Kaupunginhallitus, kokous 25.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 132 Hiedanrannan kehitysohjelman tilannekatsaus (kehittämiskokousasia) 

TRE:1505/00.01.03/2024

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Teppo Rantanen, puh. 0400 235 442, hankejohtaja Tero Tenhunen, puh. 050 540 2860 ja hankekehitysjohtaja Juha Kaivonen, puh 040 680 0179 etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Hiedanranta on tuleva läntisen Tampereen keskus, jota rakennetaan Näsijärven maisemiin. Alueella on näkyvä ja värikäs historia, mutta ratkaisuillaan se edustaa kestävän ja älykkään kaupunkielämän tulevaisuutta. Tavoitteena on kansainvälisesti kiinnostava aluekeskus. Hiedanrantaan pääsee helposti kaikilla kulkumuodoilla, ja ratikkamatka keskustaan on mahdollinen jo vuoden 2025 alussa. Vaikka kaupunginosa on vielä pitkään kesken, siellä on jatkuvasti koettavaa ja osallistumisen mahdollisuuksia.

Ohjelma-alue koostuu kolmesta omaleimaisesta osasta, jotka ovat Hiedanrannan keskusta, Näsisaari sekä kehittyvä Lielahti. Kaupunginhallitus hyväksyi Hiedanrannan yleissuunnitelman kokouksessaan 8.6.2020 § 275. Yleissuunnitelma määritteli kaupunginosan asukastavoitteeksi 21 000 asukasta. Kehitysohjelma edistää kaikkia kolmea osaa kehitysohjelmalle asetettujen tavoitteiden ja yleissuunnitelman mukaisesti.

Keskeiset osat Hiedanrannan keskusta-alueesta on vuoden 2021 alusta lähtien ollut Hiedanrannan Kehitys Oy:n omistuksessa. Kehitysohjelma tukee omistajaohjausta kehitysohjelman tavoitteistoon liittyvien näkökohtien osalta. Yhteistyösopimuksella Hiedanrannan kehittämisestä (kaupunginhallitus 23.11.2020 § 482) Hiedanrannan Kehitys Oy on sitoutunut toteuttamaan kehitysohjelman tavoitteita, asunto- ja maapolitiikan sekä MAL-sopimuksen linjauksia.

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 7.3.2022 § 86 Hiedanrannan kehitysohjelman valtuustokauden 2021-2025 tavoitteet. Tavoitteiden toteuttamisella edistetään osaltaan Tampereen kaupungin vuoteen 2030 tähtäävää strategiaa nimeltään Tekemisen kaupunki. Kehitysohjelman tavoitteille on valtuustokauden ajalle asetettu mittarit. Lisäksi vuosittain kaupunginhallitukselle esitellään tulevan vuoden toiminnan painopisteet valtuustokauden tavoitteiden saavuttamiseksi. Hiedanrannan kehitysohjelma on vuonna 2023 keskeisiltä osin edennyt tavoitteiden mukaisesti.

Hiedanrannan kehitys Oy toimii edelläkävijänä toteuttaen Hiedanrannan vision mukaista kaupunginosaa omistamilleen maille. Yhtiö on luonut vahvan kyvykkyyden tavoitteen saavuttamiseksi. Yhtiön tontinluovutusmenettely varmistaa merkittävän hiilijalanjäljen pienentämisen, alueeseen liittyvän tiedon keräämisen data-alustalle sekä mm. asukkaille kohdentuvien palveluiden ja asuinympäristöön liittyvien yhteistilojen toteuttamisen.

Julkiset ja yksityiset hankkeet tulevat tarjoamaan kehittämisen edetessä monipuoliset tilat sekä palvelut. Samalla asukkaille luodaan laadukkaat edellytykset kasvaa, kehittyä ja ikääntyä. Koulun, liikuntatilojen ja kulttuuritilojen kehittäminen on käynnissä. Keskustan raitiotiepysäkin yhteyteen syntyy hyvät edellytykset sekä julkisten että kaupallisten palveluiden sijoittumiseen. Tehtaan ja sen tilojen kehittämisessä painopiste tulee olemaan kulttuuri- ja elämyspalveluissa.

Lielahden ja Hiedanrannan kiinteistöjä koskeva Hiedanrannan keskusta-alueen asemakaavoitusvalmius on edennyt. Lisäksi käynnissä on vuoropuhelu myös laajemmin Lielahden maanomistajien kanssa. Kaupunginosan keskustan ja sen palveluiden tehokkaan toteutumisen kannalta lopullisten liittymäjärjestelyiden edistäminen on tärkeää. Enqvistinkadun uuden risteysalueen toteuttamiseksi vaadittavat suunnitelmat hyväksyttiin lainvoimaisiksi 2023 ja raitiotien tilapäisen vaihtopysäkin rakentaminen on käynnissä siten, että raitiotien liityntäliikenne voidaan käynnistää 2025 alussa. Lopullinen liittymäjärjestelyn suunnittelu tapahtuu osana valtion väyläverkon kehittämistä.

Näsisaaren 1. vaiheen täytöt ovat mahdollistaneet käynnissä olevan raitiotien rakentamisen saaren läpi. Näsijärvessä olevan nollakuidun osalta suunnittelu ja lisäselvitykset sekä lupamenettelyt ovat edenneet tavoitteiden mukaisesti ja valmius luvan hakemiseen saavutettiin 2023 tehdyn työn pohjalta. Varsinainen nollakuidun nosto toteutetaan lainvoimaisten viranomaislupien sekä Tampereen kaupunginvaltuustossa myönnettävän määrärahan pohjalta.

Vuoden 2025 keskeisenä painopisteenä tulee olemaan asuinrakentamisen edistäminen. Hiedanrannan koulun kaavaehdotus valmistellaan hyväksyttäväksi ja tehtaan kulttuuritilojen hankesuunnittelu etenee. Kaupallisen keskustan käynnistyvää asemakaavaa edistetään luonnosvaiheeseen. Eritasoliittymän suunnittelulla luodaan mahdollisuudet sekä Hiedanrannan keskusta-alueen kehittämiseen että Lielahden tarkentavaan suunnitteluun. Nollakuidun luvitus valmistuu vuoden 2025 alussa siten, että nosto voidaan käynnistää. Kokonaisuudessaan kehitysohjelman tehtävänä on varmistaa kaupunkikehittämisen toimintaedellytykset siten, että alueen kehittämisessä voidaan luoda yleissuunnitelman ja tavoitteiden mukaista elävää kaupunkiympäristöä.  

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Hiedanrannan kehitysohjelman tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Nollakuidun tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, johtaja Mikko Nurmiselle, hankejohtaja Tero Tenhuselle sekä hankekehitysjohtaja Juha Kaivoselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Jaakko Mustakallio saapui kokoukseen.

Aila Dündar-Järvinen poistui kokouksesta.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Mikko Nurminen, Tero Tenhunen, Juha Kaivonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)