Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 1.10.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 86 Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2024 

TRE:4183/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477 ja strategiacontroller Heidi Ilvonen, puh. 0400 915244, etunimi.sukunimi@tampere.fi
 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle raportoidaan toiminnan osalta toimenpidekokonaisuuksien toteumista sekä toimenpiteisiin liittyvistä keskeisistä onnistumista ja poikkeamista. Toimenpidekokonaisuudet ovat osa Kasvatus- ja opetuslautakunnan ja Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan yhteistä palvelusuunnitelmaa 2022–2025, jolloin niiden etenemisestä raportoidaan molemmille lautakunnille yhteneväisesti. Keskeiset onnistumiset ja poikkeamat raportoidaan lautakuntakohtaisesti.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelman toimenpidekokonaisuuksista 16 arvioidaan elokuun tilanteessa toteutuvan kokonaan ja 6 toimenpidekokonaisuuden toteutuvan osittain vuoden loppuun mennessä. Yhdenvertaisten yksilöiden, Hiilineutraalien tekojen, Tulevaisuuden edelläkävijyyden ja Työntekijäkokemuksen vahvistamisen osalta toimenpidekokonaisuudet ovat edenneet lähes suunnitellusti. Sen sijaan Tekevien yhteisöjen ja Asiakaskokemuksen parantamisen painopisteiden toimenpidekokonaisuuksista arvioidaan suurimman osan toteutuvan vain osittain. Lautakunnalle on seurantaraporttiin nostettu esiin tarkemmin keskeiset toimenpiteiden onnistumiset ja poikkeamat. 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan tammi–elokuun toimintakate on 1,4 milj. euroa ajankohdan muutettua talousarviota heikompi. Toimintatuottojen 1,7 milj. euron ylitys aiheutuu pääosin hankkeisiin saaduista tuista ja avustuksista sekä perusopetuksen myyntituotoista ja varhaiskasvatuksen maksutuotoista. Toimintakulut ovat toteutuneet 3,2 milj. euroa budjetoitua suurempina, mikä aiheutuu henkilöstökuluista ja palvelujen ostoista.

Lautakunnan tilinpäätösennusteen toimintakate on 3,0 milj. euroa budjetoitua heikompi. Palveluryhmissä on tehty toimenpiteitä ylitysuhkien hillitsemiseksi. Varhaiskasvatuksessa ylityksen hillitsemiseksi tullaan tarkastelemaan kriittisesti avustajaresurssin määrää syyslukukauden osalta. Perusopetus on laatinut sopeuttamistoimenpiteitä, joilla tavoitellaan yhteensä 2,2 milj. euron säästöjä. Toimenpiteitä toteutetaan pääosin syyslukukaudesta lähtien ja ne on huomioitu elokuun ennusteessa.

Toimintatuottojen ennuste on 1,3 milj. euroa budjetoitua parempi perusopetuksen myyntituottojen, varhaiskasvatuksen maksutuottojen kertymän ja perusopetuksen avustusten vuoksi. Toimintakulujen ennuste on 4,3 milj. euroa muutettua talousarviota suurempi, mikä aiheutuu pääosin henkilöstökulujen ja palvelujen ostojen ylityksistä. Henkilöstökulujen ylitysennuste aiheutuu varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelutarpeen kasvusta ja suurista sijaiskustannuksista. Palvelujen ostojen ylitys johtuu työterveyspalvelujen, palvelusetelipäivähoidon, esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten ja ateriapalvelujen kustannuksista. Kiinteähintaisen hinnoittelukokeilun päätyttyä työterveyden laskutus perustuu jatkossa suoriteperustaiseen hintaan, mikä on nostanut työterveyden kuluja. Lisäksi vuokrakulut ylittyvät ict-leasingvuokrien kasvusta johtuen. Vastaavasti yksityisen hoidon tuen ja kotihoidontuen avustusten ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempinä. Alitus johtuu kotihoidon tuella olevien lasten vähentymisestä. Syntyneet ikäluokat ovat pienempiä ja varhaiskasvatukseen siirrytään entistä aikaisemmin. Kaluston ostojen ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempänä sopeuttamistoimenpiteistä ja investointien viivästymisestä johtuen.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan investointeja on toteutunut tammi–elokuussa 1,3 milj. euroa. Investointien toteuma-aste on 33 %. Investointien valmistuminen painottuu loppuvuoteen. Investointiennuste on 3,1 milj. euroa, mikä alittaa budjetin 0,7 milj. eurolla. Alitus aiheutuu Härmälän koulun valmistumisen viivästymisestä ja ensikertaisen kalustamisen siirtymisestä vuodelle 2025.

Vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2024 on tämän asian liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–elokuu 2024 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Elli Rasimus, Kristiina Järvelä, Mikko Koskela, Heini Ruski, Heli Nikander, Heidi Ilvonen, Jaakko Laurila, Vesa-Matti Kangas, Jaana Hartman

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.