Perustelut
Järvi- ja luontomatkailun tiekartta on hyväksytty kaupunginhallituksessa 19.12.2022 § 510. Tiekartassa nostettiin kehittämisen painopisteiksi uudistuvan ja vähäpäästöisen lähilaivaliikenteen ja monipuolisen järvimatkailun kehittäminen sekä kestävästi saavutettavat ympärivuotiset reitistöt ja vetovoimakohteet. Tiekartta luo pohjan järvi- ja luontomatkailun strategiselle kehitykselle.
Tampereella on maakunnan upeiden luontokohteiden ympäröimänä ja asukaspohjaltaan vahvana kasvavana kaupunkina ainutlaatuiset mahdollisuudet toimia järvi- ja luontomatkailun tunnettuna valtakunnallisena ykköskohteena ja suunnannäyttäjänä. Järvi- ja luontomatkailun mahdollisuudet lähellä urbaania ympäristöä luovat keskeisen sisällön monipuolisen tapahtumakaupungin tarjonnan lisäksi.
Tiekartan toteuttamiseksi on tehty toimenpiteitä niin palveluinfraa uudistamalla kuin palvelutarjontaa, viestintää ja markkinointia kehittämällä. Uusina konsepteina ovat startanneet muun muassa Outdoor express ja Bike&Boat. Näiden käyttöaste on ollut erinomaista. Ekokumppaneiden toimesta on kehitetty retkeilyn kehitysohjelman mukaisia toimenpiteitä, kuten polkujuoksu- ja retkeilyreitistöjä. Lisäksi on panostettu viestintään ja markkinointiin, kuten luontomatkailun palveluyritysten koontiin yhteiselle Outdoorstampere.fi-alustalle sekä konseptoitu yhteismarkkinointia ja internetsivujen yhtenäistämistä asiakasystävällisemmäksi. Talven 2023–2024 aikana järjestettiin Visit Tampere Oy:n kanssa ideakilpailu luontomatkailun uudeksi tuotteeksi. Tällä hetkellä kehitteillä oleva Kartanosta kartanoon -polkupyöräpaketti on testivaiheessa.
Järvikohteista Peronsaaren ylläpitoa on uudelleenjärjestelty ja sen palvelutason säilyminen on varmistettu. Tampereen satamissa on lisätty vieraspaikkojen määrää, niiden jätehuoltoa on parannettu ja jäteveden tyhjennysasemia on lisätty. Särkänniemen alueen kaavatyö on edennyt ja Mustanlahden satamassa on tehty kehittämistyötä. Laukontorin satama-aluetta kehitetään osana Ratinan alueen kehittämistä. Lisäksi keskitytään kehittämään talviretkeilyn ja muun muassa retkiluistelun olosuhteiden ylläpitoa.
Keskeinen kehittämispotentiaali on ekologisen hop on - hop off -laivaliikenteen kehittämisessä, joka toteutuessaan voisi toimia joukkoliikenteeseen integroituna kulkumuotona, ensi vaiheessa Pyhäjärven alueella. Tähän liittyvää konseptia ja infra- ja kalustotarpeita on selvitetty mahdollisen pilotoinnin toteuttamiseksi seuraavien vuosien aikana. Kokonaisuus kytkeytyy vahvasti myös Viikinsaaren kehittämiseen, jonka konseptia on mahdollista uudistaa nykyistä vetovoimaisemmaksi matkailu- ja virkistyskohteeksi. Tämä edellyttää kuitenkin pitkäjänteistä investointien suunnittelua ja kehityspanostuksia sekä Viikinsaaren palveluiden ympärille kytkeytyvää kannattavaa matkailuliiketoimintaa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Järvi- ja luontomatkailun tiekartan tilannekatsaus merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.