Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 25.10.2023

§ 59 Nyssen superbussikonseptin jatkosuunnittelu ja toteutusaikataulu 

TRE:2869/08.01.01/2023

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, puh. 050 5526 124, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen, puh. 0400 172 328, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Nyssen bussiliikenteen laadun ja matkustajakapasiteetin kasvattamiseksi on suunnitteilla superbussikonsepti. Osana suunnittelua on mm. vuokrattu kesällä 2023 TKL:n avustuksella sähkönivelbussi HSL-alueelta viikoksi testikäyttöön. Bussin avulla on tehty koeajoja katu- ja pysäkki-infrastruktuurin toimivuuden varmistamiseksi sekä asiakastestauksia, joissa on suunniteltu palvelukonseptin matkustuskokemukseen vaikuttavia osia. Superbussikonseptia on suunniteltu nykyisten linjojen 7, 8 ja 9 reiteille lukuun ottamatta linjan 9 Lentävänniemen päätä, joka muuttuu ratikkaliikenteeksi vuoden 2025 alussa.

11.8.2021 Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt, että liikennöinti Nysse-linjoilla 7 (Kalkku - Keskustori - Linnainmaa) ja 8 (Haukiluoma - Keskustori - Pirkkala) järjestetään pitkällä aikavälillä ensisijaisesti viranomaisen omana tuotantona TKL:n toimesta. Joukkoliikennelautakunnan päätös valmisteltiin tukemaan TKL:n johtokunnan 15.6.2021 päätöksellään käynnistämää varikoiden tarveselvitystä. Joukkoliikennelautakunnan päätöksen valmistelun taustalla on ollut tieto kaupunkibussiliikenteeltä edellytettävästä käyttövoimamuutoksesta sekä ajatus Nyssen matkustajamäärän kasvutavoitteiden saavuttamisesta runkolinjojen palvelutarjontaa kehittämällä. Nyssen matkustajamäärän kasvulle on asetettu vuosittainen n. 5 % kasvutavoite, joka kohdistuu sekä ratikkaan että bussiliikenteeseen. Kasvutavoitteen saavuttaminen taloudellisesti edellyttää joukkoliikennejärjestelmän jatkuvaa monialaista kehittämistä. 

TKL johtokunnan 17.5.2023 tekemä päätös tarveselvityksen ottamisesta osaksi TKL:n yhtiöittämisselvitystä aiheuttaa lisää epävarmuutta varikon/varikoiden jatkosuunnittelun ja toteutuksen aikataululle. Joukkoliikenteen tilaajan näkökulmasta katsottuna TKL:n tulisi pystyä määrittelemään nykyistä tarkemmin varikkohankkeen ja runkolinjojen kaluston uudistamisen tavoitteellinen aikataulu sekä edistämään niitä. Jos aikataulua ei pystytä määrittelemään tai toteutuksen tavoitteellinen ajankohta on pitkällä tulevaisuudessa, on joukkoliikennelautakunnan vuoden 2021 runkolinjojen 7 ja 8 kohdentamispäätös TKL:lle arvioitava uudelleen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää

merkitä katsauksen tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus merkittiin tiedoksi.