäviä puutarhajätteen osalta, koska kyseessä on jäte, jonka siirtämistä kaupungin yleisille alueille kaikki eivät miellä ongelmaksi. Ylöjärven lausunnossa todetaan lisäksi, että rajanveto risujätteen ja maatuvan puutarhajätteen välillä riippuu jätteen tuojan tulkinnasta ja moraalista, jolloin puutarhajätteen tuominen maksuttoman risujätteen varjolla ilman kustannuksia voi aiheuttaa eriarvoisuutta jätteentuojien kesken. Ylöjärven lausunnossa todetaan myös, että jätelain 78 §:n mukaista etusijajärjestystä tulisi soveltaa siten, että maatuvan puutarhajätteen toimittaminen olisi edelleen maksutonta kuten risujätteenkin. Vaihtoehtoisesti sisäisen subventoinnin lisäksi tulisi edelleen kehittää puutarhajätteen energiasisällön hyödyntämistä sekä päätymistä kaupalliseksi maanrakennustuotteeksi, joilla katettaisiin puutarhajätteen käsittelystä aiheutuneita kustannuksia.

Muiden kuntien lausunnoissa ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa jätetaksaesityksestä. Vastineet annettuihin lausuntoihin on esitetty liitteessä 3.

Tampereen, Juupajoen, Sastamalan sekä Lempäälän ja Vesilahden ympäristönsuojeluviranomaisten edustajien toimittamien tietojen mukaan puutarhajätteen luvattomasta viennistä puistoihin ja metsiin on tullut kuntalaisten yhteydenottoja, jotka ovat johtaneet valvontatoimenpiteisiin. Ruoveden ympäristönsuojeluviranomaisen edustajan mukaan kunnan alueella ei ole puolestaan esiintynyt puutarhajätteen aiheuttamaa roskaantumista. Tampereen ja Sastamalan ympäristöviranomaiset pitävät tärkeänä, että puutarhajätteen vienti jätekeskukseen olisi jatkossakin asukkaille maksutonta. Vastaavasti Kangasalan sekä Lempäälän ja Vesilahden ympäristönsuojeluviranomaisten näkemysten mukaan puutarhajätteen vastaanottomaksua voidaan pitää niin pienenä, ettei sen uskota lisäävän yleisten alueiden roskaantumista. Ympäristöviranomaisten näkemykset ovat kokonaisuudessaan kokouksen oheismateriaalina.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Alkuperäisestä jätetaksaesityksestä poiketen pientuojien maatuvan puutarhajätteen vastaanoton esitetään toistaiseksi säilyvän veloituksettomana jätekeskuksissa.

Pientuojien maatuvan puutarhajätteen vastaanoton maksullisuus voi lisätä kuntien yleisten alueiden roskaantumista ja sitä kautta aiheuttaa kunnille ylimääräisiä kustannuksia jätelain 74 §:n mukaisen toissijaisen siivousvelvollisuuden kautta. Maatuvan puutarhajätteen päätyminen asiattomiin paikkoihin saattaa myös lisätä valvontaviranomaisten valvontatoimia, lisäten myös vieraslajien mahdollista leviämistä uusille alueille sekä edesauttavan haittaeläinongelman laajentumista.

Biolaitoksen toiminnan käynnistyminen aiheuttaa entistä suurempia käsittelykustannuksia puutarhajätteelle. Lisäksi puutarhajätteen siirtokuormaus Tarastenjärven jätekeskukselta Koukkujärven jätekeskukseen sekä kuormien esilajittelu tuovat lisäkuluja, joita ei ole aiheutunut aumakompostoinnin aikana. Siirto- ja esilajittelukulut ovat kuitenkin vasta arvioita, minkä lisäksi käsittelykustannuksiin voi mahdollisesti vaikuttaa mm. biokaasun myyntitulot. Kustannusten muodostumiseen liittyy vielä tässä vaiheessa epävarmuuksia, joista on syytä varmistua ennen puutarhajätteen vastaanoton muuttamista maksulliseksi. Tämän vuoksi muutosta ei ole perusteltua tehdä vielä tässä vaiheessa.

Vuoden 2023 jätetaksan valmistelua varten jätehuoltoviranomainen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy tarkastelevat puutarhajätteen vastaanoton ja käsittelyn toteutuneita kustannuksia uudessa biolaitoksessa sekä mahdollisia biolaitoksen tuomia kustannushyötyjä. Näiden perusteella on syytä tarkastella vaihtoehtoisia tapoja puutarhajätteen kustannusten kattamiseen. Lisäksi kokonaisuudessa on syytä huomioida kuntien mahdollisesti lisääntyvät valvonta- ja siivouskustannukset.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Liitteenä 1 oleva kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Jätetaksa tulee voimaan 1.1.2022 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 9.12.2020 § 47 hyväksymä jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.