Valmistelija
Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja, Arto.Vuojolainen@tampere.fi
Perustelut
Tampereen kaupunki omistaa Tampereen Raitiotie Oy:stä 99,85 prosenttia. Tampereen Raitiotie Oy:n ja sen osakkaiden Tampereen kaupungin, Kangasalan kaupungin, Pirkkalan kunnan ja Ylöjärven kaupungin välille on laadittu osakassopimus.
Tampereen Raitiotie Oy:n ylimääräinen yhtiökokous päätti 26.1.2024 mm. yhtiön rekisteröidyn yhtiömuodon muuttamisesta keskinäisestä kiinteistöyhtiöstä ns. tavalliseksi osakeyhtiöksi. Muutokset on rekisteröity kaupparekisteriin 30.1.2024. Asian tausta on esitetty kaupunginhallituksen konsernijaoston 12.12.2023 § 111 päätöksen perusteluissa.
Tampereen Raitiotie Oy:n toimialana on rakennuttaa, omistaa, hallita, ylläpitää, huoltaa ja kehittää Tampereen kaupunkiseudun alueella sijaitsevien raitiotielinjojen raitiotieliikennettä palvelevia raiteita, huolto- ja varikkorakennuksia, ja muita tiloja, rakennelmia sekä laitteita. Yhtiö voi lisäksi hankkia, omistaa, hallita ja vuokrata edellä mainittua tarkoitusta palvelevaa raitiotiekalustoa, kuten raitiovaunuja. Yhtiö voi omistaa ja hallita yllä mainittuihin toimintoihin liittyviä muita kiinteistöjä, osakkeita ja osuuksia. Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa osakkeenomistajille.
Tampereen Raitiotie Oy siis vastaa raitiotieinfran ja -kaluston investoinneista, jotka toteutetaan pääosin lainarahoituksella. Raitiotien osan 2 rakentamisen kanssa Tampereen Raitiotie Oy:llä on alkanut Pirkkala-Linnainmaan raitiotien toteutussuunnittelu. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 24.4.2023 § 52 Raitiotien Pirkkala-Linnainmaa-hankesuunnitelman. Hankkeen kehitysvaiheen on valtuuston päätöksessä todettu alkavan välittömästi ja päättyen siten, että rakentamisesta on mahdollista päättää valtuustossa suunnitteluvalmiuden puolesta lokakuussa 2024. Valtuuston hankesuunnitelman esitysmateriaalissa todetaan, että hankkeen rahoittaminen tapahtuu kunkin kaupungin alueella tehtäviä investointeja varten yhtiön toimesta rahoituslaitoksesta otettavalla lainalla, jonka vakuudeksi annettavan omavelkaisen takauksen kukin kaupunki osaltaan antaa suoraan rahoituslaitokselle. Pirkkala-Linnainmaa-hankkeen osalta valtuusto ei kuitenkaan tehnyt päätöstä takauksesta toteutussuunnittelun rahoitukseen eikä toteutussuunnitteluun ole toistaiseksi nostettu Tampereen kaupungin takaamaa rahoitusta.Tampereen Raitiotie Oy tarvitsee lainarahoitusta toteutussuunnittelun tekemiseen ja näin ollen lainarahoitukselle tarvitaan Tampereen kaupungin takaus. Tällä hetkellä ennustettu toteutussuunnittelun lainarahoitus tulee olemaan noin 8,5 milj. euroa mutta takaus haetaan varmuuden vuoksi enintään 10 milj. euron lainamäärälle.
Pirkkala on osaltaan hyväksynyt ryhtymisen Tampereen seudullisen raitiotien toteutussuunnitteluun ratalinjan Pirkkala - Tampereen Linnainmaa osalta (Pirkkala valtuusto 24.4.2023 § 21 Raitiotien Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelma) ja takauksen myöntämisen (valtuusto 11.9.2023 § 64 Omavelkaisen takauksen myöntäminen Tampereen Raitiotie Oy:n raitiotien toteutussuunnittelun rahoitukseen). Pirkkalan valtuusto on samalla 11.9.2023 hyväksynyt Tampereen Raitiotie Oy:n, Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan kesken solmittavan yleispanttaussitoumuksen, jossa sovitaan Tampereen Raitiotie Oy:n Pirkkalan kunnalle antamista kuntalain (410/2015) 129 §:n 1 momentin tarkoittamista vastavakuuksista sekä niiden säilyttämisestä. Tampereen konsernijohtaja on hyväksynyt yleispanttaussitoumuksen päätöksessään 7.11.2023 § 182 Tampereen Raitiotie Oy:n lainan rahoittajan, takausehtojen ja panttaussitoumuksen hyväksyminen.
Takauksen vakuutena on siis yhtiön hakemat ja kaupungille yleispantatut yhteismäärältään 500 milj. euron suuruiset irtaimeen omaisuuteen vahvistettavat panttivelkakirjat sekä kiinteään omaisuuteen kohdistuvat yhteensä 40 milj. euron suuruiset laitoskiinnitykset. Nämä pantit ovat yleispanttaussitoumuksen mukaisesti vakuutena Tampereen kaupungille sen Tampereen Raitiotie Oy:n puolesta antamista nykyisistä ja tulevista lainatakauksista ja pankkitakauksen vastasitoumuksista. Takauksella on näin ollen kuntalain 129 §:n 1 momentin edellyttämä vastavakuus.
Takauksesta peritään 0,3 prosentin takausprovisio. Takausprovisio peritään käytettävänä olevasta takauksesta.
Hallintosäännön 36 § mukaan konsernijohtaja hyväksyy ja allekirjoittaa kaupungin takaukseen liittyvät takaus-, panttaus- ja muut asiakirjat.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi
Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
Tampereen kaupungin omavelkainen 100 prosentin suuruinen takaus annetaan Tampereen Raitiotie Oy:n lainarahoitukselle enintään 10 milj. euron suuruisten ja enintään 31 vuoden pituisen lainan / pituisten lainojen pääoman, korkojen, viivästyskorkojen sekä mahdollisten lainanhoito- ja perimiskulujen suorittamisesta. Lainarahoitus tullaan käyttämään Pirkkala-Linnainmaan toteutussuunnitteluun.
Taattava kokonaisrahoitus voi koostua erillisistä ja vaiheittaisista lainaeristä ja nämä erilliset saman hankkeen lainaeriä koskevat velkakirjarahoitukset muodostavat yhdessä takauspäätöksen tarkoittaman ja mukaisen enintään 10 milj. euron lainamäärän. Kunkin velkakirjan enimmäislaina-aika on enintään takauspäätöksen salliman enimmäislaina-ajan pituinen eli 31 vuotta nostohetkestä.
Takauksesta peritään 0,3 prosentin suuruinen vuotuinen takausprovisio.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.