Perustelut
Palveluliikenne on kaikille avointa joukkoliikennettä ja Pali-bussissa maksetaan Nyssen maksuvälineillä. Palveluliikenteessä on Tampereella tällä hetkellä 20 linjaa, joiden matkamäärä oli vuonna 2023 yhteensä 188 749 matkaa. Pali-busseissa avustaminen on ollut lähinnä kauppapalveluihin liittyvää, ostosten kotiin kuljettamista ja apuvälineiden kanssa avustamista. Palveluliikenteen avustajatoiminta toteuttaa osaltaan yhdenvertaisuutta mahdollistaen myös liikuntakyvyn kannalta heikommassa asemassa olevien asiointia. Palveluliikennettä on myös muissa Pirkanmaan kunnissa, mutta siihen liittyvää avustajatoimintaa on Pirkanmaan hyvinvointialueelta (Pirha) saadun tiedon mukaan vain Tampereen Pali-busseissa.
Palveluliikenteen avustajapalvelut olivat vuoden 2022 loppuun asti osa kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintaa ja kustannuksia. Sote-uudistuksessa kuntien vuosien 2021 ja 2022 toteutuneet sote- ja pela -kustannukset vaikuttivat kuntien verorahoituksen leikkauksiin ja vastaavasti ko. tietojen perusteella valtio on määritellyt hyvinvointialueiden rahoitusta. Syksyllä 2022 Pirkanmaan sote-uudistuksen valmistelun yhteydessä sovittiin, että Tampereen kaupunki huolehtii jatkossa Palveluliikennöinnistä (Pali) ja Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) huolehtii palveluliikenteen avustajatoiminnasta. Avustajina toimineet 16 henkilöä, jotka työskentelivät kaupungin sote-palvelualueella, siirtyivät liikkeenluovutuksessa Pirhalle 1.1.2023.
Pirha on organisoinut avustajatoimintaa uudelleen ja vähentänyt Tampereen palveluliikenteen linjoilla olevien avustajien määrää viime syksystä alkaen. Nykymuotoinen avustajatoiminta Tampereen palvelulinjoilla päättyy saadun tiedon mukaan kesäkuussa 2024. Pirhassa jatkaa kuitenkin kuusi avustajaa alueellisesti koematkustajatoimintaa yksittäisten asiakkaiden kanssa, mukaan lukien asiakkaita, jotka eivät ole saaneet sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia. Tavoitteena on totuttaa asiakkaita käyttämään kuntien Pali-liikennettä sekä muuta joukkoliikennettä. Lakisääteinen, sosiaalihuolto- tai vammaispalvelulain mukaiset kuljetukset ovat hyvinvointialueen vastuulla samoin kuin päiväkeskustoiminnan kuljetukset.
Kuntalaiset, etenkin ikäihmiset ovat antaneet muuttuneesta palvelutilanteesta palautetta ja vedonneet hyvinvointialueeseen avustajapalvelun säilyttämisen puolesta. Kaupunki on selvittänyt palveluliikenteen avustajapalvelun tilannetta sekä mahdollisia avustajapalvelun järjestämisen vaihtoehtoja huomioiden kuluvan ja tulevien vuosien tiukan taloustilanteen ja kaupunginhallituksen ohjauksen, jonka mukaan uusista palveluavauksista tulee pidättäytyä. Selvitystyötä avustajatoiminnan vaihtoehdoista kaupungin toimintana on tehty yhteistyössä Tuomi Logistiikka Oy:n, Tampereen Sarka Oy:n ja Pirhan kanssa. Sarkalta avustajapalvelu olisi mahdollista hankkia sidosyksikköhankintana. Kun Sarka työllistää työttömiä henkilöitä palkkatuella, se vaikuttaa kunnan työmarkkinatukimenoihin positiivisesti eli niitä vähentäen.
Palveluliikenteen avustajatoiminnan osalta on tunnistettu kolme vaihtoehtoa:
Vaihtoehto 1. Kaupunki järjestäisi palveluliikennettä, mutta ei avustajapalvelua. Palveluliikenteeseen tehtäisiin tarvittavat muutokset, jotta liikennöinti on mahdollista ilman avustajaa. Edellyttäisi muutoksia kuljettajan tehtäväkuvaan sekä Pali-bussin tilaamista järjestelmän kautta, kun avustajia ei enää olisi.
Vaihtoehto 2. Kaupunki järjestäisi palveluliikenteeseen avustajapalvelua. Palvelu voitaisiin hankkia kaupungin Tampereen Sarka Oy:ltä. Avustajia olisi alle 10. Esimerkiksi kahden avustajan kustannus heinä-joulukuulta olisi noin 30 000 euroa (vuosikustannus 60 000 euroa). Malli edellyttäisi muutoksia palveluliikenteeseen.
Vaihtoehto 3. Kaupunki järjestäisi palveluliikenteeseen avustajapalvelua. Palvelu voitaisiin hankkia Tampereen Sarka Oy:ltä. Jos avustajia olisi 10, niin palveluliikenne voisi jatkua lähes nykyisellään. Kustannusarvio 10 avustajan mallissa ajalle heinä-joulukuu 2024 olisi noin 142 000 euroa (vuosikustannus 284 000 euroa).
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsitteli asiaa 21.2.2024 ja päätti oikeuttaa joukkoliikennejohtajan hyväksymään palveluliikenteeseen autoavustajien poistumisen vuoksi tehtäviä linjakohtaisia muutoksia niin, että palveluliikenteen kustannukset eivät nouse. Kunkin palveluliikennelinjan vaatimat muutokset määritetään tapauskohtaisesti.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Kaupunginhallituksen Tampereen palveluliikenteen avustajatoiminnan tilannekatsauksesta käymä keskustelu merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.