Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 6.9.2022

§ 83 Postilaatikon sijoittaminen, Linnainmaa 

TRE:5570/10.00.03/2022

Valmistelija

  • Nikko Patricia, Lakimies

Valmistelijan yhteystiedot

Lakimies Patricia Nikko, puh. 0400 239 710, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström,​ puh. 040 750 1876,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Kiinteistön ********* asukas on ilmoittanut tyytymättömyytensä Postin ilmoittamaan postilaatikon uuteen paikkaan. Uusi paikka on Postin ilmoituksen mukaisesti merkitty merkkikepillä maastoon. Asukas on toimittanut kuvan uudesta paikasta ja pyytänyt rakennusvalvontaviranomaisen ratkaisua asiaan. Asukas katsoo muun ohella,​ että postin määräys tarkoittaa, että useiden asukkaiden on noudettava postinsa ajorataa pitkin kävellen. Tämä aiheuttaa vaaraa sekä postin hakijalle että muulle liikenteelle erityisesti liukkaissa talviolosuhteissa, jolloin katua reunustavat korkeat aurausvallit. Katu on alueen pääväylä, vilkas läpiajokatu, jolla kulkee myös bussiliikenne.

Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai, ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muu postiyritys Liikenne- ja viestintäviraston päätöksestä. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset. Postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n nojalla annetut määräykset.

Lain 43 §:n mukaan pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava postilaatikkoon,​ joka sijaitsee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin saajan osoitepaikasta. Jakelupaikkaa määriteltäessä voidaan lisäksi ottaa huomioon paikalliset olosuhteet tai postin saajan iästä tai terveydentilasta johtuvat henkilökohtaiset erityistarpeet. Henkilökohtaisista erityistarpeista postin saajan liikuntaesteisyys tai vähintään 75 vuoden ikä on otettava huomioon Liikenne-​ ja viestintäviraston 48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin määrätyllä tavalla. Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa tämän pykälän säännöksistä poikkeavista järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan.

Lain 45 §:n mukaan kunta on velvollinen sallimaan kirjelähetysten keräilyssä ja jakelussa tarvittavien laitteiden ja vähäisten rakennelmien,​ kuten postilaatikkojen,​ sijoittamisen asemakaavassa osoitetuille yleisille alueille,​ jos sijoittamista ei voida muulla tavoin järjestää postiyrityksen ja postin saajan kannalta kohtuullisella tavalla ja kohtuullisin kustannuksin. Keräilyssä ja jakelussa tarvittavista laitteista ja vähäisistä rakennelmista tai niiden käytöstä ei saa aiheutua tarpeetonta vaaraa liikenteelle eikä olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa-​ ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle. Tontin,​ muun kiinteistön tai rakennuksen omistaja on velvollinen sallimaan,​ että seinään,​ porttiin tai aitaan kiinnitetään taikka maalle sijoitetaan keräilyssä ja jakelussa tarvittavia laitteita tai vähäisiä rakennelmia 1 momentissa säädetyin edellytyksin. Velvoite voidaan kuitenkin asettaa vain,​ jos se on omistajan kannalta kohtuullinen.

Edelleen Viestintäviraston määräyksessä (Viestintävirasto 61/2011 M) postilaatikkojen sijoittelusta todetaan muun ohella näin: Kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-​alueella enintään 50 metriä. Pientalojen postilaatikot voidaan sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin edellyttäen,​ että jokaisen postilaatikon sijainti täyttää postilaissa ja tässä määräyksessä säädetyt vaatimukset. Mikäli postilaatikkoa ei sijoiteta ryhmään,​ se tulee mahdollisuuksien mukaan sijoittaa osoitepaikan ajo-​ tai kulkuliittymänyhteyteen. Postilaatikko on sijoitettava vähintään puolen metrin etäisyydelle jalkakäytävän,​ ajoradan piennaralueen tai levennyksen ulkoreunasta siten,​ että postilaatikon täyttöaukko on noin metrin korkeudella tien pinnasta ja mahdollisuuksien mukaan siten,​ että lähetykset voidaan jakaa suoraan postinjakeluautosta. Postilaatikko on sijoitettava siten,​ ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää,​ jolla on linja-​autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä. Jos postilaatikkoja ei sijoiteta tien kummallekin puolelle,​ ne on sijoitettava kevyenliikenteen väylän puolelle,​ jollei liikenneturvallisuus tai muu vastaava syy toisin edellytä.

Postille on varattu mahdollisuus lausua asukkaan vaatimusten johdosta. Posti ei ole antanut siltä pyydettyä lausuntoa.

Postilaatikon uusi paikka sijaitsee asukkaan ilmoituksen mukaan noin 20 metrin päässä ********* liittymästä. Asukkaan toimittamasta kuvasta ilmenee, että Postin osoittama uusi paikka täyttää edellä mainitut postilain säännökset ja Viestintäviraston määräykset. Postilla on postilain 44 §:n mukaan oikeus määritellä laatikon paikka. Koska nyt ilmoitettu uusi sijainti on annettujen määräysten mukainen eikä asukas ole esittänyt mitään sellaista,​ jonka vuoksi laatikkoa ei voida sijoittaa Postin osoittamalla tavalla,​ ympäristö-​ ja rakennusjaostolle esitetään,​ että postilaatikon paikka vahvistetaan Postin merkitsemän mukaisesti.

Asukas on 30.8.2022 lähettämässään sähköpostissa tiedustellut kaupungin ja Postin vastuuta postia noudettaessa mahdollisesti tapahtuvasta onnettomuudesta.

Tienkäyttäjän yleisenä velvollisuutena on tieliikennelain 3 §:n mukaan noudattaa liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi (TLL 4 §).

Jalankulkijan on lain 13 §:n mukaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta, eikä hän saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa. Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Ajoneuvolla ja polkupyörällä ajettaessa on lain 29 §:n mukaan annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Siten tienkäyttäjä on vastuussa omasta toiminnastaan liikenteessä ja velvollinen omalta osaltaan noudattamaan tieliikennettä koskevaa lainsäädäntöä.

Hakijan kirje, sähköposti sekä lausuntopyyntö postille sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-sivuilla.

 

Päätösehdotus oli

Osoitteessa ********* sijaitsevan kiinteistön postilaatikko sijoitetaan Posti Oy:n ryhmittelysuunnitelman mukaiseen paikkaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Lakimies Patricia Nikko poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Hakija, Posti/ryhmittely/Tampere, Patricia Nikko

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.