Perustelut
Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 29.5.2017 (TRE:2748/10.03.07/2017) Tammelakeskuksen terveysaseman korvaajaksi suunnitellun Kaupin kehityshyvinvointikeskuksen tarveselvityksen ja päätti hakea hankkeen toteuttamiseksi sosiaali- ja terveysministeriöltä sote-rajoittamislain mukaista poikkeuslupaa. Poikkeuslupa saatiin vasta 7.11.2019, toisen hakemuksen perusteella. Hankesuunnitteluvaiheen jälkeen hankkeen toteuttajaksi ja investoijaksi sovittu Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n vetäytyi kuitenkin alkuvuonna 2021 hankkeesta ja hankkeen toteuttaminen Yliopistokiinteistöjen hallitsemalle tontille yliopiston Arvo-rakennuksen viereen kävi mahdottomaksi.
Nyt päivitetyssä tarveselvityksessä hankkeen sijaintia Kaupin kampusalueella on muutettu Kuntokadun varteen. Lisäksi alueen väestönkasvun vuoksi hankkeen kokoa on suurennettu palvelemaan 60 000 asukkaan suuruista väestöpohjaa. Hanke on suunniteltu Tampereen korkeakouluyhteisön ja Tampereen kaupungin yhteishankkeena ja se siirtyy Pirkanmaan hyvinvointialueen toteutettavaksi. Tavoitteena on hankkeen sisällyttäminen hyvinvointialueen vuoden 2023 investointisuunnitelmaan.
Hankesuunnitelman mukaan Kaupin kampusalueelle toteutetaan yliopistollinen sote-keskus, joka toimii itäisen keskusta-alueen väestön sosiaali- ja terveysalan peruspalvelujen keskuksena ja joka on samalla näiden palvelujen kehittämistoiminnan ytimessä. Uusi sote-keskus tukee, paitsi Pirkanmaan, myös laajemman yhteistoiminta-alueen ja koko maan kattavaa soten peruspalvelujen kehitystyötä ja tutkimusta sekä alueen sote-ekosysteemin yhteistyötä. Tältä osin se toimii yliopistosairaaloiden tapaan. Näiden toimintojen resurssien mitoituksesta päätetään hyvinvointialueen tutkimus-, kehitys-, innovaatio- ja opetustoiminnan organisoinnin yhteydessä.
Suunnitellussa yliopistollisessa sote-keskuksessa tuotetaan alueen asukkaille terveysaseman vastaanottopalveluiden lisäksi lapsiperheiden ja aikuissosiaalityön palvelut, äitiys- ja lastenneuvolapalvelut ja suun terveydenhuolto. Lisäksi taloon sijoittuu keskitetyn avokuntoutuksen palvelut ja yliopistosairaalan apuvälinekeskuksen toiminta. Tiloissa varaudutaan myös korkeakoulujen opetus- ja tutkimustoimintaan. Tilat kytketään nykyisellä Kuntokadun ylittävällä sisäyhteydellä Tampereen ammattikorkeakoulun tiloihin ja maanalaisilla yhteyksillä yliopistosairaalaan, jolloin voidaan hyödyntää tilojen yhteiskäytöstä syntyviä synergiaetuja.
Mikäli rakennuksen suunnittelu voidaan aloittaa vuonna 2023, rakennustyöt ajoittuvat vuosille 2024–2025 ja tilojen käyttöönotto voisi tapahtua vuoden 2026 alussa. Arviona on, että jos hanke voidaan toteuttaa tällä aikataululla, Tammelakeskuksen palveluille ei tarvita väistötiloja. Hankkeen kustannusarvio on 55 milj. euroa.
Korkeakouluyhteistyön muotoja kehitetään rinnan rakennushankkeen toteuttamisen kanssa. Sote-palvelujen siirtyessä hyvinvointialueelle jää kaupungille kuitenkin osaltaan vastuu sote-alan elinkeino- ja korkeakoulupoliittisesta kehittämisestä. Yliopistollisen sote-keskuksen tulisi olla myös toimija, jolla on rooli terveyden edistämiseen liittyvässä kehittämis- ja yhteistyössä ja se voi tarjota kehittämistoimintaan yhteistyöalustan, jossa on mukana kaikki peruspalveluja tuottavat hyvinvointialan toimijat, myös sosiaaliturva ja työterveyshuolto.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Liitteenä oleva Kaupin yliopistollisen sosiaali- ja terveyskeskuksen päivitetty tarveselvitys hyväksytään.
Pirkanmaan hyvinvointialueelle esitetään, että hanke sisällytetään vuoden 2023 investointisuunnitelmaan ja että Tampereen kaupunki osallistuu myös jatkossa Kaupin yliopistollisen sote-keskuksen toiminnan muodostamiseen yhteistyöalustaksi hyvinvointialan tutkimus-, kehittämis-, innovaatio- ja opetuspalvelujen kehittämiselle.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.