Yhdyskuntalautakunta, kokous 16.1.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 8 Poikkeamishakemus XIII (Ratina), Ratinan rantatie 6 (Ratinan suvanto), sauna-ravintolalautan rakentaminen 

TRE:5282/10.03.01/2023

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säädöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Ratinan suvantoon rakennetaan tilapäinen sauna-ravintolalautta, joka sijaitsee kesäajan Ratinassa ja talvella Pyynikin rannassa. Rakennuspaikka on asemakaavan mukaista vesialuetta, jolle ei ole osoitettu käyttötarkoitusta tai rakennusalaa sauna-ravintolalautalle.

Hakemuksesta annettiin päätös 19.12.2023 § 360. Päätöksessä ollut virheellinen kiinteistötunnus korjataan tällä päätöksellä.

HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE

”Haetaan viiden vuoden lupaa tilapäiselle rakennukselle. Rakennetaan kelluva telakoitava alus, joka rinnastetaan terassiksi Ratinan suvannon ravintolalaiva-laituriin. Vain kesäsijoitus. Vain kesäisin toiminnassa tässä lokaatiossa. 

Haetaan viiden vuoden lupaa tilapäiselle rakennukselle. Ratinansuvannon vesialue, johon esitetty saunaravintola sijoittuisi, on satamajärjestyksen piirissä olevaa satama-aluetta (Laukontorin satama-alue). Suvannon eteläinen ranta on käyttötarkoitukseltaan osoitettu ravintolalaivoille. Suvannon alueen kehittämistyön ja käynnissä olevan kaavasuunnittelutyön tavoitteena on alueen kehittäminen kaupunkilaisten ja matkailijoiden aktiivisena virkistys- ja vapaa-ajan alueena siten, että sen kulttuurihistorialliset arvot ja toiminnalliset ominaispiirteet säilyvät. Tässä rannan kehityksen osalta on keskeistä alueella toimivien yritysten toimivien ja laadukkaiden palveluiden lisäksi maisemallinen vaikutus rakennetussa kulttuuri- ja kaupunkiympäristössä sekä ympäristövaikutus maa- ja vesialueelle. Esitetty toiminto tukee nykyisille ja tulevalle kaavalle asetettuja tavoitteita ja sijoituspaikka on ympäristön toimintojen suhteen luonteva. Mikäli uintitaso/kastautumisallas tehdään rakenteen poikittaissivun yhteyteen pienikokoisena, alle 2x2 metriä nk. uintihäkkinä, ei sataman toiminta tai veden virtaus vaaranna kastautumista. Ko. vesialueella on yksityinen veneliikenne kielletty. Uiminen ei suvannossa ole mahdollista.

Voimassa olevassa asemakaavassa alue on osoitettu vesialueeksi, jolla ei ole rakennusoikeutta tai -alaa. Poiketaan käyttötarkoitus, rakennusoikeus ja rakennusala. Kyseessä vähäinen poikkeama. Poikkeama ei ole merkittävä.”

KUULEMINEN

Naapurit on kuultu hakijan toimesta. Hakemus on kuulutettu Aamulehdessä poikkeamis- ja rakennuslupaa varten. Kahdella naapurilla oli huomautettavaa hankkeesta.

Muistutuksissa otettiin kantaa mm. toiminnan naapurikiinteistöjen asukkaille mahdollisesti aiheuttamaan meluhaittaan ja muihin häiriöihin.
Muistutukset ovat kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä.

Hakija on antanut vastineen muistutuksiin:
”Päätoimialamme perustuu wellness- ja hyvinvointipalveluihin. Haluamme avata kaupunkilaisille uuden virkistäytymismahdollisuuden keskustan kupeeseen ja virkistyttää Suvannon stadionin puolen tarjontaa. Tavoitteena luoda viihtyisä, tunnelmallinen veden äärellä oleva palvelukeskus, jonne jokainen on tervetullut. Tampere on järvien ympäröimä ja nämä vesistöt tulisi mielestämme valjastaa kaikkien kaupunkilaisten käyttöön. Vaikka tulemme tarjoamaan ruoka- ja juomapalveluita, emme erikoistu pelkästään anniskeluravintola toimintaan. Tulemme tarjoamaan mm.  a´la carte palveluita, yleisen saunan, kokoustilat, yrityksien tyky-päiville tapahtumantäyteisen elämyksen, lounasta ja maukkaita viinejä. Tavoitteena on tarjota asiakkaille rauhallinen saunaelämys, johon ei liity yökerhotoiminta.

Tampereen terasseilla sallitaan uusien määräysten mukaan maltillinen äänentoisto kello 22 jälkeenkin, kunhan ääni ei aiheuta häiritsevää melua tarjoilu-, tapahtuma- tai toiminta-alueen ulkopuolella. Hyväksytyllä muutoksella mahdollistetaan maltillinen äänentoiston käyttö yöaikaankin, esimerkiksi taustamusiikin soittaminen terasseilla.

Määräyksen tulkinnassa taustamusiikkitasoisella äänentoistolla tarkoitetaan sitä, ettei äänentoistosta aiheutuva melutaso ylitä rauhallisen keskusteluäänen voimakkuutta, 50 dB (LAeq). Äänentoiston suuntaamisella ja säädöillä voidaan vaikuttaa merkittävästi naapurustolle aiheutuvaan melutasoon ja melun häiritsevyyteen. Äänentoistoa suunnitellessa otamme huomioon melusaasteen suuntauksen ja minimoimisen. Noudatamme ympäristönsuojelunmääräyksiä. (Tampereen Ympäristönsuojelumääräykset 5.Luku 22 §).

Toimimme satamajärjestyksen vuokrasopimuksen ja kaupungin voimassa olevien määräysten ja annettujen ohjeiden mukaisesti, koskien melusaastetta ja lähiasukkaiden huomioon ottamista.”

Asemakaavoituksen vastine:
Kaupungin yleisenä tahtotilana on rantojen ja vesialueiden monipuolisen ja aktiivisen virkistyskäytön lisääminen (Pormestariohjelma, Luonto- ja järvimatkailun tiekartta, matkailustrategia, saunapääkaupunki jne.). Kaupunki pyrkii osaltaan edesauttamaan toimijoita luomaan monipuolisia ja laadukkaita palveluita vesille, vesien äärelle sekä yleisesti kaupunkikehityksen kohteina oleville ranta- ja vesialueille. 

Ratinansuvannon vesialue, johon esitetty saunaravintola sijoittuisi, on satamajärjestyksen piirissä olevaa satama-aluetta (Laukontorin satama-alue), mikä ei sinänsä muuta kaavamerkintää tai alueen käyttötarkoitusta. Suvannon eteläinen ranta on käyttötarkoitukseltaan osoitettu ravintolalaivoille.

Suvannon alueen kehittämistyön ja käynnissä olevan kaavasuunnittelutyön tavoitteena on alueen kehittäminen kaupunkilaisten ja matkailijoiden aktiivisena virkistys- ja vapaa-ajan alueena siten, että sen kulttuurihistorialliset arvot ja toiminnalliset ominaispiirteet säilyvät. Tässä rannan kehityksen osalta on keskeistä alueella toimivien yritysten toimivien ja laadukkaiden palveluiden lisäksi maisemallinen vaikutus rakennetussa kulttuuri- ja kaupunkiympäristössä sekä ympäristövaikutus maa- ja vesialueelle. Esitetty toiminto tukeekin nykyisille ja tulevalle kaavalle asetettuja tavoitteita ja sijoituspaikka on ympäristön toimintojen suhteen luonteva. 

Saunalauttoihin liittyvä ohjaaminen ja sijoittelu ei liity käsillä olevaan asiaan, sillä rannoilla nyt olevat muut perinteiset saunalautat järjestävät risteilyjä sekä ovat toimintaperiaatteeltaan ja palveluiltaan eri käytössä.  Nyt haettava sauna-ravintolalautan toiminta on kiinteää, joskin kelluvaa ravintola- ja saunapalvelun tarjoamista. Lautta on kesäajan kiinteästi Ratinan suvannossa ja talviajan Pyynikin rannassa.

Satamamestarin mukaan alueelta on osana kasvojen kohotusta poistettu sinne käyttötarkoitusta palvelemattomia toimijoita. Alueella toimivien kanssa laaditaan tilaomaisuuden hallinnan ja satamatoimiston yhteistyönä uutta sopimusmallia, joka velvoittaa toimijat hakemaan ja ylläpitämään toiminnassaan sopimusten mukaisia palveluja mm. siten, että sijoitetuilla rakenteilla on voimassa olevat toimenpideluvat.

Yrittäjän suunnitelma on katselmoitu satamatoimiston ja tilaomaisuuden hallinnan toimesta ja em. tahot puoltavat hanketta sillä edellytyksellä, että toimija sopii toimenpideluvista sekä muita tarvittavista luvista asianomaisten tahojen kanssa.  

POIKKEAMINEN

Asemakaavassa rakennuspaikka on osoitettu vesialueeksi, jolle ei ole osoitettu käyttötarkoitusta tai rakennusalaa sauna-ravintolalautalle. Siitä poiketen paikalle rakennetaan tilapäinen sauna-ravintolalautta.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

  1. aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

ASEMAKAAVOITUS

Rakennuspaikka sijaitsee kaupungin keskustassa, Ratinan suvannossa rajautuen etelässä Ratinan rantatiehen ja muissa ilmansuunnissa yleisiin alueisiin sekä asuin- ja liikerakennusten kortteleihin. Rakennuspaikan eteläpuolella on valtakunnallisesti arvokas rakennetun kulttuuriympäristön kohde. 

Sauna-ravintolalautta sijoittuu Ratinan suvannon etelärannalle, jossa se liitetään vesi- ja viemäriverkkoon. Sijaintipaikalle on tehty vuokrasopimus ja lautta pysyy ko. paikalla kesäkauden. Talveksi lautta siirretään Pyynikin rantaan. Lautta on hyvin saavutettavissa julkisilla kulkuvälineillä ja pysäköinti järjestyy esimerkiksi läheisten liikekeskusten pysäköintihalleissa. 

Kaupunkikuvatoimikunnan lausunnon mukaan saunaravintolan arkkitehtuuri on tyylikästä ja käyttötarkoitukseensa sopivaa. Rakennuslupavaiheessa julkisivusuunnittelua ohjaa kaupunkikuva-arkkitehti, jotta myös yksityiskohdat istuvat kokonaisuuteen.

Alueella on vireillä asemakaava Ratinan suvannon kehittämiseksi. Asemakaavan tavoitteena on alueen kehittäminen kaupunkilaisten ja matkailijoiden aktiivisena virkistys- ja vapaa-ajan alueena siten, että sen kulttuurihistorialliset arvot ja toiminnalliset ominaispiirteet säilyvät. Asemakaava on aloitusvaiheessa, minkä takia hankkeelle ei voida puoltaa pysyvää lupaa, vaan viiden vuoden määräaikaista lupaa, jolloin poikkeamislupa ei heikennä vireillä olevan asemakaavan suunnitteluvaraa.

Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnossa todetaan, että rakenteen kiinnittäminen tulee toteuttaa siten, että rakenne kestää virtauksen vaihtelut eri vedenkorkeuksilla eikä siten haittaa vesistön säännöstelyä tai tulvasuojelutoimenpiteitä. Rakenteen kiinnittämisessä ja sijoittamisessa on huomioitava vedenkorkeuden vaihtelu sijoituspaikalla. Ajanjaksolla 16.5.-15.11. rakenteen ollessaan Ratinan suvantoon sijoitettuna on huomioitava vedenkorkeuden vaihtelu välillä N2000 +77,02 m - 77,82 m, ajanjaksolla 16.11.-15.5. vaihtelu välillä N2000 +76,02 m - 77,82 m. Tällöin on huomioitava myös pohjan muoto suunnitellussa sijoituspaikassa, jottei vedenkorkeuden laskusta mahdollisesti aiheutuva pohjakosketus aiheuta vahinkoja.

Rakentamisen yhteydessä tulee huolehtia siitä, että mahdollinen kastautumisallas on turvallinen, ja veden laatua tutkitaan säännöllisesti. Käytön osalta tulee varmistaa, että mahdollinen äänentoisto järjestetään siten, ettei siitä aiheudu meluhaittaa lähialueen asukkaille. Tässä tapauksessa sauna-ravintolalautan sijoittaminen tilapäisesti Ratinen suvantoon ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. 

Tampereen kaupungilla olevien tietojen mukaan rakennuspaikalla ei ole arvokkaita luontokohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

Ratinan rantatie kuuluu Ratinan stadionin valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön. (RKY 2009 / Museovirasto). Pohjoisosastaan suvanto rajautuu Tammerkosken teollisuusmaiseman RKY-alueeseen. Kyseessä ei ole pysyvän toiminnan luvittaminen, vaan viiden vuoden tilapäinen lupa, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun kulttuuriympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse tilapäisestä satamatoimintoihin soveltuvan sauna-ravintolalautan sijoittamisesta Ratinan suvantoon. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Ottaen huomioon hakijan selvityksen, saadut lausunnot sekä alueen asemakaavallisen tilanteen, asemakaavayksikkö toteaa, että ehtojen mukaan toteutettuna poikkeaminen viiden vuoden määräajaksi asemakaavan käyttötarkoituksesta ja rakennusalasta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Hakijan esittämät erityiset syyt ovat maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 1 momentin tarkoittamat ja kyseisen lainkohdan mukaan hyväksyttävät erityiset syyt poikkeamisen myöntämiselle.

Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

LIITTEET:

Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu etelässä Ratinan rantatiehen ja muissa ilmasuunnissa yleisiin alueisiin sekä asuin- ja liikerakennusten kortteleihin. Kohteen koillispuolella on kolme aikaisempaa lupahakemusta, jotka ovat saaneet myönteisen päätöksen vuosina 2003, 2017 ja 2022. Kohteen itäpuolella on aikaisempi, vuonna 2016 myönteisen päätöksen saanut lupahakemus, lisäksi kohteen lounaissuunnalla on aikaisempi lupahakemus, joka on saanut myönteisen päätöksen vuonna 2008.
Asemakaava: rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on vesialue. 
Lausunnot
Muistutukset

Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. Henkilötietoja sisältävän liitteen verkkojulkisuutta on rajattu.
Suunnitelmat: Lautta sijoittuu Ratinan suvannon eteläreunalle. Alemmalla tasolla sijaitsevat sauna- ja ravintolatilat ja yläkannella on avoterassi. Lautta kiinnittyy rantaan kahden lyhyen sillan avulla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Myönnetään viiden vuoden määräajaksi kiinteistölle 837- 876-9-0 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta ja rakennusalasta sauna-ravintolalautan rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti XIII (Ratina) kaupunginosassa, osoitteessa Ratinan rantatie 6 (Ratinan suvanto) sillä ehdolla,

että rakennuslupavaiheessa lautan julkisivujen osalta suunnittelua ohjaa kaupunkikuva-arkkitehti,

että lautan rakenne kestää virtauksen vaihtelut eri vedenkorkeuksilla,

että rakenteen kiinnittämisessä ja sijoittamisessa huomioidaan vedenkorkeuden vaihtelu sijoituspaikalla,

että pohjan muoto huomioidaan suunnitellussa sijoituspaikassa siten, että vedenkorkeuden laskusta mahdollisesti aiheutuva pohjakosketus ei aiheuta vahinkoja,

että mahdollinen kastautumisallas on käyttäjilleen turvallinen ja sen veden laatua tutkitaan säännöllisesti, ja

että äänentoisto järjestään siten, ettei siitä aiheudu meluhaittaa lähialueen asukkaille.

Yhdyskuntalautakunnan päätös 19.12.2023 § 360 poistetaan. 

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Pia Hastio poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunto Pirkanmaan maakuntamuseolta ja Pirkanmaan ELY-keskukselta, terveydensuojelulta ja kaupunkikuvatoimikunnalta. Lausunnot ovat liitteenä. Lisäksi saatiin lausunto pelastuslaitokselta sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta, joilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.

Pirkanmaan maakuntamuseo:

Hanketta on käsitelty kaupunkikuvatoimikunnassa ja lautan ulkomuotoa on kehitetty kaupunkikuva-arkkitehdin ohjauksessa. Lautan suunnittelussa on näin ollen huomioitu sijoittuminen arvokkaaseen ympäristöön, eikä maakuntamuseolla ole hankkeesta rakennetun ympäristön tai maiseman osalta huomautettavaa.

Pirkanmaan ELY-keskus:

Lausunnossa todettiin, että määräaikainen lupa on paras ratkaisu vireillä olevan asemakaavan vuoksi. Lisäksi tulee huomioida rakenteiden kestävyys, pohjan muoto sekä vedenkorkeuden vaihtelu rakennuspaikalla. 

Terveydensuojelu: 

Lausunnossa otettiin kantaa siivousvälineiden sijoittamiseen, pulahduspaikan turvallisuuteen ja sen veden laadun säännölliseen tutkimiseen sekä terveydensuojelulain mukaiseen ilmoitukseen. Lisäksi todettiin, että mahdollinen äänentoisto tulee järjestää siten, ettei siitä aiheudu meluhaittaa lähialueen asukkaille.

Kaupunkikuvatoimikunta:

Lausunnon mukaan saunaravintolan laajuutta tulee tutkia jatkosuunnittelussa. Saunaravintolan arkkitehtuuri on tyylikästä ja käyttötarkoitukseensa sopivaa. Katokset vaikuttavat irrallisilta elementeiltä hirsirakenteesta, ja tätä tulee vielä kehittää. Kaideratkaisut vaikuttavat heiveröisiltä. Hankkeessa tulee tutkia, vaatiiko kattoterassi toisen poistumisportaan. Kaupunkikuvallisissa asioissa hanketta ohjaa kaupunkikuva-arkkitehti.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttajat, Pirkanmaan maakuntamuseo

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.