§ 4 Liikennöinnin laatupalkkio ajalla 1.7.-31.12.2021

Lataa  Kuuntele 

TRE:5872/08.01.01/2021

Päätöspäivämäärä

24.1.2022

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

 Joukkoliikennelogistikko Satu Marjeta,​ puh. 040 806 3323,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita,​ puh. 050 326 7007,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi 

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenteen tilaamien linjojen 1,​ 6,​ 8 ,9,​10,11,12,13,14,​15,​16,17,19,​20,​21,​ 25,​26,​29,30,​ 31,40,​41, 50,52​, 55,​70,​71,80,​ 81,​ 83 ja 84 sopimusehtoihin sisältyy laatupalkkio. Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana asiakastyytyväisyysmittauksin. Mittausjaksot ovat tammi – kesäkuu ja heinä -​ joulukuu. Mittauksen tekee ulkopuolinen taho ja siinä selvitetään matkustajien mielipide palvelun laadusta asteikolla 1-​ 5,​ jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 vastaavasti erittäin huono.  Matkustajilta kysytään arvosanat kuljettajan asiakasystävällisyydestä,​ ajotavasta ja bussin siisteydestä. Mittaustuloksista lasketaan kokonaisarvosana,​ jonka tavoitetaso on 4,​00. Sanktioraja on kaikissa kohteissa 3,​00. Tuottaja saa tavoitetason ylittyessä bonusta. Yhden pisteen kymmenesosa vastaa yhden prosenttiyksikön bonusta. Bonus lasketaan suorassa suhteessa tavoitetason ylittävästä pistemäärästä kahden desimaalin tarkkuudella. Bonus voi olla sopimuksesta riippuen enintään 2-3 % kohteen korvaussummasta,​ jos laatuarvosana ylittää tavoitetason 0,​30 pisteellä.

Tuottaja saa sanktiorajan alittuessa sanktiota. Yhden pisteen kymmenesosan alitus vastaa yhden prosenttiyksikön sanktiota. Sanktio lasketaan suorassa suhteessa arvosanan sanktiorajan alituksesta kahden desimaalin tarkkuudella. Sanktio voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta,​ jos laatuarvosana alittaa sanktiorajan 0,​30 pisteellä (arvosana alle 2,​70).

Roidu Oy on tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksen jaksolle heinäkuu – joulukuu 2021. 

Samassa yhteydessä maksetaan uusimpiin sopimuksiin sisältyvä ajamattomien vuorojen lukumäärään perustuva laatupalkkio. Jos ajamattomien vuorojen osuus kaikista ajetuista vuoroista on enintään 0,1%, maksetaan liikennöitsijälle bonusta  2% kohteen arvonlisäverottomasta kokonaiskorvauksesta tarkastelujaksolla.Jos ajamattomien vuorojen osuus on yli 0,1% mutta alle 0,2 % kaikista ajetuista vuoroista on korvaus 1 %  kohteen arvonlisäverottomasta kokonaiskorvauksesta. Ajamattomien vuorojen lukumäärään perustuvat laatupalkkiot maksetaan vuosilta 2020-2021.

 

Päätös

Maksetaan asiakastyytyväisyystutkimukseen  ja liikennöintisopimuksiin perustuen liikennöinnin laatupalkkiona ajanjaksolta 1.1. -​ 30.6.2021 sekä uusimpien sopimusten osalta ajamattomien vuorojen lukumäärään perustuvana laatupalkkiona Länsilinjat Oy:lle 187.961,60 euroa (alv 0%) ,​ Väinö Paunu Oy:lle 80.823,70 euroa (alv 0%) ja Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:lle 196.934,12 euroa (alv 0%). Kustannukset merkitään kustannuspaikalle 111394. 

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita