Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 21.1.2025

§ 5 Tampereen Tilapalvelut Oy:n kilpailukykyselvityksen tulokset 

TRE:282/00.01.03/2025

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Johanna Saarinen, puh. 040 187 4582, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Tilapalvelut Oy on teettänyt kilpailukykyanalyysin loppuvuodesta 2024. Kilpailukykyanalyysin Tilapalveluille laati KPMG Oy. Kilpailukykyanalyysin avulla saadaan kokonaisvaltainen kuvaus Tilapalveluiden taloudellisesta tehokkuudesta, palveluiden laadusta ja uudistumisen kyvykkyydestä.

Kilpailukykyanalyysi kattoi kolme ydinliiketoimintayksikköä: rakennushankepalvelut, kiinteistökohteiden johtamisen sekä ylläpitopalvelut, ja tarkasteli näiden toimintaa taloudellisesta, laadullisesta ja tulevaisuuden haasteisiin vastaamisen näkökulmasta.

Rakennushankepalveluiden vahvuuksia analyysissa todetaan olevan ennustettavuutta lisäävä palkkiorakenne ja prosessilähtöinen toimintamalli sekä laaja palveluvalikoima ja erityisosaaminen kaupunki- ja kuntaympäristössä. Haasteina ovat lisääntyneet regulaatiovaatimukset, henkilöstön sitouttaminen ja asiakasviestintä. Myös laajentumismahdollisuuksia lähikuntiin tulisi tutkia.

Kiinteistökohteiden johtamisen vahvuus on syvällinen asiantuntemus sekä tehokas yhteistyö sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa, jotka osaltaan vahvistavat organisaation vahvaa kohdetuntemusta ja mahdollisuuksia asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Toiminnan vahva henkilösidonnaisuus, vastaaminen asiakastarpeiden kasvuun ja raportoinnin läpinäkyvyys järjestelmäuudistuksessa vaativat kuitenkin vielä kehittämistä.

Ylläpitopalveluiden kustannustehokkuus ja luotettavuus sekä laaja kumppaniverkosto ja asiantuntemus vaativissa tehtävissä erottuvat edukseen ja ovat tehneet yksiköstä asiakkailleen luotettavan kumppanin ja vahvistanut sen asemaa keskeisenä toimijana asiakkaidensa toimintaympäristössä. Jatkokehitystoimenpiteiksi analyysissä nostetaan hinnoittelun läpinäkyvyyden ja ennakoivan palvelumallin kehittäminen.

Analyysin mukaan Tampereen Tilapalveluiden kilpailukyvyn ylläpitäminen ja vahvistaminen edellyttää strategisia panostuksia, kuten järjestelmäuudistuksen hyödyntämistä asiakaskokemuksen ja tiedolla johtamisen kehittämiseen. Lisäksi henkilöstön osaamisen kehittäminen ja sitouttaminen ovat keskeisessä roolissa yhdessä prosessien ja dokumentoinnin kehittämisen kanssa. Palveluiden ja kustannusten läpinäkyvyys, ennakoivan palvelumallin vahvistaminen sekä tiivis yhteistyö ja yhdessä kehittäminen yli liiketoimintayksiköiden rajojen ja asiakkaiden kanssa vahvistavat kilpailukykyä pitkällä aikavälillä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen Tilapalvelut Oy:n kilpailukykyselvityksen tulokset merkitään tiedoksi.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Johanna Saarinen