Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 27.8.2024

§ 62 Tampereen kaupungin lausunto Eino Salmelaisen säätiö sr:n sääntömuutoksesta

TRE:3801/00.01.01/2024

• Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen, puh. 050 345 1397, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Eino Salmelaisen säätiö sr on Tampereella toimiva säätiö, jonka sääntöjen mukaisena tehtävänä on Tampereen teatterielämän kehittäminen ja syventäminen jakamalla apurahoja säännöissä (liitteenä) tarkemmin määritellyille henkilöille.

Säätiön hallituksen sihteeri on lähettänyt kaupungille lausuntoa varten sääntömuutosehdotuksen. Liitteenä on säätiön nykyiset ja ehdotetut uudet säännöt. Ehdotettavat muutokset koskevat sääntöjen 12 §:n tilintarkastajan valinnan kirjausta, 13 §:n säätiön tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen valmistumisen aikataulua, 9 § ja 15 § todettua asiainhoitajan-nimikkeen käyttöönottoa toimitsija-nimikkeen sijaan sekä säätiön tilintarkastajan valintaa koskeva maininta (15 §, kohta 6). Erityisesti säätiö pyytää Tampereen kaupungin lausuntoa ja suostumusta sääntöjen 12 §:n muutokseen, mikä tarkoittaa, että Tampereen kaupunki ei enää nimeä tilintarkastajaa säätiölle. Koska kaupungilla tällä hetkellä on tällainen oikeus, edellyttää uusien sääntöjen hyväksyntä Patentti- ja rekisterihallituksessa kaupungin suostumusta muutokseen.

Kaupungin sisäisen tarkastuksen palveluksessa on aiemmin toiminut henkilöitä, joilla oli tilintarkastajan pätevyys ja heitä usein nimettiin erilaisten säätiöiden ja yhdistysten tilintarkastajiksi. Enää näitä resursseja ei kaupungin palveluksessa ole. Esitetyissä säätiön uusissa säännöissä säätiön hallitus nimeää tilintarkastajan. Tämä vastaa säätiölain 4 luvun 3 §:n kirjausta: Hallituksen on valittava säätiölle yksi tai useampi tilintarkastaja, jollei säännössä muuta määrätä tilintarkastajan valitsijasta.

Kaupungin hallintosäännön mukaan konsernijaosto päättää lausunnon antamisesta säätiöiden sääntöehdotuksista sekä niiden muutosehdotuksista.

• Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupunki ilmoittaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa Eino Salmelaisen säätiö sr:n sääntömuutoksiin.

Tampereen kaupunki antaa suostumuksen siihen, ettei kaupunki jatkossa nimeä säätiön tilintarkastajaa.

Esteellisyys

• Rauno Ihalainen ilmoitti olevansa esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella. Ihalainen poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Eino Salmelaisen säätiö sr, Arto Vuojolainen

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)