Perustelut
Tampereen kaupungin perusopetuksen tuntijakoon tulisi lisätä kaksi opetustuntia. Yhden opetustunnin lisäys kohdentuu 9. luokan toisen kotimaisen kielen eli B1-kielen tunteihin. B1-kielen eli toisen kotimainen kielen tuntimäärä perustuu asetuksen opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta (422/2012) muutokseen (111/2023). Toisen kotimaisen kielen opetustuntimäärän lisäyksestä Tampereen kaupungin perusopetuksessa päätettiin kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 17.4.2024 § 42. Muuhun oppiaineeseen kuin B1-kieleen kohdentuvan tuntilisäyksen taustalla on valtakunnallinen 7. luokalle tullut opetuksen minimituntimäärän kasvu nykyisestä 29 tunnista 30 vuosiviikkotuntiin.
Tuntilisäyksen kohdentamisesta Tampereella kysyttiin perusteltuja mielipiteitä perusopetuksen henkilökunnalta. Opettajille ja rehtoreille lähetettyyn kyselyyn vastasi 305 opettajaa ja 10 rehtoria. Suurin osa opettajista oli sitä mieltä, että tuntilisäys tulisi kohdentaa äidinkieli- ja kirjallisuus -oppiaineeseen. Vastauksissa nousi esiin tarve saada 7.– 9.luokille lisää aikaa luku- ja kirjoitustaidon vahvistamiseen. Vastauksissa painottui myös tarve tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiselle ja oppimiselle. Luku- ja kirjoitustaidon vahvistamisen tärkeyttä tukee myös Tampereen perusopetuksen oppilaille teetettävä lukutaidon arviointitesti Lukuseula. Lukuseulan tulosten mukaan noin neljäsosalla sekä 7. luokan että 9.luokan oppilaista on heikko lukutaito.
Näiden perusteluiden nojalla tuntilisäystä ehdotetaan kohdennettavaksi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineeseen. Tunnin opetussuunnitelmallisissa tavoitteissa ja sisällöissä painottuvat luku- ja kirjoitustaidon eri osa-alueet ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu. Opetuksessa käydään läpi muun muassa tekstinymmärtämisen strategioita, monilukutaidon eri osa-alueita ja kirjoitetun kielen perusrakenteita sekä kirjoittaen että lukien. Vuorovaikutustaidoissa painottuvat mielipiteen ilmaisu ja erilaisissa viestintätilanteissa toimiminen.
Tehdyssä kyselyssä erityisesti rehtoreiden ja musiikinlehtoreiden vastauksissa nousi esiin myös toive musiikin tunnin siirtämisestä 8. luokalta 7. luokalle siten, että 7. luokalla opetettaisiin 2 vuosiviikkotuntia musiikkia ja musiikki olisi valinnaisena aineena 8.–9. luokilla. Sama käytäntö on liikuntaa lukuun ottamatta muissakin taito- ja taideaineissa. Muutostoiveen toteuttamisen mahdollisuuksia selvitetään edelleen.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 17.4.2024 (§ 43) asia jätettiin pöydälle.
Valtioneuvoston asetus 111/2023 sekä ehdotukset tuntijaoiksi (muutokset merkitty oranssilla) ja nuorisovaltuuston lausunto perusopetuksen tuntijaosta ovat tämän asian liitteinä.
Hallintosäännön (1.3.2024) 17 § mukaisesti lautakunnan tehtävänä on vastata palvelujen järjestämisestä, tuottamisesta ja kehittämisestä kaupunkistrategian, palvelusuunnitelman ja talousarvion linjausten mukaisesti. Hallintosäännön (1.3.2024) 19 § mukaan kasvatus- ja opetuslautakunta vastaa perusopetuksen järjestämisestä sekä kaupungin koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä ja ohjauksesta perusopetuksen osalta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Muutokset perusopetuksen tuntijakoon hyväksytään ja uusi perusopetuksen tuntijako 2024–2025 tulee voimaan 1.8.2024.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.