Perustelut
Työllisyysjaoston vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa ja vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelma sisältää jaoston alaisen toiminnan suunnittelua ohjaavat palvelusuunnitelmien toimenpidekokonaisuudet ja vuosittaiset talousarviotavoitteet sekä niitä toteuttavat toimenpiteet. Lisäksi vuosisuunnitelma sisältää kuvauksen Tampereen seudun työllisyysalueen toiminnasta ja taloudesta sekä riskiprofiilin ja keskeiset sisällöt henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta.
Työllisyysalueen vuosisuunnitelmasta raportoidaan työllisyysjaostolle 3 kertaa vuodessa: tammi-huhtikuun, tammi-elokuun sekä tilinpäätöksen tilanteesta. Vuosisuunnitelman katsauksessa on kuvattu jaoston vuosisuunnitelmassa määriteltyjen toimenpiteiden edistyminen vuoden 2025 aikana. Työllisyysjaoston toimenpiteet on sisällytetty osaksi elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelmaa. Osa toimenpiteistä on laajempia kokonaisuuksia, joiden edistymistä raportoidaan sekä jaostolle että elinvoima- ja osaamislautakunnalle.Jaoston omat toimenpiteet painottuvat TE2024-palvelumallin järjestämisvastuuseen, sekä jaostolle että lautakunnalle raportoitavat toimenpiteet puolestaan tulevaisuuden osaamistarpeiden ja kohtaannon edistämiseen sekä asiakaskokemuksen ja palveluiden kehittämiseen tiedolla johtamisen avulla.
Sekä jaoston omat että jaoston ja lautakunnan yhteiset toimenpiteet ovat edistyneet raportointikauden aikana erittäin hyvin. Raportointijaksolla toimenpiteissä ei ole ilmennyt poikkeamia ja kaikkien toimenpiteiden ennustetaan toteutuvan vuoden loppuun mennessä suunnitellusti. Toimenpiteiden edistyminen on kuvattu tarkemmin katsauksen liitteenä olevassa raportissa.
Tampereen seudun työllisyysalueen tammi-elokuun liikeylijäämä oli 12,1 milj. euroa, mikä oli 12,7 milj. euroa ajankohdan vuosisuunnitelmaa parempi. Toimintakulut olivat 12,6 milj. euroa alle budjetoidun. Palvelujen ostot alittuivat 4,5 milj. euroa. Kuluva vuosi on työllisyysalueen ensimmäinen vuosi, jolloin toimintaa ja palveluja on rakennettu, ja näin ollen toiminta ei ole vielä täysimääräisesti käynnistynyt. Henkilöstökulut toteutuivat 2,7 milj. euroa kauden vuosisuunnitelmaa pienempinä. Poikkeaman taustalla on vuoden aikana käynnissä ollut toiminnan uudelleenorganisointi, jonka myötä rekrytointeja ei ole tehty suunnitellusti. Työllisyysalueen uusi organisaatio ja toimintamalli lähipalveluineen käynnistyi 1.7. Liiketoiminnan muut kulut alittuivat 5,3 milj. euroa. Valtiolta siirtyneen palveluvelan/jonojen vuoksi 5,3 milj. euroa kirjatuista kustannuksista ei näy kuluvan vuoden tuloslaskelmassa, vaan ne on siirretty taseeseen ja katetaan valtion kertaluonteisella korvauksella.
Ennusteessa työllisyysalueen taseyksikön tilikauden yli/alijäämä pysyy vuosisuunnitelman mukaisena nollatuloksena (sitova taso). Menojen ja tulojen ennusteita on päivitetty tammi-elokuun toteumaan perustuen. Lisäksi menoarviossa on huomioitu vuodelle 2025 kohdistuvat sidonnat perustuen tukien myöntöpäätöksiin ja ostopalvelusopimusten tilauksiin.
Liikevaihtoon sisältyvä kuntien maksuosuuksien ennuste on 70,9 milj. euroa, ja se perustuu päivitettyihin menoarvioihin. Liikevaihto-ennusteeseen sisältyvät maksuosuuksien lisäksi työllisyysrahastolta laskutettavat muutosturvakoulutukset 0,3 milj. euroa. Kuntien maksuosuuksien arvioidaan toteutuvan 8,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä. Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti kuntien maksuosuudet tasataan vuodenvaihteessa vastaamaan tilikauden toteutuneita kustannuksia.
Toimivalta: Hallintosäännön 16 §:n 1 mom kohdat 2) ja 5) sekä hallintosäännön 17 §
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja
Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaoston vuoden 2025 vuosisuunnitelman osavuosikatsaus hyväksytään.