§ 70 Jääkiekon miesten MM-kilpailujen matkailumarkkinointitoimenpiteiden hankinta Visit Tampere Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:2676/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

11.5.2022

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suhdetoiminta- ja markkinointipäällikkö Iina Ojala, puh. 040 801 6189 ja markkinointisuunnittelija Kati Ruotsalainen, puh. 040 521 1875, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Strategiajohtaja Reija Linnamaa:

Suomen Jääkiekkoliitto päätti kesäkuussa 2019, että Suomessa vuonna 2022 järjestettävät jääkiekon miesten MM-kilpailut pelataan Tampereella ja Helsingissä. Tapahtumasta vastaa Kansainvälinen Jääkiekkoliitto IIHF ja käytännön järjestelyt hoitaa Suomen Jääkiekkoliitto ry.

Tampereen kaupunki osallistuu tapahtumayhteistyöhön Suomen Jääkiekkoliitto ry:n kanssa. Yhteistyötä koskeva sopimus on hyväksytty konsernijohtajan 1. varahenkilön päätöksellä 13.8.2021 § 97. Yhteistyöllä kaupunki tavoittelee tapahtuman taloudellisten, yhteisöllisten ja imagollisten hyötyjen maksimointia Tampereella. Jääkiekon MM-kisat tarjoavat Tampereen kaupungille laajaa kansallista ja kansainvälistä näkyvyyttä. Tapahtumaa on tarkoituksenmukaista hyödyntää laajasti alustana Tampereen kaupunkimarkkinoinnissa.

Tampereen kaupunkimarkkinoinnin tavoitteina on tapahtuman visuaalinen näkyvyys paikallisesti sekä ilmiöittämisen tukeminen Tampereella. Lisäksi tavoitteina on Tampereen ja tapahtuman kansallinen kiinnostavuus sekä Tampereen kansainvälisen näkyvyyden vahvistaminen. Osana tapahtuman markkinointisuunnitelmaa on huomioitu tapahtuman hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa.  

Tampereen matkailumarkkinoinnista vastaa Visit Tampere Oy, jolta Tampereen kaupunki tilaa vuosittain matkailun kehittämiseen ja markkinointiin liittyvät toimenpiteet. Elinvoima- ja osaamislautakunnan 26.1.2022 hyväksymässä palvelusopimuksessa on todettu, että kaupunkimarkkinoinnin toimenpiteitä voidaan lisäksi yhteisestä sopimuksesta tilata erillisrahoituksella Tampereen kaupungin suhdetoiminnan ja markkinoinnin tiimin kautta.

Strategia- ja kehittämisyksikön suhdetoiminta- ja markkinointitiimi vastaa jääkiekkoon liittyvän tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin kokonaiskoordinaatiosta kaupunkikonsernin osalta. Tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin osalta tehdään yhteistyötä kaupungin yhtiöiden, kaupungin yksiköiden sekä Suomen Jääkiekkoliitto ry:n ja tapahtuman kansainvälisiä mediaoikeuksia valvovan tahon kanssa.

Tampereen kaupunki pyysi Visit Tampere Oy:ltä tarjousta jääkiekon MM-kisoihin liittyvistä kansainvälisen matkailumarkkinoinnin toimenpiteistä. Visit Tampere Oy on tehnyt liitteen mukaisen tarjouksen. Tarjous sisälsi markkinointitoimenpiteiden lisäksi mediapalveluihin liittyviä kokonaisuuksia. Tampereen kaupunki vastaa mediapalveluiden järjestämistä itse ja mediaan liittyviä tehtäväkokonaisuksia ei tilata Visit Tampere Oy:ltä.

Visit Tampere Oy on Tampereen kaupungin sidosyksikkö, jonka perusteella markkinointikampanjoiden toteuttaminen voidaan tilata Visit Tampere Oy:ltä ilman kilpailutusta. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 15 § perusteella laki ei sovelleta sidosyksikköhankintoihin.  

Visit Tampere Oy vastaa Tampereen alueen kansainvälisestä ja kotimaan matkailumarkkinoinnista, jonka vuoksi on tarkoituksenmukaista tilata kohdennettuja lisätoimenpiteitä samalta toimijalta. Lisätilauksen sisältöä on esitelty elinvoima- ja kilpailukyvyn lautakunnalle ajankohtaiskatsauksessa 9.3.2022.

Sopimus jääkiekon MM-kilpailuihin liittyvistä markkinointitoimenpiteistä esitetään tehtäväksi Visit Tampere Oy:n kanssa (2590746-9). Hankinnan kokonaiskustannus on maksimissaan 25 000 euroa. Kustannukset laskutetaan toteutuneen mukaisesti.​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi suhdetoiminta- ja markkinointipäällikkö Iina Ojala.​

​Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii markkinointisuunnittelija, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Kati Ruotsalainen.  Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta maksimissaan 25 000 euroa. ​

Hallintosäännön 36 §:n 27)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää konsernihallinnon irtaimen omaisuuden ja palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta, ellei muualla ole toisin määrätty tai päätetty. Konsernihallinnon toimintasäännön tulojen ja menojen hyväksyjiä koskevan liitteen mukaan konsernijohtaja vastaa suurtapahtumatoiminnan tulosyksiköstä eikä tätä koskevia delegointipäätöksiä ole.

Konsernijohtaja on esteellinen hallintolain 28 §:n 1 momentin 5)-kohdan perusteella. Päätöksen tekee konsernijohtajan 1. varahenkilö.

Päätös

Sopimus jääkiekon miesten MM-kilpailujen matkailumarkkinointitoimenpiteistä tehdään Visit Tampere Oy:n (2590746-9) kanssa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta maksimissaan 25 000 euroa.

Kustannukset laskutetaan toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 113002, Suurtapahtumat.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Markkinointi- ja suhdetoimintapäällikkö Iina Ojala valtuutetaan allekirjoittamaan hankinnasta laadittava sopimus.

Allekirjoitus

Konsernijohtajan 1. varahenkilö, johtaja Taru Kuosmanen