Perustelut
Yleistä TSV-taksasta
Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi.
TSV-palvelusta peritään jätteen haltijalta julkisoikeudellinen jätemaksu. Jätemaksun perusteista määrätään jätetaksassa, jonka kunnan jätehuoltoviranomainen hyväksyy. 1.1.2020 voimaan tullut jätelain muutos täsmensi kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta perittävien jätemaksujen vaatimuksia. Kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kunnan ensisijaisen vastuun nojalla järjestetystä lajiltaan ja laadultaan vastaavan jätteen jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti jätehuollon järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla.
Jätetaksan valmistelu
Alueellinen jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 21.10.2020 § 39. Jätehuoltolautakunta päätti asettaa jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville ja varata asianosaisille mahdollisuuden lausua mielipiteensä asiasta. Lisäksi jätehuoltolautakunta päätti pyytää toimialueensa kunnilta lausuntoa taksaesityksestä.
Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot
Esityslistan valmistumiseen mennessä jätetaksaesityksestä ovat lausuntonsa jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):
- Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta 4.11.2020,
- Oriveden kaupungin tekninen lautakunta 5.11.2020,
- Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta 9.11.2020,
- Nokian kaupunginhallitus 10.11.2020,
- Hämeenkyrön kunnan tekninen lautakunta 10.11.2020,
- Virtain kaupungin tekninen lautakunta 10.11.2020,
- Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta 10.11.2020,
- Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta 11.11.2020,
- Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta 17.11.2020,
- Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta 18.11.2020,
- Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus 23.11.2020,
- Vesilahden kunnan tekninen lautakunta 25.11.2020.
Kunnilla ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksestä.
Pälkäneen kunnan lausunnossa esitettiin lisäksi, että alueellisia jätepisteitä ei pitäisi enää supistaa ja että aluepisteiden kunnosta tulisi pitää hyvää huolta. Jätehuoltolautakunta toteaa tähän, että kunnan toissijaisen vastuun jätetaksalla ei kateta aluejätepisteiden ylläpitoa tai siihen liittyviä kustannuksia. Aluejätepisteiden ylläpitoa katetaan kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksalla, koska aluejätepisteet on tarkoitettu ainoastaan kotitalouksien päivittäiselle jätteelle. Tämän vuoksi jätehuoltolautakunta käsittelee aluejätepisteitä koskevan toivomusponnen kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksan yhteydessä.
Ylöjärven kaupungin lausunnossa puolestaan esitettiin lisäksi, että vaikka nyt esitetyt korotukset ovat maltillisia ja perusteltuja, on syytä kiinnittää huomiota varsinkin yleiskustannusten vuosittaiseen kehittymiseen sekä uuden teknologian kustannustehokkaaseen hyödyntämiseen, jotta kustannukset ja korotuspaineet pysyvät jatkossa maltillisina. Jätehuoltolautakunta toteaa, että yleiskustannuksiin vaikuttavat mm. polttoainehintojen, palkkakustannusten, vuokrien ym. yleinen kustannuskehitys, joten näiden vuosittaiseen kehitykseen on vain rajatut vaikutusmahdollisuudet. Toiminnan kustannustehokkuutta pyritään kuitenkin jatkuvasti parantamaan mm. digitalisaation, automaation ja robotiikan keinoin, jotta jätehuollon kustannukset pysyisivät jatkossakin maltillisina.
Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet
Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.
Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen
Asiasta jätettyjen lausuntojen perusteella ei esitetä muutoksia jätetaksaan.
Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo
Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä.
TSV-jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri
Liitteenä 1 oleva kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.
Taksa tulee voimaan 1.1.2021 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Alueellisen jätehuoltolautakunnan 11.12.2019 § 60 hyväksymä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa kumotaan.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.