Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 12.2.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 5 Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotettavat muutokset 

TRE:330/11.02.04/2025

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Minna Tjäderhane, puh. 040 806 3559, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta on hyväksynyt voimassa olevat kunnalliset jätehuoltomääräykset 19.5.2021 (§ 27). Lisäksi määräyksiin on tehty yksittäisiä pykäliä sekä perustelumuistiota koskevia päivityksiä 7.6.2023 (§ 25) sekä 6.3.2024 (§ 13). Jätehuoltomääräykset ovat jätelakiin perustuvia paikallisia säännöksiä jätehuollosta. Ne tarkentavat jätelakia ja -asetusta ja ovat sitovia määräyksiä toimialueella.

Jätehuoltomääräysten muutosten valmistelu ja päätöksenteko

Voimassa oleviin jätehuoltomääräyksiin ehdotetaan sisällöllistä muutosta asumisessa syntyvien jätteiden lajittelu- ja erilliskeräysvelvoitteeseen. Esitettävä muutos koskee 1-4 asunnon kiinteistöille asetetun biojätteen lajittelu- ja erilliskeräysvelvoitealueen muutosta (§ 15). Lisäksi muutosta esitetään pykälään 48 siirtymäsäännöksiä koskien. Jätehuoltomääräysten perustelumuistioon esitetään tehtäväksi sisällöllisiä muutoksia vastaavien pykälien perusteluihin. Lisäksi jätehuoltomääräysten yleisestä osasta ehdotetaan poistettavaksi yksi lause keräyspaperin tuottajavastuuta koskien.

Yksityiskohtaisemmat muutokset voimassa oleviin jätehuoltomääräysten pykäliin ja perustelumuistioon on esitetty liitteissä 1 ja 2. Ennen esitettyjen muutosten hyväksymistä jätehuoltolautakunnan on varattava lausunnon antamismahdollisuus niille kunnille, joita muutos koskee sekä näiden kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille, Pirkanmaan ELY-keskukselle sekä Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle. Lisäksi kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen jälkeen esitetyt muutokset tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle. Tavoitteena on, että muutokset astuisivat voimaan 1.5.2025 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Jätehuoltomääräyksiin ja perustelumuistioon esitettävien muutosten perustelut

Jätehuoltomääräysten pykälään 15 esitettävä muutos koskee aluerajausta, jolla biojätteen lajittelu- ja erilliskeräys on pakollista 1-4 asunnon kiinteistöillä. Voimassa olevissa jätehuoltomääräyksissä kyseinen velvoite on koskenut niitä kiinteistöjä, jotka sijaitsevat yli 10 000 asukkaan taajamassa (ns. YKR-taajama). Tämä velvoite on ollut yhtenevä jäteasetuksessa asetetun (978/2021) velvoitteen kanssa. Velvoitealueeseen on kuulunut alueita Tampereelta, Pirkkalasta, Kangasalta, Nokialta, Lempäälästä ja Ylöjärveltä.

Jätehuoltomääräysten toimeenpanon yhteydessä on huomattu, että yli 10 000 asukkaan taajamassa on tapahtunut vuosittain suuriakin muutoksia. Taajama-alue on vuosittain laajentunut ja/tai supistunut uudisrakentamisen ja muuttoliikkeen seurauksena. Esimerkiksi viestintää biojätteen lajittelu- ja erilliskeräysvelvoitteesta on kohdennettu tietyille kiinteistöille jo usean vuoden ajan, minkä lisäksi myös kuljetuspalvelut on kilpailutettu tietyille alueille. Vuosittaiset muutokset hankaloittavat jätehuollon järjestämistä (mm. viestintä, logistiikka, asiakaspalvelu, jätehuollon seuranta), eikä velvoitealueen vuosittainen muuttuminen ole sen takia tarkoituksenmukaista.

Jätehuoltomääräysten pykälää 15 esitetään edellä mainitun takia muutettavaksi siten, että yli 10 000 asukkaan taajaman sijaan jätehuoltomääräyksissä määriteltäisiin oma 1-4 asunnon kiinteistön biojätteen velvoitealue ja YKR-taajaman käyttämisestä velvoitealueen pohjana luovuttaisiin. Esitys uudeksi biojätteen velvoitealueeksi on jätehuoltomääräysten liitteessä 1, minkä lisäksi se esitetään tarkemmin kuntakohtaisina karttoina tämän päätöksen liitteessä 3. Jätelain 91 §:n mukaan kunta voi jätehuoltomääräyksillä velvoittaa laajempaan erilliskeräykseen kuin jäteasetuksessa on säädetty. Kunta voi myös sallia jäteasetuksessa säädettyä suppeamman erilliskeräyksen määräajaksi ja korkeintaan viideksi vuodeksi kerrallaan. Suppeammasta erilliskeräyksestä määrääminen on mahdollista, jos jokin jätelain 15 §:n 2 momentin mukaisista poikkeamisen edellytyksistä täyttyy. Poikkeaminen on mm. mahdollista, jos erilliskeräys ei ole teknisesti toteutettavissa, kun otetaan huomioon jätteen keräyksen hyvät käytännöt.

Jätehuoltomääräyksiin esitettävä biojätteen lajittelun ja erilliskeräyksen uusi velvoitealue 1-4 asunnon kiinteistöille pohjautuu vuosien 2021, 2022 ja 2023 YKR-taajama-aineistojen yli 10 000 asukkaan taajamarajauksiin. Näistä muodostuvaan alueeseen on lisäksi sisällytetty jo kaavoitettuja uusia asuinalueita kaupunkiseudulla sekä erityisesti Tampereen osalta niitä tiiviitä asuinalueita, jotka eivät kuitenkaan ole vielä olleet osa yli 10 000 asukkaan taajamaa. Samassa yhteydessä pyritään myös korjaamaan aiemmat YKR-taajamarajausten epäjohdonmukaisuudet, sillä aiempi rajaus on jättänyt yksittäisiä kiinteistöjä esimerkiksi katujen päästä velvoitealueen ulkopuolelle. Tämä on asettanut saman kadun varrella sijaitsevat kiinteistöt epätasa-arvoiseen asemaan. Myös aiemman velvoitealueen sisällä sijainneet taajaman aukkoalueet korjataan tässä yhteydessä osaksi velvoitealuetta.

Velvoitealueen rajauksessa on myös huomioitu muutamia alueita, jotka ovat jäteasetuksen edellyttämän biojätteen erilliskeräysvelvoitteen piirissä, mutta näillä kiinteistöillä erilliskeräyksen toteuttaminen ei onnistu teknisen esteen vuoksi. Nämä on esitetty liitteessä 3. Nämä alueet esitetään vapautettavaksi biojätteen erilliskeräysvelvoitteesta jätelain 15 §:n 2 momentin 3 kohdan perusteella. Kyseiset alueet on myös rajattu sekajätteen kiinteistöittäisen jätteenkuljetusalueen ulkopuolelle (jätehuoltolautakunnan päätös 7.2.2024, § 5), koska jäteauto ei pääse kiinteistöille esim. matalan alikulun, tien kunnon tai jyrkän mäen vuoksi.

Jätehuoltomääräysten hyväksynnän yhteydessä biojätteen velvoitealue esitetään julkaistavaksi ja ylläpidettäväksi alueellisen jätehuoltoviranomaisen internetsivuilla. Jätehuoltoviranomainen tarkistaa biojätteen erilliskeräysvelvoitteita koskevan alueen määrittelyn vähintään viiden vuoden välein taajama-alueissa tapahtuneiden muutosten perusteella.

Jätehuoltomääräyksiin esitetään myös päivitettäväksi pykälän 48 sisältämät siirtymäajat biojätteen erilliskeräyksen järjestämiseen niillä 1-4 asunnon kiinteistöillä, joita velvoitteet eivät ole aiemmin koskeneet. Näille esitetään asetettavaksi uutta siirtymäaikaa biojätekeräyksen järjestämiseen 30.9.2025 saakka. Pykälästä 48 poistetaan lisäksi aiempi maininta yli 10 000 asukkaan taajamasta ja korvataan se Tampereen keskustaajamalla, jota koskevat aiemmat siirtymäajat (1.9.2023).

Lisäksi jätehuoltomääräysten yleisestä osasta ehdotetaan poistettavaksi yksi lause koskien keräyspaperin tuottajavastuuta. Keräyspaperin tuottajayhteisöt ovat pyytäneet poistamaan maininnan tarpeettomana.

Liitteessä 3 on esitetty jätehuoltomääräyksiin esitettävien muutosten vaikutusten arviointi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotettavat muutokset asetetaan julkisesti nähtäville 19.2.2025 - 20.3.2025 toimialueen kuntien ilmoitustauluille julkiseen tietoverkkoon.

Asianosaisille varataan mahdollisuus jättää mielipiteensä asiasta 20.3.2025 mennessä.

Niille toimialueen kunnille, joita muutos koskee ja näiden kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille, Pirkanmaan ELY-keskukselle ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle varataan mahdollisuus jättää lausuntonsa asiaan 20.3.2025 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Minna Tjäderhane oli paikalla kokouksessa asiantuntijana ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven kunnat sekä em. kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Jonna Wahlroos, kuulutus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)