Perustelut
Opetushallitus on päivittänyt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014 koskien poissaolojen ehkäisemistä sekä poissaolojen suunnitelmallista seuraamista ja niihin puuttumista. Päivitykset on tehty lukuihin 4.2, 5.1, 5.6 ja 8.1 ja ne tulevat käyttöön 1.8.2023. Lisäksi Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan on tehty tarvittavat, perustemuutosten edellyttämät lisäykset.
Tampereen kaupunki on osallistunut Tampereen seutukuntien kanssa sitouttavan kouluyhteisötyön hankkeeseen, jonka puitteissa on luotu malli poissaolojen ennaltaehkäisyyn, puuttumiseen ja toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Malli sisällytetään lukuun 5. Lisäksi lukuun 4.2.1 on kirjattu kouluun kiinnittymisen ja sitä kautta poissaolojen ennaltaehkäisyn keinoja.
Tampereen kaupungin perusopetuksen osalta päivitykset on tehty lukuihin:
- 4.2.1 Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
- 5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä
- 5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
- 8.1 Paikallisesti päätettävät asiat ja opetuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma
4.2.1 Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä luvun paikalliseen tarkennukseen on kirjattu ryhmäyttäminen keinoksi luoda läsnäoloa ja osallisuutta tukevaa, sekä kouluun kiinnittävää toimintakulttuuria. Lisäksi luvussa kuvataan lyhyesti tunne-, vuorovaikutus- ja turvataitojen opettamisen käytänteet ja tarkoitus.
5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä
Luvun paikallisessa tarkennuksessa kuvataan perusopetuksen käyttöön laaditun läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelman pääpiirteet ja sisällöt. Opetussuunnitelmatekstissä avataan koulupoissaolojen syntymisen polkua, poissaolojen varhaisen tunnistamisen tärkeyttä sekä poissaoloihin puuttumisen keinoja. Lisäksi lukuun on kirjattu yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön päälinjauksia.
5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
Luvusta yhteinen vastuu koulupäivästä on siirretty järjestyssääntöjä koskeva teksti tähän lukuun.
8.1 Paikallisesti päätettävät asiat ja opetuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma
Opetushallituksen määräyksen mukaan siirrytään käyttämään käsitteen oppilashuolto sijasta oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaista termiä opiskeluhuolto. Näin yhtenäistetään termit eri koulutusmuodoissa. Kaikki oppilas- ja opiskelijahuoltolain muutoksen ja myös sosiaali- ja terveystoimen uudistuksen myötä muuttuneet termit tulee päivittää teknisluontoisena muutoksena Tampereen kaupungin perusopetuksen sekä valmistavan opetuksen opetussuunnitelmiin. Myös kouluja ohjeistetaan tekemään lakimuutoksesta johtuvat teknisluontoiset termimuutokset ja muut tarvittavat muutokset koulujen opetussuunnitelmiin.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2023) 17 § ja 19 § perusteella kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on perusopetuksen järjestäminen, tuottaminen ja kehittäminen sekä toiminnan suunnittelun ohjaus.
Opetushallituksen velvoittava muutosmääräys, muutosmääräyksen liite sekä Tampereen perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 uudet paikalliset tarkennukset ovat tämän asian liitteinä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014 koskien poissaolojen ehkäisemistä sekä poissaolojen suunnitelmallista seuraamista ja niihin puuttumista sekä perusopetuksen opiskeluhuoltoa koskevat muutokset hyväksytään. Päivitetyt paikalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet tulevat voimaan 1.8.2023.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.