Perustelut
Finnpark-konserni on Tampereen kaupungin 100-prosenttisessa omistuksessa. Yhtiö on jakautunut 04/2022, jolloin pysäköintiliiketoiminta ja kiinteistöliiketoiminta eriytettiin omiin alakonserneihin ja 1.1.2024 Pysäköinti Oy jakautui vielä Pysäköinti Oy:ksi ja Moovy Oy:ksi. Nyt suunnitteilla olevalla rakennejärjestelyllä ratkaistaan Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmalli. Finnpark Oy:n hallitus on pyytänyt omistajan ennakkokantaa Finnpark Parkisto Oy:n perustamiselle yhdessä kaupungin kanssa.
Kaupunkikehityshankkeet edellyttävät maanalaisia pysäköintilaitoksia keskustaan ja keskitettyjä pysäköintilaitoksia uusille suurille kehitettäville alueille. Tampereen keskustan vetovoimaisuutta lisäävät kaupunkikehityshankkeet edellyttävät keskitettyjen pysäköintilaitosten toteuttamista. Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman tavoitteiden mukaan keskustan tulee olla saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla. Ydinkeskustan maanalaisen pysäköinnin ja huollon ajoyhteyksiä on tutkittu sekä Kunkun parkin asemakaavan, että P-Hämpin laajennuksen maanalaisen asemakaavan yhteydessä. Kunkun parkin maanalainen asemakaava nro 8437 (kaupunginvaltuusto 14.6.2021, TRE:6498/10.02.01/2016) hyväksyttiin vuonna 2021. Maanalainen asemakaava (P-Hämpin laajennus, kaupunginhallitus 19.4.2022 ja kaupunginvaltuusto 16.5.2022, TRE:228/10.02.01/2017) on laadittu edellisten selvitysten pohjalta.
Keskustan suuret maanalaiset vuoropysäköintilaitokset sekä pysäköintiliikenteen ohjaaminen maan alle jo ennen hitaan liikkumisen aluetta mahdollistavat erityisesti keskustan saavutettavuuden palveluiden, kaupan, työpaikkojen sekä tapahtumien osalta henkilöautoilla. Tavoitteena on samalla kehittää maanpäällistä kaupunkia viihtyisänä ja sujuvana liikkumisen ympäristönä. Maanalaisten vuoropysäköintilaitosten toteutuessa voidaan maanpäällisten pysäköintilaitosten kiinteistöjä kehittää palvelemaan vetovoimaisempaa keskustaa.
Maanalaisen pysäköinnin ja sinne johtavan maanalaisen ajoyhteyden ratkaisuja on tutkittu ja kehitetty parin vuosikymmenen ajan yhdessä Viiden tähden keskustan, liikennejärjestelmäsuunnitelman, pysäköintipolitiikan, strategisen osayleiskaavan, maanalaisten kaavojen (Kunkku ja P-Hämppi), Aseman ja Tullin alueen kaavojen yhteydessä. Kaupunginhallituksen kehittämiskokous on käsitellyt kaupunkikehityksen mahdollistavia pysäköintiratkaisuja mm. 25.3.2024 pykälissä § 133 Keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman tilannekatsaus ja § 134 Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmalli (salassa pidettävä JulkL (621/1999) 24.1 §:n 20-kohta).
Keskustan seuraavien maanalaisten pysäköintilaitosten toteuttaminen edellyttää, että on ratkaistava kaupungin kokonaisedun mukainen taloudellinen toteutusmalli (yhtiö-, rahoitus- ja sopimusjärjestely). Kaupungin tavoitteiden ja etujen toteutumisen varmistamiseksi on eri malleja kartoitettu ja arvioitu huolellisesti strategisen kaupunkikehityksen, omistajaohjausyksikön, lakiyksikön ja Finnpark Oy:n yhteistyönä. Kaupungin konserniyhtiö Finnparkilla on pitkin vuokrasopimuksin maanpäällisiä pysäköintikohteita, joten on tarkoituksen mukaista suunnitella ja toteuttaa pysäköinnin siirtäminen maanpäällisistä laitoksista maanalaisiin pysäköintilaitoksiin yhteistyössä Finnparkin kanssa. Maanpäällisten pysäköintilaitosten kiinteistöjalostuksen tuotot on tarkoitus kanavoida maanalaisten pysäköintilaitosten toteutukseen ja näin saadaan minimoitua maanalaisten pysäköintilaitosten rakentamiseen tarvittava pääoma.
Asiassa tehdyn selvityksen perusteella esitetään, että kaupunki edistää kaupunkikehityksen edellyttämien pysäköintilaitosten toteuttamista, jos ne eivät markkinaehtoisesti toteudu, käyttäen välineenä konserniyhteisöä (Finnpark). Toteutusmallissa hyödynnetään kaupunkikonsernin omistuksessa olevien kiinteistöjen potentiaalia, joka ei olisi ilman esitettyä järjestelyä käytettävissä maanalaisten pysäköintiratkaisujen edistämiseen. Kokonaisuutena esitettävä malli on kaupungin kokonaisedun kannalta tarkoituksenmukainen, kun tarkastellaan kaupunkikehityksen kokonaisuutta. Mallin kautta muodostuu rakenne, jolla kaupunki pystyy toteuttamaan myöhemmin myös muita uusien alueiden toteutumisen ehtona olevia, ei markkinaehtoisesti toteutuvia keskitettyjä asukaspysäköintilaitoksia. Perustettava Finnpark Parkisto Oy on hankintalain mukainen hankintayksikkö.
Osakassopimuksen mukaan osakkaiden ensisijaisena tavoitteena on rakennuttaa Tampereen kaupungin alueella maanalaisia ja maanpäällisiä, ei markkinaehtoisesti toteutettavia, pysäköintilaitosrakennuksia tai -alueita sekä vuokrata niitä kolmansille hankintalain edellyttämin tavoin. Tavoitteena on, että perustettavan Finnpark Parkisto Oy:n kanssa solmitaan yhteistoimintasopimus, jossa sovitaan yhteishankinnasta Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden ja P-Hämppi laajennus 1:n osalta ja samanaikaisesti kaupunki myy Finnpark Parkisto Oy:lle yhden ajohaaran Viinikakadun maanalaisesta ajoyhteydestä. Viinikankadun maanalainen ajoyhteys sisältyy kaupungin tämän hetkiseen investointisuunnitelmaan ja sen toteutuksen ajoitus täsmentyy valmistelun edetessä.
Yhtiön alkuvaiheen rahoitus toteutetaan luovuttamalla perustetulle yhtiölle kolme keskustan maanpäällisten pysäköintilaitosten tonttia (Kuninkaankulma tontti 837-102-14-1, P-Hämeenpuisto tontti 837-103-32-1, P-Tampere-talo tontti 837-117-308-3), joihin Finnpark-konsernin yhtiöillä on pitkät vuokrasopimukset. Luovutus rahoitetaan sijoitetun vapaan oman pääoman (svop) avulla, jossa Tampereen kaupunki antaa tonttien arvoa vastaavan määrän svopia rahana. Edellä mainittu summa saadaan kaupungille takaisin toteutettavan kiinteistökaupan myötä eli Finnpark Parkisto Oy maksaa saman summan tonteista kaupungille. Yhtiön lainoille tarvitaan kaupungin 100-prosenttinen takaus, jotta se pystyy toteuttamaan tehtävänsä mukaista pysäköinti-infraa. Ensimmäisessä vaiheessa lainapäätös koskee P-Hämppi ensimmäistä laajennusta, joka toteutetaan Asemakeskuksen toteutumisen mahdollistamiseksi. Lisäksi sitoudutaan tarvittaessa pääomittamaan alkuvuosia.
Finnpark Parkisto Oy tulee olemaan 51-prosenttisesti Finnpark Oy:n omistama ja 49-prosenttisesti Tampereen kaupungin omistama yhtiö. Yhtiö perustetaan toteuttamaan kaupungin yleisen edun mukaisia hankkeita ja yhtiöjärjestyksessä ja omistajien ja yhtiön välisessä osakassopimuksessa varmistetaan kaupungin johtava rooli yhtiössä. Kaupunki merkitsee 49 kappaletta 1 000,00 euron arvoisia perustettavan yhtiön osakkeita, yhteensä 49 000 euroa. Lisäksi kaupunki tekee alkukuukausien rahoittamiseksi 196 000 euron sijoituksen perustettavan Finnpark Parkisto Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Vastaavasti Finnpark Oy merkitsee 51 kappaletta 1 000,00 euron arvoisia perustettavan yhtiön osakkeita, yhteensä 51 000 euroa ja lisäksi tekee 204 000 euron sijoituksen perustettavan yhtiön vapaan oman pääoman rahastoon.
Finnpark Parkisto Oy:n lainoille tullaan aikanaan tarvitsemaan kaupungin 100-prosenttinen takaus, jotta se pystyy toteuttamaan tehtävänsä mukaista pysäköinti-infraa. Ensimmäisessä vaiheessa lainapäätös koskee P-Hämpin ensimmäistä laajennusta, joka toteutetaan Asemakeskuksen toteutumisen mahdollistamiseksi. Takauspäätös tuodaan päätöksentekoon myöhemmin ja samalla yhtiön kanssa tullaan sopimaan lainatakauksen vastavakuuksista.
Perustettavan yhtiön yhtiöjärjestys ja osakassopimus ovat päätösesityksen liitteenä.
Yhtiöön tehtävä tonttien kauppahintaa vastaava svop-sijoitus ja lainatakaus tuodaan erikseen päätöksentekoon, kun niiden arvot ovat tarkentuneet.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Finnpark Oy:lle annetaan konserniohjeen mukaisena omistajan ennakkokantana lupa tytäryhtiön perustamiseen.
Finnpark Oy perustaa yhdessä Tampereen kaupungin kanssa tytäryhtiö Finnpark Parkisto Oy:n, jossa Finnparkin omistukseksi tulee 51 prosenttia ja kaupungin 49 prosenttia.
Liitteenä olevat Finnpark Parkisto Oy:n yhtiöjärjestys ja osakassopimus hyväksytään.
Tampereen kaupunki merkitsee 49 kappaletta 1 000,00 euron arvoisia perustettavan Finnpark Parkisto Oy:n osakkeita, yhteensä 49 000 euroa.
Kaupunki tekee 196 000 euron sijoituksen perustettavan Finnpark Parkisto Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.
Sijoitus maksetaan konsernihallinnon Investoinnit - osakkeet ja osuudet kohdentamaton -määrärahasta.
Päätös
Finnpark Oy:lle annetaan konserniohjeen mukaisena omistajan ennakkokantana lupa tytäryhtiön perustamiseen.
Finnpark Oy perustaa yhdessä Tampereen kaupungin kanssa tytäryhtiö Finnpark Parkisto Oy:n, jossa Finnparkin omistukseksi tulee 51 prosenttia ja kaupungin 49 prosenttia.
Liitteenä olevat Finnpark Parkisto Oy:n yhtiöjärjestys ja osakassopimus hyväksytään.
Tampereen kaupunki merkitsee 49 kappaletta 1 000,00 euron arvoisia perustettavan Finnpark Parkisto Oy:n osakkeita, yhteensä 49 000 euroa.
Kaupunki tekee 196 000 euron sijoituksen perustettavan Finnpark Parkisto Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.
Sijoitus maksetaan konsernihallinnon Investoinnit - osakkeet ja osuudet kohdentamaton -määrärahasta.
Konsernijohtaja oikeutetaan tekemään Finnpark Parkisto Oy:n osakassopimukseen ja yhtiöjärjestykseen teknisluontoisia muutoksia.