Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 9.9.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 90 Oikaisuvaatimus esiopetusta täydentävän varhaiskasvatuspaikan myöntämisestä 

TRE:4248/12.06.00/2025

Valmistelija

  • Mantere Katri, Asiakaspalvelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakaspalvelupäällikkö Katri Mantere,​ puh. 040 849 2107,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto,​ puh. 040 485 1059,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

​​Huoltaja on tehnyt oikaisuvaatimuksen 5.8.2025 tehdystä päätöksestä 202504980, jolla hänen lapselleen on myönnetty esiopetusta täydentävän toiminnan paikka Pispalan koulun esiopetukseen 6.8.2025–31.7.2026. Päätöksen mukaan täydentävää varhaiskasvatusta annetaan enintään viisi tuntia päivässä. Päätöksessä on ilmoitettu, että esiopetusta täydentävän toiminnan paikka tulee vastaanottaa tai hylätä viipymättä.

Huoltaja on vaatinut, että päätöstä muutetaan siten, että hoidon tarve on alle 5 tuntia päivässä ja esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus myönnetään Eteläpuiston päiväkotiin esiopetuspaikan järjestämistä koskeva päätös mukaan luettuna. 

Lapsen esiopetus Pispalan koulussa oli alkamassa 6.8.2025. Esiopetuksen aloitusta edeltävänä päivänä oli käynyt ilmi, ettei lapsi näy ensisijaisen esiopetuspaikan oppilaslistoilla. Tästä syystä eVaka-järjestelmässä oli vielä 5.8.2025 tehty päätös esiopetuspaikasta. Vaikka tosiasiassa lapsella oli Pispalan esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa jo paikka, sujuvan aloituksen ja lapsen omankin kokemuksen kannalta on tärkeää, että lapsen tiedot on rekisteröity aloituspäivänä asianmukaisesti. Samasta syystä samana päivänä tehtiin päätös myös täydentävästä varhaiskasvatuksesta.

Kuten Tampereen kaupungin verkkosivuilla ohjeistetaan, esiopetus ja sitä täydentävä varhaiskasvatus muodostavat lapselle eheän päivän ja kaikille oppilaille järjestetään täydentävää varhaiskasvatusta oman esiopetuspaikan mukaisesti. Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus järjestetään samassa toimipisteessä esiopetuksen kanssa. 

Asiakaspalvelupäällikön ja huoltajan käymästä sähköpostiviestinnästä käy ilmi, että huoltaja oli viemässä lapsen esiopetukseen Pispalan kouluun 6.8.2025. Lapsen esiopetuksen turvaamiseksi, lapselle tehtiin esiopetuspäätös ja sitä täydentävä varhaiskasvatuspäätös varhaiskasvatuksen asiakaspalvelussa. Huoltaja oli tietoinen asiasta. Huoltajalle kerrottiin myös, että päätöstä korjataan, jos esiopetuspaikkaa koskevaan oikaisuvaatimukseen annettava ratkaisu sitä aikanaan edellyttää. Esiopetuspaikkaa koskeva asia on aluehallintovirastossa edelleen vireillä. Lapsi käy tällä hetkellä Pispalan koulun esiopetuksessa ja osallistuu sitä täydentävään toimintaan.

Päätöstä koskevat väitteet

Huoltaja on hakenut esiopetuspaikkaa ja sitä täydentävää varhaiskasvatusta Eteläpuiston esiopetusryhmästä. Esiopetuspaikkaa koskeva hakemus on hylätty 30.6.2025. Nyt oikaisuvaatimuksen kohteena olevalla päätöksellä on ratkaistu asia täydentävää varhaiskasvatusta koskevalta osalta. Huoltaja on uudistanut tarpeen täydentävään varhaiskasvatukseen muun ohella 4.7. aluehallintovirastolle osoittamassaan, esiopetuspaikkaa koskevassa oikaisuvaatimuksessa ja nyt käsillä olevassa oikaisuvaatimuksessa.

Päätöksen perusteleminen on ollut asianosaisen oikeusturvan ja tiedontarpeen kannalta ilmeisen tarpeetonta ottaen huomioon asian aikaisemmat vaiheet ja kaupungin ohjeistus sekä neuvonta täydentävästä varhaiskasvatuksesta. Täydentävää varhaiskasvatusta annetaan aina samassa paikassa kuin esiopetusta. Koska esiopetuspaikkaa koskevat ratkaisut on perusteltu laajasti, nyt kyseessä olevan päätöksen perustelemista erikseen on kiireellisessä ja lähinnä tosiasialliset olosuhteet vahvistavassa tilanteessa pidetty ilmeisen tarpeettomana.

Keskeisin peruste täydentävän varhaiskasvatuksen päätökselle on huoltajan ilmoittama tarve sille sekä esiopetuspaikka, joka suoraan määrää täydentävän toiminnan tarjoamispaikan.

Huoltaja ei ole kirjallisesti hyväksynyt eikä hylännyt päätöstä, mutta hän on esiopetuksen alkamista edeltävänä päivänä ilmoittanut vievänsä lapsen esiopetukseen ja sitä täydentävään varhaiskasvatukseen ja näin hän on tosiasiallisesti tehnytkin. Tämä on katsottava hyväksymiseksi, jolla paikka on voitu katsoa vastaanotetuksi ja päätös voimassa olevaksi. Yksikön johtaja on vahvistanut tämän seikan. Huoltaja vie lapsensa esiopetukseen ja sitä täydentävään toimintaan lapselle asianmukaisin päätöksin osoitettuun paikkaan.

Asiassa on ensisijaisesti huolehdittu siitä, että lapsella on esiopetuksen alkaessa paikka lähikoulussa ja että sitä täydentävä varhaiskasvatus toteutuu samassa paikassa. Huoltajalle on painotettu neuvonnassa sitä, että sekä esiopetusta että sitä täydentävää toimintaa koskevia päätöksiä korjataan tarvittaessa aluehallintoviraston päätöksen mukaisesti.

Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus tullaan järjestämään esiopetuksen yhteydessä, aluehallintoviraston päätöksen mukaisesti.

Lapsen sosiaaliset suhteet

Lähikouluperiaate on yleinen Suomessa. Sen tavoitteena on edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koulutuksessa, vähentää koulumatkojen pituutta ja siten helpottaa perheiden arkea sekä vahvistaa lasten välisiä kaverisuhteita, kun lapset käyvät koulua omalla asuinalueellaan. Siirtymävaiheilla on erityinen merkitys juuri siirryttäessä varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetusvuoden jälkeen perusopetukseen. Nivelkohdissa huomioon otettavia asioita ja niiden sujumista mahdollisimman hyvin arvioidaan ensisijaisesti esiopetuspaikkapäätöksen kohdalla. Kuten todettua, täydentävä varhaiskasvatus täydentää esiopetuspäivää ja toteutetaan aina samassa paikassa kuin esiopetus.

Täydentävän varhaiskasvatuksen maksut

Huoltaja on vaatinut oikaisua täydentävän varhaiskasvatuksen tuntimäärään, koska lapsi tarvitsee varhaiskasvatusta alle 5 tuntia päivässä.

Täydentävän varhaiskasvatuksen valittavissa olevat palvelutarvevaihtoehdot ovat enintään 5 tuntia päivässä ja yli 5 tuntia päivässä. Nyt kyseessä oleva päätös on tehty pienemmällä tuntimäärällä eli enintään 5 tuntia päivässä ja tämä vastaa huoltajan pyytämää tuntimäärää. Tampereen kaupunki ei tarjoa alle viiden tunnin palvelua. Kasvatus- ja opetuslautakunta on päättänyt 17.1.2024 § 7 esiopetusta täydentävän toiminnan järjestämisestä ja asiakasmaksuista 1.8.2024 alkaen.

Sovelletut säännökset ja määräykset

Perusteluissa mainitut

Perusopetuslain 6 §, varhaiskasvatuslaki 12 §, 17 § ja 18 §, hallintolaki 45 §

Varhaiskasvatuslain 62 § mukaan lapsen varhaiskasvatusoikeutta ja varhaiskasvatukseen ottamista koskevaan päätökseen haetaan ensiasteessa muutosta oikaisuvaatimuksin kunnan varhaiskasvatuksesta vastaavalta toimielimeltä. Tampereen kaupungin hallintosäännön 2.9.2025 (kaupunginvaltuusto 25.8.2025 133 §) mukaan kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on järjestää varhaiskasvatus ja esiopetus.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiakaspalvelupäällikkö Katri Mantere oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Katri Mantere,​ Pia Mikkola,​ Heli Rautanen,​ varhaiskasvatuksen asiakaspalvelu,​ varhaiskasvatus asiakasmaksut,​ Elli Rasimus,​ Lauri Savisaari, Päivi Uotinen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.