Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 9.6.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 82 Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuu 2022 (yhteistoiminta-alueen asia)  

TRE:6091/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Kuosmanen Taru, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, hallintopäällikkö Lotta Perämaa 040 838 0393, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Vuosisuunnitelmaraportissa kuvataan keskeiset strategiaa toteuttavat toimenpiteet, talouden toteumat ja ennusteet sekä asiakaskokemuksen, riskienhallinnan ja hankintojen periaatteiden toteutumisen tilanne.

Tampereen strategiaa toteutetaan vuosisuunnitelmassa määritellyillä toiminnan painotuksilla ja niitä tarkentavilla toimenpiteillä. Valtaosa sosiaali- ja terveyslautakunnan vuosisuunnitelman toimenpiteistä on edennyt suunnitellulla tavalla tammi-huhtikuussa 2022. Ikäihmisten palveluissa kotona asumista tukevien kuvapuhelimien ja lääkeautomaattien asiakasmäärät ovat kasvaneet alkuvuoden aikana. Lähitoreja kehittämällä on lisätty ennaltaehkäisevien ja omaehtoisten palveluiden roolia. Aikuissosiaalityön uudessa organisaatiossa on aloitettu liikkuvan tiimin kaltaisia uusia työmuotoja. Toimeentulotuen yhteyttä sosiaalityöhön on vahvistettu lisäämällä etuuskäsittelyn ja sosiaalityön yhteistyötä. Mielenterveys- ja päihdeneuvosto on aloittanut toimintansa helmikuussa. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa nuorisovastaanoton walk in –palvelu käynnistyi maaliskuun lopussa, ja ryhmämuotoista hoitoa on lisätty ja kohdennettu myös jonossa oleville asiakkaille. Erikoissairaanhoidossa vuodeosastohoidon käyttö on vähentynyt edelleen, ja kuntoutuksen tehostamiseen tähtäävän kannustinmallipilotin alustavat tulokset ovat olleet positiivisia. Terveysasematoiminnan uutta toimintamallia on kehitetty yhdessä henkilöstön kanssa, ja yhteistyötä sosiaalipalvelujen kanssa on edistetty. Terveysasemien ammattilaisille on järjestetty koulutuksia päihde- ja mielenterveysasiakkaiden hoidosta, ja lyhytpsykoterapian palvelusetelien käyttö on lisääntynyt.​

Kaikki vuosisuunnitelman toimenpiteet eivät kuitenkaan ole edenneet toivotusti. Muun muassa lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden kysyntä on edelleen kasvanut alkuvuoden aikana. Myös lastensuojeluilmoitusten määrä on kasvussa, eikä lakisääteisissä määräajoissa ole pysytty. Sairaalapalveluissa siirtymät erikoissairaanhoidosta jatkohoitoon ovat venyneet vuoteen 2021 verrattuna johtuen pitkälti sairauslomien ja täyttämättömien vakanssien aiheuttamasta resurssipulasta. Ikäihmisten palveluissa vanhuspalvelulain mukaisen vähimmäishenkilöstömitoituksen turvaamiseksi perustetuista ympärivuorokautisen asumisen uusista toimista vain osa on pystytty täyttämään. Vaikeudet henkilöstön saatavuudessa näkyvät myös muissa palveluryhmissä heikentäen palveluiden saatavuutta, lisäten henkilöstön kuormitusta ja hidastaen toiminnan kehittämistä. Henkilöstön saatavuuden parantamiseksi on muun muassa tiivistetty oppilaitosyhteystyötä, lisätty oppisopimuskoulutusta ja toteutettu kesäsijaisten rekrytointikampanja. Käynnissä on ollut myös pilotti ulkomailta saatavan työvoiman rekrytoimiseksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan tammi-huhtikuun toimintakate on toteutunut 5,2 milj. euroa ajankohdan vuosisuunnitelmaa parempana, mikä aiheutuu erityisesti Pirkanmaan sairaanhoitopiirin (PSHP) kiireettömän hoidon suunniteltua pienemmästä toteumasta. Lisäksi rekrytointihaasteet näkyvät henkilöstökulujen alittumisessa erityisesti ikäihmisten palveluissa. Koronaviruspandemia on vaikuttanut merkittävästi talouden toteumaan. Suurimmat vaikutukset ovat vastaanottopalvelujen laboratoriopalvelujen ostoissa (koronatestit) ja PSHP:n tuottamassa erikoissairaanhoidossa. Tammi-huhtikuussa on arvioitu välittömiä koronakustannuksia yhteensä 9,6 milj. euroa. Vastaavasti tuottoihin on jaksotettu koronakustannuksiin saatava valtionkorvaus.

Tilinpäätösennusteen toimintakate on 13,5 milj. euroa budjetoitua heikompi. Suurimmat ylitykset aiheutuvat psykososiaalisen tuen palvelujen ostoista. Ennuste on parantunut maaliskuun ennusteeseen verrattuna 5,4 milj. euroa pääosin PSHP:n palvelutilauksen ennusteen tarkentumisen vuoksi. PSHP:n ennuste pieneni hoitajien työtaistelun ja alkuvuoden laskutuksen oikaisemisen vuoksi. Tilinpäätösennusteessa välittömät koronakustannukset ovat 14,7 milj. euroa. Ennusteessa oletetaan, että kustannukset kompensoidaan täysimääräisesti. Tilinpäätösennusteen nettomenojen kasvu edellisvuoteen verrattuna on 50,2 milj. euroa eli +6,0 %.

Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 18,1 milj. euroa budjetoitua suurempina, mikä johtuu pääosin välittömien koronakustannusten kattamiseksi saatavista valtionavustuksista. Valtionavustusten kriteerit tarkentuvat myöhemmin, joten ennuste perustuu arvioon. Myyntituottojen ennustetaan toteutuvan budjetoitua parempana, mikä aiheutuu kehitysvammaisten asumispalvelujen ateria- ja ylläpitomaksuista, jotka laskutetaan uuden asiakasmaksulain mukaan asiakkailta sekä aiheutuneisiin kustannuksiin perustuvasta Oriveden yhteistoimintaosuudesta. Lisäksi maksutulot ylittyvät ikäihmisten palveluissa. Asiakasmaksulain (1.7.2021 alkaen) muutoksen maksutuottoja pienentävä vaikutus on ollut talousarviovalmistelussa arvioitua vähäisempi.

Toimintakulujen ennuste on 31,5 milj. vuosisuunnitelmaa suurempi. Suurimmat ylitykset ovat palvelujen ostoissa. Palvelujen ostoissa on merkittäviä ylityksiä etenkin koronatestaukseen liittyvissä laboratoriopalveluissa, vammaispalveluissa, päihde- ja mielenterveyspalveluissa, ikäihmisten asumispalveluissa ja kotihoidossa sekä PSHP:n palvelutilauksessa. Psykososiaalisen tuen palvelujen ostojen vuosisuunnitelma on pienempi kuin edellisvuoden toteuma. Lisäksi palveluihin on kohdistunut merkittäviä hinnankorotuksia, joiden vaikutus ei ollut kokonaisuudessaan tiedossa talousarviota laadittaessa. Henkilöstökulujen ennustetaan toteutuvan vuosisuunnitelmaa suurempina mm. vastaanottopalvelujen Hatanpään rokotusyksikön ja terveysasemien henkilöstökustannuksista johtuen. Vastaavasti ikäihmisten palveluissa, suun terveydenhuollossa ja sairaalapalveluissa on merkittäviä rekrytointihaasteita. Työvoimavajetta on korvattu palvelujen ostoilla. Aineet, tarvikkeet ja tavarat tiliryhmän ylitykset johtuvat pääosin huumekuntouksen lääke- ja hoitotarvikekustannuksista sekä koronapandemian suojavarustekustannuksista. Avustusten ylitys aiheutuu pääosin ulkoisille palvelutuottajille maksettavista korona-suojavarustekorvauksista ja vammaispalvelujen henkilökohtaisen avun työnantajamallin kustannuksista. Vuokrakulujen ennustetaan toteutuvan vuosisuunnitelmaa suurempina pääosin ikäihmisten koneiden ja laitteiden vuokrien johdosta.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan investointien toteutuminen painottuu loppuvuoteen. Alkuvuonna investointeja on toteutunut 0,3 milj. euroa ja koko vuoden ennuste on 1,5 milj. euroa. Investointiennuste on 0,1 milj. euroa budjetoitua pienempi, mikä johtuu vaikeavammaisten hisseistä ja nostolaitteista, joiden hankinta siirtyi Pirkanmaan apuvälinekeskukselle 1.1.2022 alkaen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Päivänen Maria, Palvelujohtaja

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuu 2022 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Controller Vesa-Matti Kangas oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Taru Kuosmanen, Leena Viitasaari, Jukka Männikkö, Heini Ruski, Erja Viitala, Heidi Ilvonen, Lotta Perämaa, Paula Hakanen, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.