Perustelut
Tampereen kaupungin perusopetuksen käyttöön on laadittu läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelma. Se pohjautuu vastaavaan, Tampereen kaupunkiseudun suunnitelmaan. Molemmat asiakirjat on laadittu 25.11.2022 voimaan tulleen perusopetuslain 26 § toisen momentin mukaisesti. Edellä mainittu perusopetuslain momentti edellyttää opetuksen järjestäjää ennaltaehkäisemään oppilaiden poissaoloja sekä seuraamaan ja puuttumaan niihin suunnitelmallisesti.
Tampereen perusopetuksen läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelman tavoitteena on tukea oppilaita, koteja sekä koulujen henkilökuntaa koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön sitouttavissa sekä poissaolojen vaikutuksia ennaltaehkäisevissä ja korjaavissa käytänteissä. Oppilaiden ryhmäyttäminen, kohtaamisen merkitys ja osallisuuden kokemusten aikaan saaminen ovat ennaltaehkäisyn keskiössä. Tämä työ on kaikkien koulun aikuisten vastuulla.
Oppilaiden koulupoissaolot kehittyvät usein jatkumona. Oppilaiden poissaoloja seurataan systemaattisesti poissaoloja ennaltaehkäisevien toimien lisäksi. Tukitoimia tehdään, kun huoli on herännyt tai viimeistään, kun tietty tuntimäärä poissaoloja on täyttynyt. Kohdennetut tukitoimet käynnistyvät, kun poissaoloja on kertynyt 5–10 % suhteessa oppilaan kokonaistuntimäärään. Ja kun poissaoloja on kertynyt 20 % tai yli oppilaan kokonaistuntimäärästä, annetaan oppilaalle vahvempaa tukea.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2023) 17 § ja 19 § perusteella kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on perusopetuksen järjestäminen, tuottaminen ja kehittäminen sekä toiminnan suunnittelun ohjaus.
Perusopetuksen läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelma on tämän asian liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tampereen kaupungin perusopetuksen läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelma hyväksytään. Suunnitelma tulee voimaan 1.8.2023.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.