Kaupunginvaltuusto, kokous 15.12.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 190 Muutokset vuoden 2025 talousarvioon 

TRE:554/02.02.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja, Reija.Linnamaa@tampere.fi
Koskela Mikko, Talousjohtaja, mikko.koskela@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion 11.11.2024. Alkuperäisessä talousarviossa kaupungin tilikauden tulos oli -39,6 milj. euroa ja nettoinvestoinnit -225,0 milj. euroa. Pitkäaikaisten lainojen nettomuutos talousarviossa on 120,6 milj. euroa. Kaupunginvaltuusto on tämän jälkeen päättänyt muutoksista talousarvioon 16.12.2024, 17.2.2025 ja 13.10.2025. Näiden muutosten jälkeen tilikauden tulos on -55,9 milj. euroa ja nettoinvestoinnit -253,7 milj. euroa ja investointien tulorahoitusprosentti on 31 %. 

Tampereen kaupungin hallintosäännön 63 pykälässä todetaan seuraavasti: “Talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle talousarviovuoden aikana, kun muutostarve on katsottu tarpeelliseksi, ja niin, että valtuusto ehtii käsitellä muutosehdotukset talousarviovuoden aikana. Talousarviovuoden jälkeen talousarvion muutoksia voidaan käsitellä vain poikkeustapauksissa. Tilinpäätöksen allekirjoittamisen jälkeen valtuustolle ei voi tehdä talousarvion muutosesitystä.

Muutosesityksessä on selvitettävä muutoksen vaikutus toiminnan tavoitteisiin, tuloarvioihin ja määrärahoihin. Talousarviopoikkeamista, joita ei ole hyväksytty talousarviomuutoksina valtuustossa, on annettava selvitys toimintakertomuksessa.”

Tilintarkastaja on antanut suosituksen esittää kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi joulukuussa suurimmat tiedossa olevat, ennustetut negatiiviset poikkeamat ja investointien alittumiset. 

Ennustetut poikkeamat talousarvioon

Talousyksikkö on arvioinut viimeisimmän talouskatsauksen tietojen pohjalta talousarviomuutosten tarvetta, ja yhdessä palvelualueiden ja konsernihallinnon kanssa tarkentanut talousennustetta. 

Koonti talouden talousarviopoikkeamista on liitteenä. Liite ei sisällä aivan kaikkia tulos- tai rahoituslaskelman eriä. Valtuustoon nähden sitovien erien lisäksi koonnissa on esitetty poistojen ja arvonalentumisten arvio. 

Käyttötalouden poikkeamat ovat pääosin positiivisia ja yhteenlaskettuna tilikauden tuloksen arvioidaan toteutuvan mahdollisesti noin 7,4 milj. euroa muutettua, voimassa olevaa talousarviota parempana. Toimintakate-ennuste on budjetoitua heikompi asunto- ja kiinteistölautakunnalla ja yhdyskuntalautakunnalla. Poistojen ja arvonalentumisten arvioidaan nettona toteutuvan noin 4,5 milj. euroa budjetoitua suurempina. Korkotulojen ja -menojen arvioidaan toteutuvan nettomääräisesti noin 1,2 milj. euroa talousarviota parempina. Myös muut rahoitustulot ja -menot mahdollisesti toteutuvat suunniteltua parempina.

Investointien ennustetaan alittuvan noin 14 milj. euroa. Ainoa ylitys, josta esitetään talousarviomuutosta, on yhdyskuntalautakunnan 0,3 milj. euroa. 

Uutta pitkäaikaista lainaa nostettaneen 164 milj. euroa, mikä on 20 milj. euroa muutettua talousarviota vähemmän. Lainojen lyhennykset ovat noin 4,9 milj. euroa talousarviota suuremmat.

Positiivisista käyttötalouden poikkeamista ei esitetä talousarviomuutoksia varovaisuusperiaatetta noudattaen. Kaikkia tilikauden tapahtumia ja tilinpäätöskirjauksia ei vielä ole tiedossa. Negatiiviset käyttötalouden ennusteet ja investointien poikkeamat sekä poistojen ja arvonalentumisten poikkeamat esitetään tehtäväksi talousarviomuutoksina.

Talousyksikkö on koostanut esityksen talousarvion muuttamisesta yksiköiden esitysten perusteella.

Muutokset käyttötalouteen

Asunto- ja kiinteistölautakunnan toimintakatteeseen esitetään noin 3,7 milj. euron heikennystä, mitä selittää pääosin vuokratulojen alittuminen ja tonttien myyntien viivästyminen.

Yhdyskuntalautakunnan toimintakatteen arvioidaan toteutuvan reilut 1,7 milj. euroa talousarviota heikompana. Merkittävimmät poikkeamat johtuvat rakennuslupamäärien laskusta ja siitä johtuvista tulonmenetyksistä. Toisaalta keskustan suurten rakennushankkeiden valmistuminen on kasvattanut katulupatuottoja. 

Muutos poistoihin ja arvonalentumisiin 

Suunnitelman mukaisten poistojen ja arvonalentumisten arvioidut poikkeamat talousarvioon ovat yhteensä -4,5 milj. euroa. Poikkeamia esitetään hyväksyttäväksi pois lukien ammatillisen koulutuksen poistojen alitus 0,1 milj. euroa, joka sisältyy käyttötalouden ennusteeseen, koska ammatillisella koulutuksella sitovana eränä poikkeuksellisesti tilikauden tulos. Esitettävät talousarviomuutokset heikentävät tilikauden tulosta näin ollen 4,6 milj. euroa.

Yhdyskuntalautakunnan, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan sekä konsernihallinnon yhteisten erien poistojen ja arvonalentumisten arviot ovat talousarviota suurempia, muilla poikkeamat positiivisia. Konsernihallinnon yhteisten erien poikkeama liittyy Tavase Oy:n antolainasaamisten poistamiseen. Tällä hetkellä kaupungin kirjanpidossa on 0,72 milj. euron arvoinen lainasaaminen Tavase Oy:ltä ja siitä osakaskumppanit kattavat 20,6 prosenttia Tampereen kaupungille. Tampereen nettotappioksi jää näin ollen noin 0,57 milj. euroa, joka poistetaan kirjanpidosta. 

Muutokset investointeihin

Kasvatus- ja opetuslautakunnan investointien arvioidaan toteutuvan noin 0,55 milj. euroa talousarviota pienempinä. Alitus aiheutuu pääosin varhaiskasvatuksen ennakoimattomien kohteiden sekä Ojalan päiväkodin ja koulun investointien säästöistä sekä Lamminpään esiopetuksen käyttöönoton siirtymisestä elokuulle 2027.

Asunto- ja kiinteistölautakunnan talonrakennushankemäärärahaa esitetään vähennettäväksi 7,2 milj. eurolla. Suurimpina poikkeamina talonrakennushankkeissa on Lamminpään koulun rakennus 2:n uudisrakennus ja Tampereen Lyseon lukion perusparannus. 

Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman investointimäärärahoja esitetään vähennettäväksi yhteensä 3 milj. euroa. Hiedanranta-kehitysohjelman investointeja esitetään vähennettäväksi 1,4 milj. euroa. 

Yhdyskuntalautakunnan perustoiminnan nettoinvestointien ennustetaan ylittävän talousarvion 0,3 milj. eurolla investointien rahoitusosuuksien budjetoitua heikomman toteuman vuoksi. Joukkoliikennelautakunnan investoinnit alittivat talousarvion 0,45 milj. eurolla, koska matkalippujärjestelmän investointi rahoitettiin pääosin konsernihallinnon ICT-kehittämismäärärahasta.  

ICT-kehittämisinvestointien arvioidaan toteutuvan 1,41 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Muutokset kohdennetaan ICT-kehittämisen kokonaisuudessa eri kehittämissalkuille.  

Asunto- ja kiinteistölautakunnan pysyvien vastaavien myyntituloja esitetään pienennettäväksi noin 2,8 milj. euroa.

Talousarviomuutosten yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarvion tulosta yhteensä noin 10,1 milj. euroa. Muutosten jälkeen tilikauden tulos on 66,0 milj. euroa alijäämäinen. Positiivisia toimintakatteen alitusennusteita ei ole huomioitu talousarviomuutoksina varovaisuusperiaatetta noudattaen. Jos marraskuun tilanteessa ennustetut alitukset huomioitaisiin, tilinpäätösennuste olisi noin 50 milj. euroa alijäämäinen.

Esitetyt muutokset pienentävät talousarvion investointeja noin 13,7 milj. euroa. Muutosten jälkeen nettoinvestoinnit ovat -240,0 milj. euroa ja investointien tulorahoitusprosentti on 31 %. 

Esitykset ja koonti esityksistä sitovuustasoittain ovat liitteenä. Lisäksi liitteenä on koonti talousarviopoikkeamista. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vuoden 2025 talousarvioon tehdään liitteessä 'Muutokset vuoden 2025 talousarvioon' esitetyt muutokset. Muutosten jälkeen tilikauden tulos on 66,0 milj. euroa negatiivinen ja nettoinvestoinnit 240,0 milj. euroa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Mikko Koskelalle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja
  • Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Vuoden 2025 talousarvioon tehdään liitteessä 'Muutokset vuoden 2025 talousarvioon' esitetyt muutokset. Muutosten jälkeen tilikauden tulos on 66,0 milj. euroa negatiivinen ja nettoinvestoinnit 240,0 milj. euroa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Juho Hirvelä teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen:

Jatkossa talousarvion tarkkuuteen täytyy kiinnittää erityistä huomiota.

Kannatus: Marika Puolimatka
Puheenjohtajan äänestysesitys: Toivomusponsiehdotuksen hyväksyminen JAA, toivomusponsiehdotuksen hylkääminen EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Toivomusponsiehdotus hylättiin äänin 6-61.

Äänestystulokset

  • Kyllä 6 kpl 9%

    Vigelius Joakim, Puisto Sakari, Hirvelä Juho, Puolimatka Marika, Tanus Sari, Pursiainen-Hautala Sirpa

  • Ei 61 kpl 91%

    Vänskä Laura, Tapio Mitja, Priimägi Oliver, Moisio Jani, Ovaska Jouni, Tynkkynen Oras, Moilanen Anna, Järvenpää Elina, Jussila Perttu, Ivanoff Antti, Viitanen Pia, Mustakallio Jaakko, Jussila Anne-Mari, Salmijärvi Mirja, Jäntti Aleksi, Kallio Kalle, Nevanperä Lauri, Loukaskorpi Johanna, Minkkinen Minna, Taina Anneli, Julin Sofia, Kaivonen Kirsi, Lindén Lauri, Järvisalo Vilma, Eskelinen Riina-Eveliina, Kummola Kalervo, Hiltunen Kari-Matti, Suomi Iia-Elisabeth, Rajala Petri, Evilä Tommi, Torkkola Sinikka, Porttikivi Ilkka, Nurminen Ilmari, Helimo Matti, Aaltonen Mikko, Machaal Mahmoud, Karjalainen Miisa, Hanhilahti Vilhartti, Sangervo Julia, Halinen Aino, Jaatinen Tuila, Virolainen Atte, Holmqvist Ronny, Gustafsson Jukka, Kuitu Pilvi, Grann Hanna-Maria, Hirvonen Mira, Kirjavainen Johanna, Lindberg Nina, Asp Antti, Törmikoski Veera, Uotila Mats, Vuori Arttu, Kuusipalo Saana, Korhonen Laura, Träskbäck Jocka, Leino Ida, Aleksovski Atanas, Ikonen Anna-Kaisa, Sirén Jouni, Vikman Sofia

Tiedoksi

Mikko Koskela, Vesa-Matti Kangas, Anniina Ylä-Mattila

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.