Perustelut
Keskustan maanalainen pysäköinti ja ajoyhteydet
Tampereen keskustaa kehitetään yhtenäisenä kokonaisuutena, jonka keskeisenä osana on maanalaisen liikenteen, pysäköinnin ja huollon verkoston ratkaisujen edistäminen. Ensimmäisiä toimenpiteitä ovat olleet Rantaväylän tunnelin ja P-Hämpin rakentaminen. Kehittämistä on tavoitteena jatkaa siirtämällä vaiheittain keskustan maanpäällinen pysäköintikapasiteetti keskustan kehän ulkopuolelta sujuvasti saavutettavaan maanalaiseen pysäköintiverkostoon. Keskustan suuret maanalaiset vuoropysäköintilaitokset helpottavat palveluiden, kaupan, työpaikkojen sekä tapahtumien saavutettavuutta henkilöautoilla. Samanaikaisesti tavoitteena on kehittää maanpäällistä kaupunkia viihtyisänä ja sujuvana liikkumisen ympäristönä liikennemäärien kasvaessa myös tulevina vuosikymmeninä.
Viinikankadun maanalainen ajoyhteys ja P-Hämpin ensimmäinen laajennus
Seuraavaksi on tavoitteena toteuttaa Viinikankadun maanalainen ajoyhteys, joka toimii maanalaisten pysäköintilaitosten sujuvana sisäänajona etelä- ja itäsuunnasta sekä tekee mahdolliseksi maanalaisen katuverkoston kehittämisen tulevaisuudessa. Keskustan liikenneverkon ja maanalaisten pysäköintilaitosten toimivuuden edellytyksenä on, että Viinikankadun maanalainen ajoyhteys toteutetaan samanaikaisesti P-Hämppiin suunnitteilla olevan ensimmäisen laajennuksen kanssa.
Laajennusta suunnitellaan nykyisen P-Aseman ja Rautatiekadun alle. Tulevat maanalaiset ratkaisut toteuttavat vuonna 2022 hyväksyttyä keskustan maanalaista asemakaavaa. P-Hämpin ensimmäinen laajennus liittyy samanaikaisesti valmisteilla olevaan Tampereen Asemakeskus -hankkeeseen, jonka rakentuessa alueelta poistuu olemassa oleva maanpäällinen pysäköintilaitos, ja vapautuvaa tilaa voidaan kehittää palvelemaan vetovoimaisempaa keskustaa.
Aiemmin tehdyt päätökset
Kaupunginhallitus käsitteli 13.5.2024 § 204 Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmallia (TRE:2249/10.03.02/2024) ja päätti, että pysäköintiratkaisut sekä Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden kokonaisratkaisu merkitään tiedoksi ja etenemissuunnitelma hyväksytään jatkovalmistelujen pohjaksi. Tampereen kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 23.4.2024 § 34 muun muassa, että Finnpark Oy:lle annetaan konserniohjeen mukaisena omistajan ennakkokantana lupa tytäryhtiön perustamiseen, että Finnpark Oy perustaa yhdessä Tampereen kaupungin kanssa tytäryhtiö Finnpark Parkisto Oy:n, jossa Finnparkin omistukseksi tulee 51 prosenttia ja kaupungin 49 prosenttia, sekä hyväksyi yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen. Toteutusmallin mukaisesti Finnpark Parkisto Oy on ryhtynyt edistämään P-Hämpin ensimmäistä laajennusta ja sinne johtavaa ajoyhteyttä.
Yhteishankinnan toteutussopimus ja Tampereen kaupungin kustannusosuus
Aiemmin hyväksytyn mallin mukaisesti on valmisteltu liitteenä oleva P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä. Valtuuston hyväksyttäväksi esitetään Tampereen kaupungin kustannusosuus, 50 milj. euroa, P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista.
Kokonaisuuden yhteydessä tehdään toimenpiteitä, joilla pienennetään edellisen kustannusvaikutusta:
- Finnpark Parkisto Oy:lla on oikeus yhdistää rakennuttamansa ajoyhteyden Tampereen kaupungin rakennuttamaan Viinikankadun maanalaiseen ajoyhteyteen ja käyttää myös kaupungin rakennuttamaa ajoyhteyttä omassa pysäköintiliiketoiminnassaan. Tästä oikeudesta Finnpark Parkisto Oy maksaa kertakaikkisena liittymismaksuna 10 milj. euroa (rasite).
- Hankkeen yhteydessä louhitaan merkittävä määrä kiviainesta tilanteessa, jossa alueellinen kiviaineksen kysyntä on korkealla, eikä kiviaineista siksi ole todennäköisesti edullisesti saatavilla muualta. Viinikanlahden täyttöihin tarvitaan louhetta. Pysäköintilaitoksen suunnitteluratkaisun tehostuttua arvio saatavilla olevasta louheesta on pienentynyt. Alustavan arvion mukaan näin menettelemällä Viinikanlahden täyttö louhittavalla kiviaineksella tuottaa 6-8 milj. euron säästöt verrattuna tilanteeseen, jossa tätä kiviaineslouhetta ei olisi saatavilla. Tämä kiviaines luovutetaan kaupungille veloituksetta Viinikanlahden täyttöön.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee loppuvuodesta 2024 toteutussopimuksessa mainitun lainatakauksen ensimmäinen osuuden perustettavan yhtiön lainoille. Toteutusmallin mukaisesti myöhemmin tulee päätettäväksi kolmen keskustan maanpäällisen pysäköintilaitoksen tontin luovutus perustetulle yhtiölle 15,5 milj. euron kauppahinnalla (tasearvo 559 000 euroa). Finnpark-konsernin yhtiöillä on tontteihin pitkät vuokrasopimukset.
Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankejohtaja, jota virkaa päätöksentekohetkellä hoitaa Tero Tenhunen.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.5.2024) 15 § 28. kohdan mukaisesti kaupunginhallitus päättää merkittävien sopimusten hyväksymisestä.
Tämän asian liitteenä oleva sopimus on salassa pidettävä. Salassa pidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentin 17-kohta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Liitteenä oleva P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimus Tampereen kaupungin ja Finnpark Parkisto Oy:n välillä hyväksytään.
Konsernijohtaja valtuutetaan tekemään sopimukseen teknisluontoisia päivityksiä ja täydentämään sopimuskokonaisuutta tarkentavilla liitteillä. Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankejohtaja, jota virkaa päätöksentekohetkellä hoitaa Tero Tenhunen.
Esitetään valtuustoon päätettäväksi:
Tampereen kaupungin kustannusosuus 50 milj. euroa P-Hämpin maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennusosan ja uuden ajoyhteyden yhteishankinnan toteutussopimuksen kustannuksista hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.