Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 6.10.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 114 Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2022 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:6091/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Viitasaari Leena, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, vs. kehittämisjohtaja Lotta Perämaa 040 838 0393, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Vuosisuunnitelmaraportissa kuvataan keskeiset strategiaa toteuttavat toimenpiteet, talouden toteumat ja ennusteet sekä asiakaskokemuksen, riskienhallinnan ja hankintojen periaatteiden toteutumisen tilanne.

Tampereen strategiaa toteutetaan vuosisuunnitelmassa määritellyillä toiminnan painotuksilla ja niitä tarkentavilla toimenpiteillä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuosisuunnitelman toimenpiteet ovat pääsääntöisesti edenneet suunnitellulla tavalla tammi-elokuussa 2022. Ikäihmisten palveluissa kotona asumista tukevien kuvapuhelimien ja lääkeautomaattien asiakasmäärät ovat jatkaneet kasvuaan. Kotihoidon ja ennaltaehkäisevien palveluiden lisähenkilöstöä on saatu rekrytoitua suunnitellulla tavalla, ja lähihoitajien oppisopimuskoulutukset ovat käynnistyneet. Lähitoreja kehittämällä on lisätty ennaltaehkäisevien ja omaehtoisten palveluiden roolia.

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa terapiatakuun toteuttamiseksi käyttöön otettu walk in -palvelu on käynnistynyt onnistuneesti. Ala- ja yläkouluikäisille suunnattua moniammatillista Jelppi-toimintaa on laajennettu uusille kouluille. Äitiys- ja lastenneuvolapalveluissa on kehitetty ja pilotoitu uusia toimintamalleja puolisoiden parempaan huomioimiseen. Aikuissosiaalityössä on jatkettu toimintamallin uudistamista. Matalan kynnyksen palvelujen kehittämisen lisäksi rakennetaan myös moniammatillista yhteistyötä terveyspalvelujen kanssa. Liikkuvan tiimin työskentelyä on vahvistettu. Vammaispalveluissa aloittanut lasten tilapäishoidon palvelu on saadun palautteen perusteella koettu tärkeäksi ja tarpeelliseksi. 

Terveysasematoiminnan uutta toimintamallia on kehitetty edelleen yhdessä henkilöstön kanssa. Terveysasemien ammattilaisille on järjestetty koulutuksia päihde- ja mielenterveysasiakkaiden hoidosta, ja Kaukajärven terveysasemalle on perustettu oma mielenterveystiimi. Suun terveydenhuollon työnjaon kehittämisen myötä hammashoitajille ja suuhygienisteille ohjautuu aiempaa suurempi osuus lapsista ja nuorista. Sairaalapalveluissa erikoissairaanhoidon vuodeosastohoidon käyttö on vähentynyt edelleen, ja Acutan päivystyskäyntien määrä on pysynyt väestönkasvusta ja ikääntymisestä huolimatta vuoden 2021 tasolla. Kuntoutuksen tehostamiseen tähtäävän kannustinmallipilotin alustavat tulokset ovat olleet positiivisia.

Osa vuosisuunnitelman toimenpiteistä ei kuitenkaan ole edennyt toivotusti. Monissa ostopalveluissa kustannukset ovat nousseet merkittävästi vuonna 2022 voimaan astuneissa hankinnoissa. Henkilöstön saatavuuden ongelmat nousevat esiin kaikissa palveluryhmissä heikentäen palveluiden saatavuutta, lisäten henkilöstön kuormitusta ja hidastaen toiminnan kehittämistä. Ikäihmisten palveluissa vanhuspalvelulain mukaisen vähimmäishenkilöstömitoituksen turvaamiseksi perustetuista ympärivuorokautisen asumisen uusista toimista vain osa on pystytty täyttämään. Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kysynnän kasvaessa myös palvelutarpeen arviointien määrät ovat kasvaneet eikä lakisääteisissä määräajoissa ole pysytty rekrytointivaikeuksista johtuen. Samasta syystä lastensuojelun lakisääteinen henkilöstömitoitus ei toteudu. Terveysasemilla henkilöstön poissaolot ja vaihtuvuus ovat heikentäneet yhteydensaantia palveluun ja kasvattaneet kiireettömän hoidon jonoja. Sairaalapalveluissa hoitojaksojen keskimääräinen pituus ei ole merkittävästi lyhentynyt vuoteen 2021 verrattuna ja siirrot erikoissairaanhoidosta jatkohoitoon ovat hidastuneet resurssipulasta johtuen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstön saatavuuden parantamiseksi on muun muassa tiivistetty oppilaitosyhteistyötä, lisätty oppisopimuskoulutusta ja muuntokoulutusta sekä toteutettu pilotti ulkomailta saatavan työvoiman rekrytoimiseksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan tilinpäätösennusteen toimintakate on 11,0 milj. euroa budjetoitua heikompi. Suurimmat ylitykset aiheutuvat psykososiaalisen tuen palvelujen ostoista. Vastaavasti sairaalapalvelujen ennuste on selvästi budjetoitua parempi, koska kiireettömän hoidon toteuma on ollut suunniteltua pienempi. Ennuste on parantunut kesäkuun ennusteeseen verrattuna 0,7 milj. euroa mm. ikäihmisten palvelujen henkilöstökulujen ennusteen tarkentumisen vuoksi. Tilinpäätösennusteessa Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) avustusmalliin kuuluvat välittömät koronakustannukset ovat 18,3 milj. euroa ja lisäksi koronasta aiheutuvien erikoissairaanhoidon avohoitokäyntien kustannukset ovat arviolta 3,2 milj. euroa. Avohoitokäynnit eivät sisälly STM:n asetusluonnoksen avustusmalliin. Korona-avustusten ennuste on 13,2 milj. euroa. Arvio avustuksesta perustuu elokuussa annettuun korona-avustusten asetusluonnokseen. Tampereen kaupunginhallitus antoi lausunnon asetusluonnoksesta 29.8.2022 § 323. Yhteensä koronakustannuksia jää kompensoimatta siis arviolta 8,3 milj. euroa. Lisäksi on huomioitava, että kaikkia koronasta aiheutuvia kustannuksia ei pystytä arvioimaan tilinpäätösennusteeseen. Tilinpäätösennusteen nettomenojen kasvu edellisvuoteen verrattuna on 47,7 milj. euroa eli +5,7 %. Ennuste ei sisällä mahdollista PSHP:n alijäämän kattamista hyvinvointialueelle siirryttäessä.

Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 17,6 milj. euroa budjetoitua suurempina, mikä johtuu suurelta osin välittömien koronakustannusten kattamiseksi saatavista valtionavustuksista. Avustusten ylitysennuste on yhteensä 13,3 milj. euroa. Myyntituottojen ennustetaan toteutuvan 1,8 milj. euroa budjetoitua parempana, mikä aiheutuu mm. aiheutuneisiin kustannuksiin perustuvasta Oriveden yhteistoimintaosuudesta ja kotikuntalain mukaisista kotikuntakorvauksista. Maksutuotot ylittyvät 2,1 milj. euroa. Suurimmat ylitykset ovat ikäihmisten palveluissa, jossa palvelujen volyymikasvu ja asiakasmaksulain muutokset vaikuttavat tuottojen ylitykseen. Asiakasmaksulain (1.7.2021 alkaen) muutoksen maksutuottoja pienentävä vaikutus on ollut talousarviovalmistelussa arvioitua vähäisempi.

Toimintakulujen ennuste on 28,6 milj. vuosisuunnitelmaa suurempi. Suurimmat ylitykset ovat palvelujen ostoissa, jossa vuosisuunnitelman ylitysennuste on 30,4 milj. euroa. Suurimmat ylitykset ovat koronatestaukseen liittyvissä laboratoriopalveluissa, vammaispalveluissa, päihde- ja mielenterveyspalveluissa, ikäihmisten asumispalveluissa ja kotihoidossa sekä lastensuojelussa. Henkilöstökulujen ennustetaan toteutuvan 4,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä ikäihmisten palvelujen, sairaalapalvelujen ja suun terveydenhuollon merkittävien rekrytointihaasteiden vuoksi. Työvoimavajetta on korvattu palvelujen ostoilla. Palvelualueen vuosisuunnitelmaa laadittaessa on jouduttu karsimaan vuorolisä- ja sijaisrahoja kehykseen pääsemiseksi. Karsinnasta johtuen henkilöstömenoennuste ja henkilötyövuosiennuste eivät ole yhteneväisiä. Ilman tehtyjä karsintoja henkilöstökulujen alitus olisi vielä suurempi. Aineet, tarvikkeet ja tavarat tiliryhmän 0,5 milj. euron ylitykset johtuvat pääosin huumekuntouksen lääke- ja hoitotarvikekustannuksista sekä koronapandemian suojavarustekustannuksista. Avustusten 2,0 milj. euron ylitys aiheutuu pääosin ulkoisille palvelutuottajille maksettavista korona-suojavarustekorvauksista ja vammaispalvelujen henkilökohtaisen avun työnantajamallin kustannuksista. Vuokrakulujen ennustetaan toteutuvan 0,4 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina pääosin ikäihmisten palvelujen koneiden ja laitteiden vuokrien johdosta.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan investointien toteutuminen painottuu loppuvuoteen. Alkuvuonna investointeja on toteutunut 0,4 milj. euroa ja koko vuoden ennuste on 1,4 milj. euroa. Investointiennuste on 0,1 milj. euroa budjetoitua pienempi, mikä johtuu pääosin vaikeavammaisten hisseistä ja nostolaitteista, joiden hankinta siirtyi Pirkanmaan apuvälinekeskukselle 1.1.2022 alkaen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Viitasaari Leena, Johtaja

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2022 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Johanna Loukaskorpi poistui ja varajäsen Satu Marjeta saapui kokoukseen päätöksenteon jälkeen. Kari-Matti Hiltunen siirtyi puheenjohtajaksi.

Tiedoksi

Leena Viitasaari, Jukka Männikkö, Heini Ruski, Erja Viitala, Heidi Ilvonen, Lotta Perämaa, Paula Hakanen, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.