Perustelut
Läntisen keskustan vetovoimaisena pitämiseen ja alueen uudistamiseen tarvitaan uutta ajattelua, nopeita kokeiluja ja erilaisia kehittämisen keinoja aina tapahtumista uusiin konsepteihin. Keskustoria kehittämällä monipuolistetaan kaupungin ydinkeskustan tarjontaa matkailun, kulttuurin ja liike-elämän näkökulmista. Uusia suunnitelmia Keskustorin kehittämiseen on saatu mm. läntisen keskusta-alueen visiotyöstä. Visiotyö esiteltiin helmikuussa kaupunginhallitukselle yhdessä läntisen keskustan kehittämisteemojen kanssa. Näiden pohjalta kaupunginhallitukselle esiteltiin kesäkuussa tarkennettu elävöittämisen toimenpideohjelma, joka sisälsi myös Keskustorin pidemmän aikavälin kehittämisesityksiä.
Kesällä 2021 (1.7. - 15.9.2021) toteutettiin pilottina Keskustorin Kesäkeidas -niminen konsepti, joka tarjosi asukkaille ja matkailijoille viihtyisän oleskelualueen laadukkaan ruoan, juoman ja vapaa-ajan aktiiviteettien äärellä. Järjestäjänä toimi Tampereen kaupunki. Toiminnan operatiiviseksi pyörittämiseksi kaupunki hankki alueelle toritiimin, joka vastasi muun muassa turvallisuuden, siisteyden ja puhtaanapidon sekä tekniikan hankinnoista. Vastaavasti Tampereen Infra Oy vastasi muun muassa alueen rakentamisesta ja purkamisesta, kalusteiden, istutuksien ja istutusalustojen hankinnasta.
Kesäkeitaan pilottia voidaan pitää kokonaisuutena onnistuneena ja kävijät löysivät paikan palvelut hyvin. Tunnistettuja yksittäisen asiakkaan tekemiä maksutapahtumia oli yhteensä 77 905 kappaletta. Suurin myynti oli ruoalla (41,46 % myynnistä), toiseksi suurin oluella (19,51 % myynnistä) ja kolmanneksi viinillä (15,08 %). Kesäkeitaan kävijöille toteutettiin kävijätutkimus kesän pohjalta verkkokyselyllä aikavälillä 10.-26.9.2021. Kyselyssä kysyttiin muun muassa alueesta, ruokatarjonnasta, koronaepidemian huomioinnista sekä Keskustorin yleisestä kehittämistä. Kyselyyn tuli 277 vastausta. Lähes 76 prosenttia vastaajista kannatti Kesäkeitaan tai muun vastaavan pidempiaikaisen konseptin toteuttamista joka vuosi.
Ensi vuonna konseptia on tavoitteena kehittää saatujen kokemusten pohjalta. Kesäkeitaan aukioloaika on suunniteltu ajalle toukokuu-elokuu 2022. Ravintolatoimijoiden määrä tavoitellaan kasvatettavan kahdeksasta yhteentoista ja asiakaspaikkoja 350:sta 500:aan. Toimijoiden valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota tasapuolisuuteen selkein kriteerein. Tavoitteena on mahdollistaa paikka monipuoliselle ravintolatoimijakokonaisuudelle. Kokemusten ja palautteen pohjalta somistetaan alueen julkisivua Hämeenkadun suuntaan ja visualisoidaan muuta infraa ja kehitetään alueen ohjelmallisuutta. Kesäkeidas toimii mahdollisesti myös jääkiekon MM-kisojen tapahtumallisena alueena kisavieraille ja kaupunkilaisille ensi keväänä sekä muiden ensi kesän suurtapahtumien kaupunkinäkyvyyden mahdollistajana.
Vuoden 2022 jatkokokemusten perusteella tehdään päätöksiä mahdollisen Kesäkeitaan toteutuksesta ja hankintamallista seuraavia vuosia ja Keskustorin pidempiaikaista kehittämistä silmällä pitäen.
Myös Keskustorin ja Laukontorin välisenä akselina toimiva Aleksis Kiven katu somistettiin tuomalla sinne istuskelualueita, istutuksia ja kaupunkivihreää. Tavoitteena oli muodostaa Aleksis Kiven kadusta vetovoimainen kulkuyhteys torien välillä, joka houkuttelee ihmisiä viihtymään ja liikkumaan läntisellä keskusta-alueella laajemminkin. Samalla haluttiin tutkia tilannetta, jossa nykyisen pysäköinti- ja läpiajokadun tilalla on kävelypainotteisempi hidaskatu keskustan strategisen osayleiskaavan mukaisesti. Yrityksille tehtiin mahdolliseksi oman yritystoiminnan laajentaminen liiketilan ulkopuolelle. Kadulla mahdollistettiin kaikki liikenteen muodot ja asiakaspysäköinti. Aleksis Kiven kadun hidaskatukokeilun katukalusteet ja liikennesääntömuutokset toteutettiin Satamakadun ja Hallituskadun välillä 28.6. - 19.9.2021. Yhtenäisen ja kaupunkikuvallisesti laadukkaan sekä kiinnostavan konseptin toteuttamiseksi Tampereen kaupunki vastasi alueelle tehtävistä kynnysinvestoinneista, jotka ovat hyödynnettävissä myös tulevina vuosina.
Hidaskatupilotin vaikutuksia tutkittiin laajalla vaikutustutkimuksella, jossa selvitettiin muun muassa katumuutoksen vaikutuksia kadun käyttöön, yritystoimintaan sekä käyttäjien näkemyksiin katutilasta. Aleksis Kiven kadun jalankulkijoiden määrä kasvoi ja ajoneuvojen määrä vähentyi kokeilukesänä. Kadulla kulki ennen kokeilua enemmän ajoneuvoliikennettä kuin jalankulkijoita. Kokeilun aikana ja sen jälkeen jalankulkijoiden määrät ylittivät ajoneuvoliikenteen määrät. Aleksis Kiven katua käytettiin läpiajoon Hallituskadulta Satamakadulle myös kokeilun aikana, eikä merkittävää siirtymää Kirkkokadulle havaittu. Koronaviruspandemiaan liittyneiden rajoitustoimien lievennykset todennäköisesti vaikuttivat kadun liikennemääriin katukokeilun lisäksi. Ajonopeudet Aleksis Kiven kadulla olivat maltillisia sekä kokeilukautena että sen ulkopuolella. Kokeilun myötä ajonopeudet kuitenkin laskivat hieman (keskiarvo ja suurin havaittu).
Aleksis Kiven kadun hidaskatupilottia voidaan pitää onnistuneena. Vaikutustutkimukseen saatiin yhteensä 509 vastausta sekä erilliseen kadun yrittäjille suunnattuun kyselyyn 13 vastausta. Kävijät (75 %) ja yritykset (92 %) piti hidaskatukokeilua hyvänä tai erittäin hyvänä. Valtaosa kävijöistä (64 %) ja yrityksistä (83 %) koki, että hidaskatukokeilu paransi paljon katutilan viihtyisyyttä ja tunnelmaa. Myös liikkumisen turvallisuuden, kaupallisten palveluiden houkuttelevuuden sekä kävely- ja pyöräilyolojen koettiin parantuneen. Hidaskatukokeilu joko heikensi autopysäköintiä ja autoiluoloja tai kokeilulla ei ollut vaikutusta niihin. Yli puolella yrityksistä asiakasmäärä (53 %) ja liikevaihto (62 %) oli kasvanut, yhdellä vähentynyt ja lopuilla ei ollut vaikutusta tai eivät osanneet sanoa. Kolmessa yrityksessä työntekijämäärä oli kasvanut ja neljässä huoltoliikenteen sujuvuus heikentynyt. Yritykset olivat saaneet myönteistä asiakaspalautta; varsinkin istutuksia ja terasseja oli kehuttu. Yritykset antoivat kaupungille myönteisen arvion kokeiluprosessista yhtä lukuun ottamatta.
Sekä kävijät että yritykset pitivät parhaana tulevaisuuden vaihtoehtona hidaskatua kesäisin. Kävijät pitivät seuraavaksi parhaana kävelykatua kesäisin, mutta yritykset arvottivat koko vuoden hidaskadun paremmaksi kuin kävelykadun kesäisin. Ensi vuonna hidaskatukokeilua on tarkoitus jatkaa, jotta vaikutuksia voidaan arvioida useammalta vuodelta ja mahdollisesti ilman koronan vaikutusta. Hidaskatukokeilun tavoitteellinen ajankohta on Kesäkeitaan mukaisesti toukokuu-elokuu 2022. Vuoden 2022 aikana laaditaan ideasuunnitelmia kadun pysyvän kehittämisen vaihtoehdoista ja niistä johdetut toimenpide-ehdotukset päätöksenteon tueksi.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Keskustorin alueen ja Aleksis Kiven kadun pilottikokeilu kesän 2021 ajalta merkitään tiedoksi.
Toteuttamista vuonna 2022 jatketaan esitettyjen linjausten mukaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.