Perustelut
Tampereen seudun työllisyysalueen palveluverkkolinjausten valmistelun lähtökohtana ovat olleet Pirkanmaan palvelustrategia sekä TEM:lle lokakuussa 2023 toimitettu ja työllisyysalueen kuntien päätöksenteossa käsitelty järjestämissuunnitelma. Järjestämissuunnitelman mukaisesti työllisyysalueen palvelut tuotetaan lähipalvelumallilla, jossa ohjaavia periaatteita ovat asiakaslähtöisyys, kustannustehokkuus ja vaikuttavuus. Palveluverkon runkona toimivat voimaanpanolain mukaan valtiolta siirtyvät tilat. Lisäksi työllisyysalue vuokraa vastaavasti siirtyvän kuntahenkilöstön tarpeisiin työllisyyden kuntakokeilussa käytössä olleita lisätiloja samoista toimipisteistä tai vuokraa tarvittaessa asiakaspalvelun toteutuksen kannalta tarkoituksenmukaisen tilan.
Osaan valtiolta siirtyvistä vuokrasopimuksista on tarve tehdä muutoksia siirtämisen yhteydessä keventämällä sopimusten hallinnointia jättämällä välivuokranantaja pois siten, että Tampereen kaupunki tulee sopimuksiin päävuokralaiseksi.
Akaan, Kangasalan, Lempäälän ja Valkeakosken osalta toimitilaratkaisut edellyttävät uusia vuokrasopimuksia, jotta uudet vuokrasopimukset ja niihin sisältyvät tilojen muutostyöt saadaan aikataulussa toteutettua. Näiden osalta on tarve edetä sopimuksiin jo ennen linjausten vahvistamista.
Palveluverkkolinjaukset
Työllisyysalue järjestää palveluita työnhakijoille, työnantajille ja yrittäjiksi aikoville. Palveluverkko rakentuu monikanavaisesti kunkin kohderyhmän palvelutarpeiden perusteella siten, että osa palveluista tuotetaan käyntiasiointina työllisyysalueen palvelupaikoissa, osa jalkautuvina palveluina mm. oppilaitoksissa, yrityksissä ja palveluntuottajien tai yhteistyökumppaneiden tiloissa, osa digitaalisina, puhelin- ja muina etäasiointeina, jotka ovat paikkariippumattomia.
Työllisyysalueen fyysinen palveluverkko rakentuu liitteessä kuvatun mukaisesti siten, että jokaisessa kunnassa on palvelupaikka. Kaikissa palvelupaikoissa käyntiasiointi tapahtuu pääasiassa aikavarauksella, mutta suurimmissa palvelupaikoissa (Valkeakoski, Nokia, Lempäälä, Kangasala, Tampereen toimipisteet ja Ylöjärvi) voi asioida myös aulapalvelussa, joissa asiakkaat voivat jättää työvoimaviranomaiselle osoitettua postia, vireyttää työnhakunsa, ilmoittautua työnhakijaksi paperi-ilmoittautumislomakkeella ja käyttää asiakaspäätettä. Pelkällä ajanvarauksella toimivien palvelupaikkojen osalta valmistellaan asiointipistesopimukset vastaavien palvelujen tarjoamiseksi.
Palveluverkkoa ja tilasuunnittelua ohjaavat periaatteet ovat turvallisuus, esteettömyys ja terveellisyys sekä kustannustehokkuus.
Palveluverkkolinjauksia ja toimitilatehokkuutta tarkastellaan vuoden 2025 aikana osana talouden tuottavuusohjelmaa.
Kuntien kuuleminen
Työllisyysjaosto on käsitellyt palveluverkkolinjauksia kokouksessaan 24.9.2024 ja päättänyt jatkaa toimitilaverkon valmistelua esitetyin linjauksin neuvottelemalla vuodenvaihteen katkeamattomien palveluiden turvaamisen kannalta kriittiset vuokrattavat tilat Akaan, Kangasalan, Lempäälän ja Valkeakosken palvelupaikkojen osalta sekä päättänyt pyytää palveluverkkolinjauksiin työllisyysalueen kunnilta lausunnot 31.10.2024 mennessä.
Yhteenveto saapuneista palveluverkkolausunnoista on esityslistan liitteenä. Lausunnoissa puolletaan pääasiassa esitettyjä palveluverkkolinjauksia.
Esitetystä mallista poikkeavissa lausunnoissa on esitetty aulapalveluita järjestettäväksi myös muihin, kun esityksen mukaisiin toimipisteisiin seuraavasti:
- Akaan kaupunki on lausunnossaan esittänyt, että Akaan toimipisteessä osoitteessa Kirkkotori 10 on aulapalvelu työllisyysalueen henkilökunnan toteuttamana.
- Juupajoen kunta on lausunnossaan ehdottanut, että reuna-alueilla voisi olla käytössä ns. kiertävän aulapalvelun malli, jolla varmistettaisiin ajanvaraukseton asiointi esim. 2 tunnin ajan viikossa niille asiakkaille, joilla ei ole verkkopalvelumahdollisuutta.
- Oriveden kaupunki on lausunnossaan todennut, että palvelupaikoissa tulisi pystyä asioimaan myös ilman aikavarausta ja toimittaa esimerkiksi postia ilman aikavarausta. Lausunnon mukaan Oriveden toimipisteessä tulisi olla päivittäin tunnin aika, jolloin asiakkaat voivat asioida ilman aikavarausta. Näistä käytännön ratkaisuista tulisi lausunnon mukaan sopia asiointipistesopimuksissa.
- Pirkkalan kunta toivoo lausunnossaan, että työllisyyspalveluiden aulapalvelu voisi toimia Asiointipisteen yhteydessä virastotalo Tiimassa, joka sijaitsee Koulutie 1:n toimipisteen välittömässä läheisyydessä.
- Urjalan kunta toteaa lausunnossaan, että Urjalan kunnan tahtotila on, että etenkin alueella, jossa on paljon vaikeasti työllistettäviä, tulee työllisyyspalveluita tarjota myös ilman ajanvarausta. Työllisyyspalvelun työvoiman käyttö pitää suunnitella niin, että asiakaspalvelu myös ilman ajanvarausta onnistuu.
Kuntien lausunnoissa esittämät toiveet asioinnista ilman aikavarausta toteutetaan asiointipistesopimuksilla. Niissä sovitaan dokumenttien jättämisestä työvoimaviranomaiselle ja verkkoasiointimahdollisuudesta ja sen tuesta. Lisäksi työllisyysalue tarjoaa puhelinpalvelua asiakkailleen jokaisena arkipäivänä palveluaikansa puitteissa.
Työllisyysalueen palvelupaikoissa voidaan pilotoida suoran vastaanoton malleja. Kokeilujen toteutuksessa huomioidaan erityisesti resurssi-, tila- ja turvallisuusasiat. Niiden vakinaistamista arvioidaan asiakaslähtöisyyden, kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Saari Regina, Työllisyysjohtaja
Saapuneet lausunnot palveluverkosta merkitään tiedoksi.
Palveluverkko hyväksytään liitteen mukaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.