Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 20.8.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 71 Kasvatus- ja opetuslautakunnan lausunto tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta 2023 

TRE:741/00.05.03/2024

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä, puh. 040 800 4678, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin tarkastuslautakunta antaa kaupunginvaltuustolle arvionsa valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Arviointikertomus liitetään tilinpäätökseen tarkastusasiakirjaksi.

Tarkastuslautakunta hyväksyi kokouksessaan 7.5.2024 (§ 53) vuoden 2023 arviointikertomuksen. Kaupunginvaltuusto käsitteli arviointikertomusta kokouksessaan 20.5.2024 (§ 74) ja velvoitti kaupunginhallitusta ja lautakuntia ryhtymään toimiin arviointikertomuksessa esitettyjen huomioiden johdosta sekä raportoimaan näistä valtuustolle lokakuun 2024 loppuun mennessä. Lautakunnille osoitetut lausuntopyynnöt tulee käsitellä lautakunnissa elo- tai syyskuun kokouksissa. Konsernihallinnon strategiayksikössä lausunnoista kootaa nyhteenveto, joka käsitellään kaupunginhallituksen kokouksessa 7.10.2024 ja kaupunginvaltuuston kokouksessa 21.10.2024.

Arviointikertomuksessa tarkastuslautakunta on esittänyt arvionsa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukemisesta perusopetuksessa: "Tampereella perusopetuksessa vieraskielisten oppilaiden osuus on pääkaupunkiseudun kaupunkien jälkeen toiseksi suurin suurten kaupunkien vertailussa. Kaupunki tavoittelee kansainvälistymistä, ja tämän vuoksi maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukeminen ja suomen kielen oppiminen on tärkeää. Perusopetus tukee maahanmuuttajataustaisia oppilaita monin tavoin. Lisäksi se arvioi ja kehittää S2-opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen toimivuutta. Valtakunnallisten arviointien mukaan oppilaiden lukutaito on heikentynyt, ja S2-oppilaiden keskimääräinen kehitys on selvästi heikompaa kuin muilla oppilailla. Tarkastuslautakunta pitää tärkeänä, että perusopetuksessa selvitetään S2-opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen toimivuutta ja kehitetään näitä. Lautakunta odottaa näiden selvitysten tuloksia."

Kasvatus- ja opetuslautakunnalta on pyydetty lausuntoa kysymykseen:

Minkälaisia arviointituloksia saatiin S2-opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen toimivuudesta ja minkälaisia kehittämiskohteita havaittiin?

Kasvatus- ja opetuslautakunnan lausunto:

Oman äidinkielen opetusta Tampereen kaupungissa on arvioitu ja kehitetty seuraavin tavoin:

Oman äidinkielen opetuksen palautekysely huoltajille lukuvuonna 2023–2024 nosti esiin oman äidinkielen opetuksen tärkeyden, mutta huoltajat kritisoivat opetuksen epätasaista laatua. Oman äidinkielen opettajilla on usein vähän yhteistyömahdollisuuksia muun opetushenkilöstön kanssa. Heillä ei ole selkeää työyhteisöä, koska he opettavat tavallisesti koulupäivän ulkopuolella ja monella koululla. Lisäksi kelpoisuusehdot täyttäviä oman äidinkielen opettajia on hyvin vaikea rekrytoida erityisesti Suomessa harvinaisempien kielten osalta. 

Oman äidinkielen toiminnan laadun kehittämiseksi resurssia kohdennetaan samanaikaisopetukseen ja kielitietoiseen opetukseen nostamalla perustettavan oman äidinkielen opetusryhmän alaraja 12 oppilaaseen ja ohjaamalla siitä vapautuvaa resurssia koulupäiviin ja samanaikaisopetukseen. Kiinteämpi työskentely osana kouluyhteisöä vahvistaa osaltaan myös koulujen monikulttuurisuusosaamista.

Suomi toisena kielenä -opetusta Tampereen kaupungissa on arvioitu ja kehitetty seuraavin tavoin:

Olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että perusopetuksessa on havaittavissa Suomi toisena kielenä (S2) -oppilaiden yliedustus tehostetun ja erityisen tuen oppilaissa. Tampereen kaupungin perusopetuksen oppilaista 8,4 % sai lukuvuonna 2023–2024 erityistä tukea. S2-oppilaiden määrä kaupunkitasolla oli 2 800 eli 14,8 % koko oppilasmäärästä. Erityisen tuen oppilaista S2-oppilaita oli 28 %. Opetuksen kehittämistoimissa tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota kielitaidon vahvistamisen ja oppimisedellytysten tuen tarpeiden eroihin sekä oikeanlaiseen tukeen.

S2-oppilaiden koulukokemuskyselyn mukaan oppilaat ovat pääosin tyytyväisiä koulussa saamaansa opetukseen, mutta kouluissa esiintyvä rasismi nousi huolestuttavana ilmiönä esiin. Perusopetuksen toimijoiden rasisminvastainen työryhmä on tehnyt koulujen toiminnan tueksi selkokielisen rasismin määritelmän kouluille sekä toimenpideohjeet rasisminvastaiseen toimintaan. 

Ahvenisjärven koulussa on toteutettu pilottikokeilu, jossa 7. vuosiluokan S2-oppilaat jaettiin luokkiin suomen kielen taitotason perusteella. Kokeilusta saadun palautteen mukaan oppilaat viihtyivät yhteisellä oppitunnilla ja S2-oppilaat tunsivat olevansa osa luokkaa, eivätkä enää arastelleet muita oppilaita. Koulussa jatketaan samaa toimintamallia lukuvuonna 2024–2025.

Perusopetuksen toimintaohjeet kielitietoisen opetuksen järjestämisen tavoista otettiin käyttöön elokuusta 2024 alkaen. Lukuvuodeksi 2024–2025 vähennetään myös S2-oppilaan opetuksen erillisryhmiä alkuopetuksessa ja vahvistetaan näin oppilaiden suomen kielen taidon kehittymistä. Oppilaiden siirtymistä perusopetuksen aikana S2-oppimäärästä S1-oppimäärään tuetaan oppilaan suomen kielen taidon kehitys huomioiden. Lukuvuoden 2024–2025 alusta lähtien perusopetuksessa hyödynnetään Espoon kaupungin perusopetuksen toimintamallia, jossa kaikki suomenkielisestä esiopetuksesta perusopetukseen siirtyvät oppilaat sijoitetaan ensisijaisesti S1-oppilaiksi. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen annetaan perusteluosassa oleva lausunto.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Laura Heikkilä

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)