Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 11.9.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 107 Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2026 talousarvioesitys sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:4551/02.02.01/2025

Valmistelija

  • Kangas Vesa-Matti, Controller
  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, suunnittelupäällikkö Jaakko Laurila, 044 430 9014, strategiacontroller Heidi Ilvonen, puh. 040 091 5244, kulttuurijohtaja Sampo Terho, puh. 040 750 5254, liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä, puh. 050 342 2812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2026 talousarviokehyksen 30.6.2025 § 319. Talousarviokehyksessä on päätetty talousarviovalmistelua sitova toimintayksiköiden toimintakate ja investointien yhteissumma, mikä perustuu toimintayksiköiden kanssa pidettyihin kehysneuvotteluihin ja pormestarin johtoryhmän linjauksiin. Talousarviokehyksen sisältämä talouden tasapaino-ohjelma esitettiin kehyspäätöksen liitteenä. Talousarviokehys ei sisältänyt käynnistettyjen yhteistoimintaneuvottelujen säästötavoitetta.

Lähtökohdan vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat kaupunginvaltuuston 17.2.2025 päätös talouden tasapaino-ohjelman periaatteista, pormestari Ilmari Nurmisen pormestariohjelma, päivitettävä kaupunkistrategia, kaupungin vuoden 2025 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2026–2029 koskevat taloudelliset ennusteet.

Talousarvion sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Kaupunginhallituksen 12.5.2025 linjaamat toiminnan painotukset otetaan huomioon tavoitteiden valmistelussa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan painotuksissa korostuvat palvelujen kehittäminen alueellisten tarpeiden mukaisesti, kansainvälisen väestön kasvun ja moninaistuvien taustojen huomioiminen sekä sosiaalisen turvallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Lisäksi liikunnallisen elämäntavan tukeminen, ryhmämuotoisen nuorisotyön, liikunnallisen nuorisotyön ja toisen asteen oppilaitosnuorisotyön kehittäminen korostuu. Kulttuurin tilakysymysten ratkaisemista ja edistämistä jatketaan myös vuonna 2026.

Tampereen kaupungin vuoden 2025 talous on jäämässä talousarviota heikommaksi. Alkuperäinen talousarvio päätyi 39,6 milj. euron alijäämään. Kesäkuun talouskatsauksen tilinpäätösennuste on 54,1 milj. euroa alijäämäinen, vaikka ennuste sisältää poikkeuksellisen paljon omaisuuden myyntivoittoja. Kuntien talous on edelleen heikossa tilassa vuonna 2025. Yleinen taloustilanne on Suomessa alaviritteinen. Talouden ennusteiden mukaan talous elpyy tulevina vuosina, mutta varsin maltillista tahtia. Työttömyys on edelleen korkealla ja rasittaa osaltaan kuntataloutta TE-uudistuksessa kunnille siirtyneiden suurempien työllisyydenhoidon kustannusosuuksien myötä.

Koko kaupungin vuoden 2026 talousarviokehyksessä tilikauden tulos on 54,4 milj. euroa alijäämäinen ja nettoinvestointien taso on 217,4 milj. euroa. Talousarviovalmisteluun sisältyvät lisäykset ja sopeuttamistoimenpiteet vuosille 2026–2028 on esitetty kaupunginhallituksen talousarviokehysesityksen liitteenä ja ne on huomioitu vuoden 2026 kehysluvuissa ja vuosien 2027–2029 tuloslaskelmaskenaariossa. Toimenpiteistä päättää valtuusto talousarvion yhteydessä. Taloussuunnitelmakauden näkymä on verotulojen ja valtionosuuksien kasvusta ja suunnitelluista sopeuttamistoimenpiteistä huolimatta merkittävästi alijäämäinen. Osana talousarvion ja -taloussuunnitelman laadintaa ja talouden tasapaino-ohjelman valmistelua Tampereen kaupunki on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut, joilla tavoitellaan noin 10 milj. euron pysyväisluonteista säästövaikutusta. Kehys ei sisällä yhteistoimintaneuvottelujen säästötavoitteita.

Vuoden 2026 talousarviokehyksessä on sitovaa lautakunnan toimintakate. Talousarviokehyksen mukaisesti Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan toimintakatteen vuonna 2026 tulisi olla -122,6 miljoonaa euroa ja investoinnit 13,0 milj. euroa, josta teattereiden investointiavustusten osuus 8,2 milj. euroa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2026 talousarvioesityksessä on varauduttu kunta-alan palkkaratkaisun kustannusvaikutuksiin (1,8 milj. euroa) sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrakustannuksiin (4,2 milj. euroa). Lisäksi talousarvioesitykseen sisältyy palvelutarpeiden kasvuun sekä kustannustason nousuun liittyviä lisäystarpeita (0,6 milj. euroa) sekä toiminnan tehostamis- ja sopeuttamistoimenpiteitä (3,1 milj. euroa). Lautakunnan talousarvioesityksen sisältämät lisäykset ja sopeuttamistoimenpiteet on esitetty talousarvioesityksen liitteenä. Lisäksi valituista sopeuttamistoimenpiteistä on laadittu vaikutusten ennakkoarvioinnit, jotka ovat talousarvioesityksen liitteenä.

Kulttuurin palveluryhmän talousarvioesitys ei sisällä palveluihin liittyviä lisäyksiä. Talousarviossa on varauduttu ict-kustannusten kasvuun. Sopeuttamistoimenpiteet liittyvät mm. museoiden pääsymaksutulojen kasvattamiseen sekä eri yksiköiden toimintojen ja hankintojen supistamiseen ja tehostamiseen.

Liikunta ja nuoriso palveluryhmän talousarviossa varaudutaan avautuvan Hervannan vapaa-aikakeskuksen resurssointiin ja liikuntamotivaattorien lisäämiseen. Lisäksi on huomioitu tietohallinnon kustannusten kasvu. Sopeuttamistoimenpiteet liittyvät mm. maksu- ja vuokratulojen lisäämiseen, kilpa- ja huippu-urheilun projektiavustusten ja harrastamisen kerta-avustuksen lopettamiseen, luonnonjääluistelukenttien määrän vähentämiseen, Helapuiston nuorisokeskuksen tilasta luopumiseen ja Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskuksen palveluhankinnasta luopumiseen.

Myös lautakunnan alaisen yhteisö- ja kehittämispalvelujen toimintaa sopeutetaan mm. vähentämällä osalllisuus- ja hyvinvointityön asiantuntijaresurssia, Mansen Massit yhteisörahasta luopumalla sekä kehittämismäärärahoja ja eräitä avustuksia leikkaamalla.

Kultuuri- ja vapaa-aikalautakunnan talousarvioesitys on laadittu käyttötalouden osalta kaupunginhallituksen kehyspäätöksen mukaisesti. Investointiesitys on 8,2 milj. euroa kehyspäätöstä pienempi, koska Tampereen työväenteatterin perusparannushanke ei etene vielä vuonna 2026. Kaupunki varaa sovitut resurssit taloussuunitelmavuosien investointisuunnitelmiin. Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 19,8 miljoonaa euroa, toimintamenot -142,4 miljoonaa euroa ja toimintakate -122,6 miljoonaa euroa. Nettomenojen kasvu on 2,3 miljoonaa euroa eli 1,9 % kuluvan vuoden muutettuun talousarvioon verrattuna. Investointimenot ovat -4,8 miljoonaa euroa.

Yhteistoimintaneuvottelujen mahdolliset kustannussäästöt tullaan kohdentamaan pormestarin talousarvioesitykseen. Lisäksi pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muitakin muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2026 talousarvioesitys hyväksytään ja Sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin seuraavasti muutettuna:

Tampereen kesäsiirtolayhdistyksen toiminta-avustuksen rahoitus tulee yhdistysten avustusten leikkausten sijasta vähentämällä liikuntamotivaattorien määrärahaa suunnitellusta alkuperäisestä tasosta.

Lisäksi hyväksyttiin toivomusponnet:

Lautakunta edellyttää, että projektituen lakkautuksen myötä poistuva kilpaurheilun toistuvien tapahtumien (esim. naisten palloilun sarjatoiminta) tukemiseksi pohditaan ja laaditaan kaupunkitasoinen kumppanuusratkaisu, joka koskee urheilun lisäksi myös kulttuuritapahtumia.

ja

Lautakunta toivoo, että Kaanaa Centerin harrastus- ja monitoimikeskuksen toiminnan uudelleen organisointi turvataan yhdeksi vuodeksi siltarahoituksen keinoin.

Kokouskäsittely

Esittelijä lisäsi lautakunnan käsittelyyn päivitetyn liitteen Vaikutusten ennakkoarviointi. Puheenjohtaja hyväksyi muutetun liitteen asian käsittelyn pohjaksi.

Puheenjohtaja Anne-Mari Jussila teki seuraavan muutosehdotuksen:

Tampereen kesäsiirtolayhdistyksen toiminta-avustuksen rahoitus tulee yhdistysten avustusten leikkausten sijasta vähentämällä liikuntamotivaattorien määrärahaa suunnitellusta alkuperäisestä tasosta.

Kannatus: Juhana Suoniemi

Puheenjohtaja Jussilan muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Puheenjohtaja Anne-Mari Jussila teki seuraavat toivomusponsiehdotukset:

Lautakunta edellyttää, että projektituen lakkautuksen myötä poistuva kilpaurheilun toistuvien tapahtumien (esim. naisten palloilun sarjatoiminta) tukemiseksi pohditaan ja laaditaan kaupunkitasoinen kumppanuusratkaisu, joka koskee urheilun lisäksi myös kulttuuritapahtumia.

ja

Lautakunta toivoo, että Kaanaa Centerin harrastus- ja monitoimikeskuksen toiminnan uudelleen organisointi turvataan yhdeksi vuodeksi siltarahoituksen keinoin.

Kannatus: Juhana Suoniemi

Puheenjohtaja Jussilan toivomusponsiehdotukset hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Sampo Terho, Jukka Etu-Seppälä, Jaana Hartman, Päivi Lehtinen, Jaakko Laurila, Mikko Koskela, Vesa-Matti Kangas, Heidi Ilvonen, taloussuunnittelu@tampere.fi, kuntalaisaloitteiden tekijät

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)