Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 22.10.2025

§ 122 LISÄPYKÄLÄ: Varainhoitovuoden 2025 aikana jaettavaksi jätetyn perusrahoituksen hakeminen (yhteistoiminta-alueen asia) (lisäpykälä) 

TRE:5439/02.04.01/2025

Valmistelija

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420 ja kehitysjohtaja Tuula Hoivala, puh. 050 329 5711, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kati Selkämaa, puh. 040 707 3238, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut vuoden 2025 lisäsuoriterahoituksen haun (VN/30509/2025, 17.10.2025). Tässä haussa voi hakea varainhoitovuoden 2025 aikana jaettavaksi jätettyä perusrahoitusta. 

Hakemukset tulee toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriöön viimeistään 11.11.2025. Ministeriön on tarkoitus päättää lisäsuoritepäätöksestä marraskuun aikana.

Valtion vuoden 2025 varsinaisen talousarvion mukainen ammatillisen koulutuksen määräraha on 2 066 774 000 euroa, josta perusrahoituksen osuus on 1 444 642 000 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti 18.12.2024 ammatillisen koulutuksen järjestäjien tavoitteellisista opiskelijavuosimääristä ja perusrahoituksen harkinnanvaraisesta korotuksesta vuodelle 2025 (varsinainen suoritepäätös). Lisäsuoritepäätöksellä perusrahoitusta voidaan jakaa vielä enintään 10 005 469 euroa.

Vuoden 2025 varsinaisen talousarvion mukainen ammatillisen koulutuksen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrä on enintään 169 000 opiskelijavuotta. Näistä Opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi varsinaisella suoritepäätöksellään yhteensä 166 824 opiskelijavuotta. Lisäsuoritepäätöksellä tavoitteellisia opiskelijavuosia voidaan jakaa noin 1000 – 1200 opiskelijavuotta mahdollinen harkinnanvaraisen korotuksen tarve huomioon ottaen.

Ministeriö kohdentaa lisäsuoritepäätöksellä opiskelijavuosilisäyksiä niille koulutuksen järjestäjille, joiden se arvioi pystyvän ensisijaisilla toiminta-alueillaan tehokkaimmin kohdentamaan koulutustarjonnan lisäystä erityisesti vailla tutkintoa oleville ja lisäämään työvoimakoulutusta.

Opiskelijavuosia on tarkoitus kohdentaa vain sellaisille koulutuksen järjestäjille, joiden kuluvan vuoden opiskelijavuositoteuman ministeriö arvioi ylittävän järjestäjälle varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän. Ministeriö käyttää opiskelijavuosikertymän arvioinnissa KOSKI-tietovarannon mukaisia toteumatietoja sekä kolmen vuoden historiatietoja. Mikäli koulutuksen järjestäjän oma arvio opiskelijavuositoteumasta poikkeaa ministeriön esittämästä arviosta, järjestäjän tulee esittää ja perustella oma arvionsa.

Lisäksi ministeriö on huomioinut arviossaan laskennallisena kriteerinä vailla ammatillista tai korkea-asteen tutkintoa olevien osuutta koulutuksen järjestäjän opiskelijavuosien kokonaismäärästä. Ministeriön arvion tarkemmat taustatiedot käyvät esiin lisäsuoriterahoitushaun kirjeen liitteistä.

Tampereen kaupungin varsinaisella suoritepäätöksellä saama tavoitteellinen opiskelijavuosimäärä vuodelle 2025 on 8298 opiskelijavuotta. Ministeriön kirjeen mukaisesti arvio Tampereen kaupungin opiskelijavuosikertymäksi 2025 olisi 8264,4, mikä osoittaisi alitusta 33,6 opiskelijavuotta varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyyn määrään verrattuna. Tampereen seudun ammattiopisto Tredun oman ennusteen mukaan toteuma vuoden 2025 opiskelijavuosikertymäksi olisi kuitenkin tämän hetken tietojen perusteella 8427 opiskelijavuotta. Tämän johtuu erityisesti kaupunkiseudun oppivelvollisten ja maksuttomuuden piirissä olevien opiskelijoiden määrän kasvusta. Lukiokoulutuksen aloituspaikat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa, jolloin oppivelvollisia ohjautuu yhä enemmän ammatillisen koulutuksen puolelle. Tredu esittääkin, että opiskelijavuosilisäystä haetaan kattamaan em. erotus eli 129 opiskelijavuotta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää lisäsuoriterahoitushaussa myös perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta. Sitä voidaan myöntää erityisen perustellusta syystä mm. työvoiman saatavuuden ja kohtaannon parantamiseksi ja/tai vailla tutkintoa olevien koulutukseen pääsyn turvaamiseksi, kun välttämätön koulutustarjonnan lisäys kohdistuu erityisen kalliin koulutuksen järjestämiseen.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun lentokoneasennuksen koulutus kuuluu ns. erityisen kalliisiin koulutuksiin. Sen kysyntä on ollut jatkuvassa kasvussa jo useita vuosia. Ala on tärkeä huoltovarmuuden näkökulmasta ja opiskelijat työllistyvät koulutuksesta hyvin. Tredu esittää, että lentokoneasennuksen koulutuksen lisäyksen turvaamiseksi haetaan perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta yhteensä 100.000 €.

Asian liitteenä ovat opetus- ja kulttuuriministeriön hakua koskeva kirje, ja sen liitteet 1. Laskennallinen arvio koulutuksen järjestäjien vuoden 2025 opiskelijavuositoteumista, 2. Vuosien 2022-2025 kuukausikohtaiset opiskelijavuosikertymät koko maan tasolla ja 3. Koulutuksen järjestäjien vuoden 2023 opiskelijavuositoteumat pohjakoulutuksen mukaan sekä ministeriön laskennallista kriteeriä kuvaava esimerkinomainen laskelma.

Hallintosäännön 20 § mukaisesti elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää toisen asteen koulutus sekä vastata kaupungin ja koko yhteistoiminta-alueen koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä sekä koulutuspoliittisesta ohjauksesta ammatillisen koulutuksen osalta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Salmi Pekka, Johtaja

Tampereen kaupunki hakee opetus- ja kulttuuriministeriöltä varainhoitovuoden 2025 aikana jaettavaksi jätettyä perusrahoitusta lisäsuoriterahoitushaussa seuraavasti:

  • tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän lisäystä 129 opiskelijavuotta 
  • perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta erityisen kalliin koulutuksen tarjonnan lisäämiseksi lentokoneasennuskoulutuksen järjestämiseen 100 000 euroa.

 

Johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan täydentämään ja allekirjoittamaan lisäsuoriterahoituksen hakemus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tredu johtoryhmä, Tuula Hoivala, Raija Mäkelä, Mira Lappalainen, Henna Välimäki

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)