Kaupunginvaltuusto, kokous 11.11.2024

§ 168 Keskustelu vuoden 2025 talousarviosta ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman hyväksymisestä sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat 

TRE:554/02.02.01/2024

Perustelut

1. Talousarvion esittely

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kalervo Kummola

2. Keskustelu

Esityslistan pykälistä 168-170 käydään keskustelu samanaikaisesti seuraavasti:

Ryhmäpuheenvuorot 10 minuuttia, valtuustoryhmät Ryhmäpuheenvuorotsuuruusjärjestyksessä. Ryhmäpuheenvuorojen aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi.

Kokoomuksen ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen Tampereen valtuustoryhmä
Tampereen sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tampereen vihreä valtuustoryhmä
Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä
Keskustan valtuustoryhmä
Tampereen kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Oikeiston Tampereen valtuustoryhmä

Yksittäisten valtuutettujen puheenvuorot, joiden aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi. Muutos- ja ponsiehdotukset pykäliin 169-170 on tehtävä pykälän 168 keskustelun aikana. Muutos- ja ponsiehdotuksia ei saa tehdä enää käsiteltäessä pykäliä 169-170. Pykälien 169-170 kohdalla suoritetaan vain mahdolliset äänestykset ja todetaan päätökset.

3. Yksityiskohtainen käsittely

Käsittely esityslistan §:n 168 osalta käydään talousarviokirjassa olevan jaottelun mukaisesti:

Sisällysluettelo

Esipuhe s. 4-5

YLEISPERUSTELUT s. 8-54

Talous- ja strategiaprosessi s. 9

Tampereen kaupungin organisaatio s. 9-10


Taloudelliset lähtökohdat s. 11-13

Talouden kehitysnäkymät s. 11
Kuntatalous s. 12
Kaupungin talous s. 13

Toimintaympäristö s. 14-20

Väestö s. 14-15
Työ s. 16-18
Asuminen s. 19-20

Talousarvion rakenne, sitovuus ja seuranta s. 21-24

Talousarvion osat s. 21
Talousarvion sitovuus s. 21-23
Tilivelvollisuus s. 24

Henkilöstö s. 25-26

Tampereen strategia 2030 s. 27-37

Strategian rakenne ja keskeiset sisällöt s. 27-29
Strategiset painopisteet, valtuustokauden tavoitteet ja vuositavoitteet s. 30-37

Tuottavuuden tila s. 38-39

Kehitysohjelmat ja muu kehittämistoiminta s.40-49


Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma s. 41
Hiedanranta-kehitysohjelma s. 42
Elämystalouden kehitysohjelma s. 43
Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelma s. 44
Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelma s. 45
Tampere Welcoming City -kehitysohjelma s. 46
Hyvinvoinnin kehitysohjelma s. 47
Muu kehittämistoiminta s. 48-49

Ilmastobudjetti s. 50-52

Riskienhallinta ja turvallisuus s. 53

Hankinnat s. 54


KÄYTTÖTALOUSOSA JA INVESTOINNIT YKSIKÖITTÄIN s. 55-110

Sivistyspalvelujen palvelualue s. 56-69


Kasvatus- ja opetuslautakunta s. 56-58

Varhaiskasvatus ja esiopetus s. 59-60
Perusopetus s. 61-62

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta s 63-65

Kulttuuri s. 66-67
Liikunta ja nuoriso s. 68-69

Elinvoiman palvelualue s. 70-93

Elinvoima- ja osaamislautakunta s. 70-72

Ammatillinen koulutus s. 73-74
Lukiokoulutus s. 75
Työllisyys- ja kasvupalvelut s. 76-77
Tampereen seudun työllisyysalue s. 78-79

Asunto- ja kiinteistölautakunta s. 80-82

Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka s. 83-84
Talonrakennushankkeet s. 85-93

Kaupunkiympäristön palvelualue s. 94

Yhdyskuntalautakunta s. 94-96


Kaupunkiympäristön suunnittelu s. 97-98
Kaupunkiympäristön rakennuttaminen ja ylläpito s. 99
Kestävä kaupunki s. 100-101

Joukkoliikennelautakunta s. 102-103

Joukkoliikenne s. 104

Konsernihallinto s. 105-109

Konsernihallinto s. 105-107
Yhteiset erät s. 108-109

Vahinkorahasto s. 110

LASKELMAT s. 111-129

Tuloslaskelmaosa s. 112-122

Tuloslaskelma s. 112-114
Verotulot s. 115-117
Valtionosuudet s. 118-119
Korkotulot ja -menot s. 120-121
Muut rahoitustulot ja -menot s. 122

Investointiosa s. 123-125

Investoinnit s. 123-125

Rahoituslaskelmaosa s. 126-129

Rahoituslaskelma s. 126-127
Antolainauksen muutokset s. 128
Lainakannan muutokset s. 129

LIITTEET s. 130-155

Konsernin toiminta ja talous s. 131-132
Konserniyhteisöjen investoinnit vuonna 2025 s. 133
Tytäryhtiöiden tavoitteet 2025 s. 134-145
Investoinnit kohteittain 2025-2034 s. 146-149
Täydentäviä tietoja s. 150-155

Lounastauko pidetään kello 12.00-13.00, päivällinen kello 16.00.

Päätös

Merkittiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan ehdottama käsittelyjärjestys hyväksyttiin yksimielisesti. Lisäksi puheenjohtaja totesi, että repliikkipuheenvuoroja ei sallita tässä kokouksessa.

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kalervo Kummola käytti puheenvuoron.

Kokoomuksen ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen Tampereen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Anne-Mari Jussila käytti ryhmäpuheenvuoron.

Tampereen sosialidemokraattinen valtuustoryhmän 2. varapuheenjohtaja Sofia Julin käytti ryhmäpuheenvuoron.

Tampereen vihreä valtuustoryhmän puheenjohtaja Vilma Järvisalo käytti ryhmäpuheenvuoron.

Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Marika Puolimatka käytti ryhmäpuheenvuoron.

Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän puheenjohtaja Mitja Tapio käytti ryhmäpuheenvuoron.

Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Vilhartti Hanhilahti käytti ryhmäpuheenvuoron.

Tampereen kristillisdemokraattien valtuustoryhmän valtuutettu Sirpa Pursiainen-Hautala käytti ryhmäpuheenvuoron.

Oikeiston Tampereen valtuustoryhmän puheenjohtaja Ilkka Sasi käytti ryhmäpuheenvuoron ja teki seuraavan palautusehdotuksen:


Talousarvioesitys vuodelle 2025 ilman kertaluonteisia myyntivoittoja on liki 100 miljoonaa euroa alijäämäinen. Tampereen kestävän kehityksen turvaamiseksi on tarkoituksenmukaista esitellä kaupunginvaltuustolle talousarvioesitys, joka on menotasoltaan kehyksen mukaisesti nyt esitettyä 6,2 miljoonaa euroa keveämpi.

Ryhmäpuheenvuorojen jälkeen yksittäiset valtuutetut käyttivät omat puheenvuoronsa.

Kokous keskeytettiin lounastauon ajaksi kello 12.00-13.00. Tauon jälkeen jatkettiin keskustelua.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)