Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2024 talousarviokehyksen 19.6.2023 § 307. Talousarviokehyksessä on päätetty toimintayksiköiden toimintakate, mikä perustuu toukokuussa käytyihin kehysneuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Talousarviokehyksessä ei vielä määritetty nettoinvestointien tasoa toimintayksiköittäin. Investointien talousarviovalmistelu perustuu kaupunginhallituksen 14.8.2023 investointiseminaarissa esitettyyn investointitasoon.
Lähtökohdan vuoden 2024 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestari Kalervo Kummolan pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2023 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2024–2027 koskevat taloudelliset ennusteet. Tampereen kaupungin vuoden 2023 talousarvio on toteutumassa koko kaupungin tasolla talousarviota parempana. Kesäkuun talouskatsaukseen laadittu tilikauden tulosennuste on 38,9 milj. euroa ylijäämäinen, mikä on 18,2 milj. euroa budjetoitua parempi. Kuntatalouden vuodesta 2023 on yleisesti ottaen tulossa hyvä, koska kunnille kertyy vuonna 2023 vielä vanhojen veroperusteiden mukaisia kunnallis- ja yhteisöverotuloja. Eri ennustelaitokset ovat arvioineet kuntatalouden heikkenevän nopeasti vuodesta 2024 lähtien. Myös suurten kaupunkien talous on heikkenemässä nopeasti pääkaupunkiseutua lukuunottamatta. Tampereen kaupungin näkymät vuodelle 2024 ovat selkeästi vuotta 2023 heikompia ja talouden tasapainossa pitäminen näyttää pysyvän vaikeana koko taloussuunnitelmakauden 2024-2027. Vuoden 2024 talousarviokehyksessä on turvattu nykyisten palvelujen taso ja osittain palveluihin on osoitettu lisäpanostuksia. Koko kaupungin toimintakate heikkenee 33,0 milj. euroa (5,2 %) vuoden 2023 vertailukelpoiseen talousarvioon verrattuna. Talousarviokehyksen vuosikate on 77,9 milj. euroa ja tilikauden tulos 19,0 milj. euroa alijäämäinen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle kohdistuu vuonna 2024 yhteensä yhdeksän sitovaa toiminnan tavoitetta. Lautakunnan tavoitteina on kasvattaa kävijämääriä keskeisissä kulttuuri- ja tapahtumakohteissa sekä parantaa Tampereen yleisarvosanaa tapahtumia ja kulttuuria tukevana ja edistävänä kaupunkina. Lisäksi tavoitteina ovat tamperelaisten liikkumisen ja harrastamisen lisääntyminen, lasten ja nuorten turvallisuuden tunteen vahvistuminen ja kiusaamisen vähentyminen, osallistumismahdollisuuksien tunnettuuden ja osallistumisalustojen käyntimäärien kasvu sekä yhteisöllisyyden ja auttamishalun vahvistuminen. Ehkäisevän päihdetyön teemoista tavoitteena on aikuisten päihteiden omakäytön koetun haittaavuuden vähentyminen. Työntekijäkokemuksen parantaminen sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön vahvistaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.”
Vuoden 2024 talousarviokehyksessä on sitovaa lautakunnan toimintakate. Talousarviokehyksen mukaisesti Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan toimintakatteen vuonna 2024 tulisi olla -112,3 milj. euroa. Lautakunnan talousarviokehyksen nettomenojen kasvu on 9,6 milj. euroa (+9,3 %) kuluvan vuoden alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. Nettomenojen muutos ei ole täysin vertailukelpoinen edellisvuoteen verrattuna lautakuntarakenteen uudistuksesta johtuen. Kasvatus- ja opetuslautakunnan ja Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan välinen jako voi täsmentyä kehyspäätöksestä talousarviovalmistelun edetessä, koska sivistyspalvelujen yhteisten palvelujen kohdentumista tarkennetaan lautakuntien talousarvioesityksiin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2024 talousarviovalmistelussa on pääosin pidättäydytty palvelujen laajennuksista kaupunginhallituksen linjausten mukaisesti. Kunta-alan palkankorotukset ja muu kustannustason nousu sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen valmistuminen aiheuttavat merkittäviä kustannuspaineita. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan alaisten palvelujen henkilötyövuosien määrä kasvaa yhteensä 9 henkilötyövuodella. Kulttuurin palveluryhmässä henkilötyövuosien kasvu on 1 ja Liikunta ja nuoriso palveluryhmässä 7 ja sivistyspalvelujen yhteisissä 1.
Talousarvioesityksessä on huomioitu talousarviopohjan korjaukset (mm. palkkaratkaisun vaikutukset) sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrien kasvu. Kaikissa palveluissa on huomioitu arvioitu 3 % kustannustason muutos ja 1 % laskennallinen tuottavuustavoite. Lisäksi talousarviovalmistelussa on huomiotu tietyt erikseen neuvotellut muutokset. Talousarviossa esitetään palvelujen toimintamenot aiempaa tarkemmalla tasolla. Palvelujen toimintamenot ovat laskennallisia ja ne tarkentuvat vuosisuunnitelmaan. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan talousarvioesitykseen sisältyy kaupunginvaltuustoon nähden erikseen sitova uusi Hyvinvoinnin kehitysohjelma, johon on varattu 0,5 milj. euron määräraha.
Kulttuurin palveluryhmän talousarvioesityksessä keskitytään yksiköiden toiminnan perustyön turvaamiseen. Lisäksi varhaiskasvatuksen Taidekaaren toimintaa laajennetaan suunnitelman mukaisesti 3-4 vuotiaisiin, Kaikukorttitoiminta vakiinnutetaan ja vahvistetaan kotouttamisen edistämistä.
Liikunnan ja nuorison palveluryhmän talousarviossa on varauduttu syksyllä 2023 avautuvan keskustan nuorisotilan ja ensi vuonna käynnistyvän Vuoreksen nuorisotilan toiminnan kustannuksiin. Lisäksi talousarvio sisältää lisäyksen uusien tekojääkenttien käyttökustannuksiin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan talousarvioesitys on laadittu 0,476 milj. euroa kaupunginhallituksen kehyspäätöstä suuremmaksi, koska Sivistyspalvelujen palvelualueen yhteisten erien kohdentuminen on tarkentunut Kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan välillä. Vastaavasti Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesitys on 0,476 milj. euroa kehyspäätöstä pienempi. Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 16,5 milj. euroa, toimintamenot -129,3 milj. euroa ja toimintakate -112,8 milj. euroa. Nettomenojen kasvu on 9,1 milj. euroa eli 8,8 % kuluvan vuoden muutettuun talousarvioon verrattuna. Investointimenot ovat -5,95 milj. euroa. Pormestarin talousarvioesityksessä Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan investointeihin tullaan varaamaan investointiavustukset Tampereen Teatterin ja Tampereen Työväen Teatterin perusparannushankkeisiin. Vuosina 2024-2025 varaudutaan avustamaan Tampereen Teatterin perusparannushanketta enintään samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 15 milj. eurolla. Vuosina 2026-2027 varaudutaan avustamaan Tampereen Työväen Teatterin perusparannushanketta enintään samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 17 milj. eurolla.
Talousarvioesitykseen sisältyy kansalaisopistotoiminnan yhteistoiminta-alue, jossa Tampereen kaupunki järjestää myös Ylöjärven työväenopiston tehtävät. Ylöjärvi maksaa sopimukseen perustuen osuutensa opistotoiminnan kustannuksista.
Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna. Talousarvion valmistelutilannetta ja talousarvioesitykseen tehtäviä muutoksia käsitellään kaupungin johtoryhmän talousarvioseminaarissa 19.9.2023. Muutokset huomioidaan pormestarin talousarvioesityksessä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2024 talousarvioesitys hyväksytään ja sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuustoaloitteisiin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Lisäksi hyväksyttiin toivomusponsi:
Lautakunta toivoo, että Vuoreksen kirjaston perustamisen rahoitusta tarkasteltaisiin vielä talousarvion jatkovalmistelussa.