Kaupunginvaltuuston kyselytunti, kokous 21.10.2024

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 8 Valtuustokysely koskien Tampereen kaupungin järjestämien henkilöstökoulutuksien järjestämisen periaatteista - Marika Puolimatka 

TRE:4753/01.00.01/2024

Perustelut

Marika Puolimatkan valtuustokysely:

Valtuustokysely Tampereen kaupungin järjestämien henkilöstökoulutusten järjestämisen periaatteista esimerkkinä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle järjestetty antirasismikoulutus rasisminvastaisella viikolla keväällä 2024.
 
Tampereen kaupunki järjestää henkilöstölleen koulutusta työntekijöiden ammatillisen osaamisen tukemiseksi ja varmistamiseksi. On hienoa, että kaupunki haluaa huolehtia henkilöstönsä kehittämisestä erityisesti sellaisilla ammatillisilla osa-alueilla, joiden tutkitusti voidaan katsoa olevan ammatillista osaamista kehittäviä tai muuten henkilöstöä tukevaa. Hiljakkoin uutisoitiin mm. henkilöstön osaamisen vahvistamisesta koskien nuorison rikoskäyttäytymisen ennaltaehkäisyä.
 
Huolenaihe henkilöstölle järjestettävistä koulutuksista kuitenkin heräsi 21.3.2024 varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle järjestetystä antirasismikoulutuksesta. Kouluttajana kyseisessä koulutuksessa toimi yhdenvertaisuusasiantuntija ja -kouluttaja. Sivuhuomiona sallittakoon maininta, että kouluttaja on niin ikään Tampereen luottamushenkilö. Rasisminvastaisesta koulutuksesta nettisivuilla ilmoitetut hinnat ovat erittäin korkeat. Esimerkiksi 8 tunnin koulutuksesta ohjeellinen hinta on 5000€ + alv tai tunnin koulutus 1000€ + alv. Antirasismin taustaideologia on kansainvälisestikin ja vertaisarvioiden kyseenalaistettu sekä sen tieteellisten meriittien että tasa-arvoon tosiasiallisesti edesauttavan vaikutuksensa osalta

Tämän pohjalta haluaisinkin kysyä:

1. Paljonko rahaa kaupunki on käyttänyt viime keväänä järjestettyyn antirasismikoulutukseen ja kuinka laaja joukko henkilöstöä kyseiseen koulutukseen osallistui?
 
2. Onko kaupunki tietoinen siitä, että antirasismin taustaideologia on kansainvälisestikin ja vertaisarvioiden kyseenalaistettu sekä sen tieteellisten meriittien että tasa-arvoon tosiasiallisesti edesauttavan vaikutuksensa osalta ja miten kaupunki tähän kritiikkiin suhtautuu?
 
3. Millaisin perustein Tampereen kaupunki valitsee henkilöstön koulutusten sisällöt ja miten koulutuksen sisällöt konkreettisesti suunnitellaan?

Apulaispormestari Ilkka Porttikiven vastaus Marika Puolimatkan valtuustokyselyyn:

Vuosittain Suomessa järjestetään valtakunnallinen rasismin vastainen viikko, jonka tavoitteena on toiminta yhdessä rasismia vastaan. Viikkoa vietettiin 18.-24.3.2024.
Tampereen kaupungin verkkosivuilla todettiin, että rasismin vastustaminen on meidän kaikkien tehtävä, ja sitä tehdään vuoden jokaisena päivänä. Rasismin vastainen viikko syventyi erityisesti rasismiin puuttumisen keinoihin.
Pormestari Kalervo Kummola totesi viikkoon liittyen, että rasismin vastainen työ on meidän kaikkien vastuulla: ”Tampereen voima piilee monimuotoisuudessa ja yhteisöllisyydessä. Olemme vahvoja, kun kunnioitamme toisiamme ja näemme erilaisuuden rikkaana. Kansalaisuuden, ihonvärin, etnisen taustan, uskonnon tai muiden tekijöiden ei tulisi vaikuttaa siihen, miten ihminen kohdataan ja millaisia mahdollisuuksia hän saa yhteiskunnassa.”
Tampereen kaupunki järjesti kyseisellä viikolla kumppaneineen monipuolisia tapahtumia eri puolilla kaupunkia. Tampereen kaupungin antirasistiseen työhön ja erityisesti rasismin vastaiseen viikkoon osallistuvat kaikki palvelualueet.

1. Paljonko rahaa kaupunki on käyttänyt viime keväänä järjestettyyn antirasismikoulutukseen ja kuinka laaja joukko henkilöstöä kyseiseen koulutukseen osallistui?

Tampereen kaupungilla toimii työryhmä, johon kuuluu työntekijöitä kaupungin eri palvelualueilta. Tämä työryhmä suunnittelee ja kokoaa antirasistista työtä kaupunkikonsernissa vuosittain.  Tässä työryhmässä on ollut myös jäsen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluryhmästä.

Tältä pohjalta lähdettiin palveluryhmässä miettimään, miten rasismin vastainen viikko näkyy varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa ja erityisesti viikon teema rasismiin puuttuminen. Palveluryhmässä päädyttiin, että kyseiselle viikolle tilataan henkilöstökoulutus Antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.

Henkilöstön koulutuksessa käytiin läpi yhdenvertaisuuden perusteet antirasistisesta näkökulmasta. Koulutukseen osallistuminen ei vaatinut pohjatietoa aiheesta, eikä koulutuksen tarkoitus ollut tuomita tai etsiä syyllisiä, vaan saada uusia näkökulmia ja konkreettisia työkaluja, jotta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa voitaisiin vielä paremmin edistää yhdenvertaisuutta.
Kouluttajana toimi yhdenvertaisuusasiantuntija ja -kouluttaja Javiera Marchant Aedo. Hän on Anti-Racist Forum ry:n varapuheenjohtaja, yhdenvertaisuusvaltuutetun yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunnan jäsen ja pitkän linjan ihmisoikeusaktivisti.
Koulutuksen hinta oli 1500€ ja alv. 24%. Koulutus rahoitettiin Opetushallituksen myöntämällä Yhdessä vahvoja hankkeen (globaalikasvatuksen hanke) hankerahoilla. Osallistujia koulutukseen ilmoittautui 41 henkilöä. Koulutus tapahtui Teamsilla ja sen kesto oli puolitoista tuntia.

Oikeusministeriön hallinnoima yhdenvertaisuus.fi -verkkokokonaisuus määrittelee antirasismin seuraavasti: ”Antirasismi on aktiivista ja tietoista toimintaa kaikkia rasismin muotoja vastaan.  Antirasistista toimintaa on se työ, joka vähentää etnistä syrjintää, syrjivien käytäntöjen vaikutuksia ja kielteisiä ennakkoluuloja.” Verkkokokonaisuus julkaistiin osana oikeusministeriön Yhdessä yhdenvertaisuuden puolesta -hanketta. Toukokuussa 2022 päättyneen hankkeen tavoitteena oli torjua etnisiin ja uskonnollisiin vähemmistöihin kohdistuvaa syrjintää ja häirintää Suomessa, lisätä tietoisuutta rakenteellisesta syrjinnästä, vahvistaa työelämän monimuotoisuusosaamista sekä lisätä etnisiin ja uskonnollisiin vähemmistöihin kuuluvien nuorten yhteiskunnallista osallisuutta.
 
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle suunnattu antirasistinen työote -koulutuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta syrjinnästä ja vahvistaa henkilöstön monimuotoisuusosaamista. Kyseistä henkilöstökoulutusta ei suunniteltu ideologisista lähtökohdista.

2. Onko kaupunki tietoinen siitä, että antirasismin taustaideologia on kansainvälisestikin ja vertaisarvioiden kyseenalaistettu sekä tieteellisten meriittien että tasa-arvoon tosiasiallisesti edesauttavan vaikutuksensa osalta ja miten kaupunki tähän kritiikkiin suhtautuu?

Koulutus on noudattanut kaupungin hallituksen vahvistamaa Tampereen kaupungin toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman (2023-2025) toteutusta. Suunnitelman 1. toimenpiteenä todetaan:
 ” kaupungin henkilöstön ihmisoikeus-, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus osaamista edistetään suunnitelmallisesti. Vahvistetaan erityisesti kuntalaisten kanssa toimivien taitoja puuttua syrjintään ja häirintään sekä näihin tilanteisiin kytkeytyviä kohtaamis- ja vuorovaikutustaitoja.”

4. toimenpidekohta jatkaa: ” Edistetään hyviä väestösuhteita ja vahvistetaan antirasistista työtä.”

Suunnitelman s. 18: https://www.tampere.fi/sites/default/files/2023-03/tasa-arvo-_ja_yhdenvertaisuussuunnitelma_2023-2025_taitettu.pdf

Antirasistinen työote perustuu yhdenvertaisuuslain mukaiseen velvoitteeseen puuttua rasismiin ja syrjintään. Tähän tavoitteeseen pääsy edellyttää henkilökunnan kouluttamista, jotta rasismi tunnistetaan, sen vaikutukset tiedostetaan ja siihen puututaan tehokkaasti.

3. Millaisin perustein Tampereen kaupunki valitsee henkilöstön koulutusten sisällöt ja miten koulutuksen sisällöt konkreettisesti suunnitellaan?

Tampereen kaupungin henkilöstön osaamisen kehittäminen ja henkilöstökoulutukset perustuvat strategiaan ja henkilöstö- ja koulutussuunnitelmissa tunnustettuihin osaamistarpeisiin. Yksiköiden osaamisen kehittämissuunnitelmien osalta laaditaan kaupunkitasoinen osaamistarpeiden koonti, joka ohjaa henkilöstökoulutusten tarjontaa ja toteutuksia. Kaupunkitasoinen osaamisen kehittämissuunnitelma käsitellään myös kaupungin yhteistoimintaryhmässä. Henkilöstöyksikkö vastaa kaupunkitasoisten koulutusten suunnittelusta, toteutuksesta ja mahdollisista kustannuksista ja tekee yhteistyötä mm. koulutussuunnittelun osalta yksiköiden HR toimijoiden kanssa.  Ammatillisen osaamisen vahvistaminen ja täydennyskoulutukset kuuluvat yksiköiden vastuulle, mutta henkilöstöyksikkö voi perustelluista syistä myös tukea yksiköiden koulutustoteutuksia ja niiden kustannuksia.

Toimintaympäristön muutoksia ja sen esiin nostamia uusia osaamistarpeita tunnistetaan aktiivisesti suunnitelmallisen vuoropuhelun kautta niin HR toimijoiden, henkilöstön ja esihenkilöiden kesken.

 

 

Päätös

Merkittiin.