Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 3.10.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 38 Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2023 

TRE:3316/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477 ja strategiapäällikkö Nina Mustikkamäki, puh. 040 138 9234, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista. Sivistys- ja kulttuurilautakunta jaettiin hallintosäännön muutoksella kahdeksi lautakunnaksi keväällä 2023 (kaupunginvaltuusto 24.4.2023 § 50). Uudet lautakunnat ovat Kasvatus- ja opetuslautakunta sekä Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta. Hallintosäännön muutokset tulivat voimaan 1.6.2023. Hallintosäännön muutoksen myötä kaupunginvaltuusto päätti 12.6.2023 (§ 94) lautakuntien talousarvion sitovista eristä ja toiminnan tavoitteiden vastuutuksista. Vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuulta 2023 koski vielä sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintaa ja se käsiteltiin molempien uusien lautakuntien kesäkuun kokouksissa. Jatkossa kaupunginvaltuustolle ja lautakunnille raportoidaan toiminnasta ja taloudesta uuden lautakuntarakenteen mukaisesti.

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle raportoidaan toiminnan osalta toimenpidekokonaisuuksien toteumista sekä toimenpiteisiin liittyvistä keskeisistä onnistumista ja poikkeamista. Toimenpidekokonaisuudet ovat osa Kasvatus- ja opetuslautakunnan ja Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan yhteistä palvelusuunnitelmaa 2022–2025, jolloin niiden etenemisestä raportoidaan molemmille lautakunnille yhteneväisesti. Keskeiset onnistumiset ja poikkeamat raportoidaan lautakuntakohtaisesti.

Lautakuntien toimenpidekokonaisuuksien toteuma-arvio on hieman heikentynyt huhtikuun 2023 tilanteeseen verrattuna. Kun elokuun tilanteessa 10 toimenpidekokonaisuuden arvioitiin toteutuvan vuoden loppuun mennessä, oli huhtikuussa arvio, että 15 toimenpidekokonaisuutta toteutuu kokonaan. Työntekijäkokemuksen vahvistaminen ja Tekevät yhteisöt -painopisteitä edistävät toimenpidekokonaisuudet ovat olleet elokuun tilanteessa pääosin onnistuneita ja edenneet suunnitellusti. Sen sijaan Yhdenvertaiset yksilöt, Hiilineutraaleja tekoja, Tulevaisuuden edelläkävijyyttä ja Asiakaskokemuksen parantaminen -painopisteissä on enemmän toteutumassa toimenpidekokonaisuuksia osittain suunnitellusta. 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan tammi–elokuun toimintakate on 1,9 milj. euroa ajankohdan muutettua talousarviota heikompi. Toimintatuottojen 0,5 milj. euron ylitys aiheutuu pääosin varhaiskasvatuksen maksutuotoista. Toimintakulut ovat toteutuneet 2,4 milj. euroa budjetoitua suurempina, mikä aiheutuu henkilöstökuluista ja palvelujen ostoista.

Lautakunnan tilinpäätösennusteen toimintakate on 2,8 milj. euroa budjetoitua heikompi. Toimintatuottojen ennuste on 0,3 milj. euroa budjetoitua parempi, mikä johtuu varhaiskasvatuksen maksutuotoista. Varhaiskasvatuslain muutos 1.3.2023 alkaen ei ole pienentänyt maksutuottokertymää ennakoidulla tavalla, koska ylemmän maksuluokan maksuja on ollut arvioitua enemmän. Vastaavasti hankerahoitus toteutuu talousarviota pienempänä, koska osa hankkeista siirtyy vuodelle 2024. Toimintakulujen ennuste on 3,1 milj. euroa muutettua talousarviota suurempi, mikä aiheutuu pääosin palvelujen ostojen ylityksistä. Palvelujen ostojen suurimmat ylitykset aiheutuvat ateriapalvelujen ja työterveyden kustannuksista. Talousohjelman toimenpiteenä ollut ateriapalvelujen laskutusmallin muutos toteutuneiden aterioiden mukaan on ollut valmisteilla yhteistyössä Pirkanmaan Voimia Oy:n kanssa, mutta talousarvioon ennakoidut säästöt eivät tule toteutumaan. Myös siivous-, toimisto- ja kuljetuspalvelujen ostoissa on ylityksiä. Henkilöstökulujen ylitykset aiheutuvat pääosin varhaiskasvatuksen sijaiskustannuksista, palkkaratkaisun järjestelyvaraerän vaikutuksesta sekä palvelutarpeen kasvusta. Vastaavasti aineet, tarvikkeet ja tavarat, avustukset sekä vuokrakulut toteutuvat suunniteltua pienempinä.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan investointeja on toteutunut tammi-elokuussa 2,9 milj. euroa. Investointien toteuma-aste on 48 %. Investointien valmistuminen painottuu loppuvuoteen. Investointiennuste on 5,5 milj. euroa, mikä on 0,6 milj. euroa muutettua talousarviota vähemmän. Investoinnit alittuvat, koska Messukylän koulun ensikertainen kalustaminen siirtyy vuodelle 2024.

Vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2023 on tämän asian liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2023 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Elli Rasimus, Kristiina Järvelä, Jukka Männikkö, Heini Ruski, Erja Viitala, Nina Mustikkamäki, Mika Vuori, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.