Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 21.5.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 58 Oikaisuvaatimus lautakunnan päätökseen Tampereen seudun ammattiopisto Tredun ja Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr:n yhteisten oppimisympäristöjen suunnittelun jatkoselvityksestä (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:3125/12.01.01/2024

Valmistelija

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420, palveluverkkojohtaja Jari Sisso, puh. 040 059 0088, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Elinvoima- ja osaamislautakunta päätti 16.4.2025 § 44 Tampereen seudun ammattiopisto Tredun ja Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr:n yhteisten oppimisympäristöjen suunnittelun jatkoselvityksen raportin hyväksymisestä ja yhteisiä oppimisympäristöjä koskevan toteutussuunnittelun käynnistämisestä kevään 2025 aikana.

Tampereen kaupungille on saapunut 2.5.2025 oikaisuvaatimus lautakunnan päätöksestä. Ote elinvoima- ja osaamislautakunnan päätöksestä sekä oikaisuvaatimus ovat tämän asian liitteenä.

Oikaisuvaatimus on saapunut Tampereen kaupungin kirjaamoon päätöksen muutoksenhakuajan puitteissa. Elinvoima- ja osaamislautakunta on toimivaltainen ratkaisemaan päätöstään koskevan oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöstä kumottavaksi sillä perusteella, että päätös ei vastaisi hallintosäännön 16 §:n mukaista lautakunnan päätöstä tilahankkeiden tarveselvityksistä ja hankesuunnitelmista sekä niihin liittyvistä laajuustiedoista ja investointisopimuksista pitkäaikaisine käyttötalousvaikutuksineen. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan päätöksen liitteenä olevan, päätöksellä hyväksytyn raportin perusteella ei ole osoittaa lautakunnan päätettäväksi ja päätöksen perusteluiksi hankkeen laajuutta ja kustannusvaikutuksia, eikä raportin mukaan lautakunta lainkaan päättäisi tarveselvityksestä tai hankkeen toteutussuunnitelmasta kustannusvaikutuksineen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt, että päätöksen perustelut ovat puutteelliset.

Lautakunnan päätöksen sisällöstä ja luonteesta

Päätöksen sisältönä on ollut se, että yhteisten oppimisympäristöjen suunnittelun jatkoselvityksen raportti hyväksytään ja yhteisiä oppimisympäristöjä koskeva toteutussuunnittelu käynnistetään kevään 2025 aikana.
 
Päätöksen sisältönä on siten ollut toteutussuunnitteluvaiheen aloittaminen projektiryhmän raportin pohjalta. Kyse on vasta valmistelun jatkamisesta, ja tarvittavat tarveselvitykset ja hankesuunnitelmat tullaan tekemään myöhemmässä vaiheessa, kun suunnittelu on edennyt ja vaikutusten ennakkoarviointi on tehty mm. hankkeen taloudellisten ja muiden vaikutusten selvittämiseksi. Samalla huomioidaan elinvoima- ja osaamislautakunnan päätöksessä esiin nostettu asiat koulutuksen vetovoiman varmistaminen ja opiskelijoiden sujuvan arjen turvaaminen.
  
Lautakunnan päätöksellä ei siten ole sivuutettu lautakunnan toimivaltaa tehdä hallintosäännön 16 §:n mukainen päätös tilahankkeiden tarveselvityksistä ja hankesuunnitelmista, vaan lautakunta on sen toimivallan mukaisesti päättänyt asian jatkoselvittämisestä ja -suunnittelusta. Päätös ei ole lain tai kaupungin hallintosäännön vastainen.

Päätöksen perustelemisesta

Hallintolain 45 §:ssä säädetään päätösten perusteluvelvollisuudesta. Lain nojalla päätös on perusteltava ja perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Oikeuskirjallisuudessa (Niemivuo ym. Hallintolaki 2010 s. 336-337) on todettu, että 

”Säännöksen mukaan päätöksen perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun, sekä mainittava sovelletut säännökset. Päätökselle on näin ollen esitettävä sekä tosiasiaperustelut että oikeudelliset perustelut.

Tosiasiaperusteluilla tarkoitetaan päätöksen perusteena olevia pääasiallisia syitä. Hallintolain 45 §:n 1 momentin mukaisesti perusteluista on käytävä ilmi sellaiset seikat ja selvitykset, jotka ovat vaikuttaneet asian ratkaisuun. Niissäkin tapauksissa, joissa viranomainen päätyy hakijan kannalta myönteiseen lopputulokseen, on tarpeen viitata esitettyihin vaatimuksiin ja saatuun selvitykseen selkeästi.

Edellä sanottu ei kuitenkaan edellytä, että perusteluissa olisi mainittava kaikki hallintoasian käsittelyssä esille tulleet tosiseikat ja selvitykset. Riittävää on, että tosiseikkoina tuodaan esille välittömästi ratkaisun perusteena olevat keskeiset syyt ja selvitykset.”

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen perusteluissa on tuotu esiin se, mikä ratkaisijan kanta asiassa on ja miten siihen on päädytty sekä päätöksen keskeinen informaatio. Ratkaisussa on päätöksen perusteina viitattu ratkaisun liitteenä olevassa raportissa esitettyyn sekä asiaa koskeviin aikaisempiin asian esi- ja jatkoselvittämistä koskeviin päätöksiin. Ottaen huomioon se, että päätöksellä on edellä todetulla tavalla päätetty valmistelun ja suunnittelun jatkamisesta, on päätös perusteltu riittävällä ja hallintolain edellyttämällä tavalla eikä päätös ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai on muuten lainvastainen.  Elinvoima- ja osaamislautakunnan päätös ei ole ollut lain vastainen eikä sitä ole syytä muuttaa myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Elina Järvenpää

Kokouskäsittely

Elina Järvenpää ilmoitti olevansa esteellinen aikuiskoulutuksen hallituksen jäsenyyden vuoksi. Puheenjohtaja Järvenpää poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Koska puheenjohtaja oli estynyt osallistumaan kokoukseen, oli kokoukselle valittava hallintosäännön 130 §:n mukaisesti tilapäinen puheenjohtaja. Tilapäiseksi puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Merve Caglayan.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr: rehtori Teppo Tapani, Jari Sisso, Tuula Grönfors, tredujohtoryhma@tampere.fi

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.