Perustelut
- Uudelleen budjetointi ehdotus, Johanna Saarinen
Tampereen Vesi Liikelaitos hakee investointien uudelleen budjetointia. Vuoden 2022 maailmantilanne aiheutti paljon haasteita investointien toteutukseen monella eri tavalla ja investointimäärärahoja jäi merkittävä määrä käyttämättä. Esitys hankkeista ja summista valmistuu 23.1. ja esitys esitellään kokouksessa.
- Sähköinen päätöksentekomenettely
Kaupunki on käyttöönottamassa yhtenä uutena toimielimen päätöksentekotapana sähköistä päätöksentekomenettelyä. Tähän mennessä käytössä ovat olleet kuntalain mukaiset varsinainen kokous (eli ns. läsnäolokokous) sekä sähköinen kokous (eli yksi tai useampi osallistuu kokoukseen etänä). Uusi toimintatapa tulee näiden rinnalle. Sähköinen päätöksentekomenettely tarkoittaa ns. ennakkopäätöksentekoa. Toimielimen jäsenet voivat ennen varsinaista kokousta ilmoitettuun määräaikaan mennessä ilmaista kantansa asiaan sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta.
Sähköisessä päätöksentekomenettelyssä käsiteltävät asiat tulee yksilöidä kokouskutsussa ja mainita, mihin mennessä asia voidaan käsitellä sähköisessä päätöksentekomenettelyssä. Asia on käsitelty, kun kaikki toimielimen jäsenet ovat ilmaisseet kantansa asiaan ja käsittelyn määräaika on päättynyt. Asia siirtyy kokouksen käsiteltäväksi, jos yksikin jäsen sitä vaatii tai on jättänyt kantansa ilmaisematta. Toimielimen päätöksistä osa voi olla sähköisessä päätöksentekomenettelyssä käsiteltäviä ja osa varsinaisessa kokouksessa käsiteltäviä. Menettely edellyttää suljettua tietojärjestelmää. Kaupungin Selma-päätöksentekojärjestelmän kokoustyötilaan on tehty järjestelmämuutos menettelyn mahdollistamiseksi. Valtuuston ja muiden toimielinten julkisia kokouksia lukuun ottamatta toimielimen päätöksenteko voi tapahtua suljetussa sähköisessä päätöksentekomenettelyssä. Käyttöönotto tapahtuu 1.1.2023 alkaen. Toiminnoiltaan uusi toiminto vastaa kokouksissa käytettävää äänestämistyökalua.
Sähköisen päätöksentekomenettelyn käyttöönottoa on esitetty valtuustoaloitteessa, joka käsiteltiin valtuustossa 19.10.2020 § 144. Sähköisen päätöksentekomenettelyn on nähty mahdollistavan ajasta ja paikasta riippumattomuutta sekä myös vahvistavan kaupungin imagoa digitaalisena ja innovatiivisena kaupunkina. Kaupunki pyrkii osaltaan mahdollistamaan luottamushenkilöille monipuoliset digitaaliset työvälineet sekä sujuvoittamaan luottamustoimen hoitamista. Tampereen kaupungin strategia 2030 kirjaa, että hyödynnämme rohkeasti digitalisaation mahdollisuudet palvelujen kehittämisessä. Pormestariohjelmassa vuosille 2021–2025 on myös kirjattuna, että digitalisaation hyödyntäminen tarkoittaa esimerkiksi uusien toimintatapojen laajamittaista kokeilua ja käyttöönottoa. Toiminnan kehittämisen tavoitteena on parantaa laatua ja lyhentää prosessien läpimenoaikoja.
- Hallintosääntö alkaen 1.1.2023
Valtuusto hyväksyi 21.11.2022 muutoksia Tampereen kaupungin hallintosääntöön ja sen liitteisiin. Merkittävimmät muutokset johtuivat siitä, että hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023.
Hyvinvointialueiden aloittamisesta johtuvien muutosten lisäksi hallintosääntöön ja sen liitteisiin hyväksyttiin useita muita sisällöllisiä muutoksia sekä sanamuotojen selkeyttämisiä ja teknisiä korjauksia. Muutokset tulevat pääosin voimaan 1.1.2023. Osa hyvinvointialueesta johtuvista muutoksista tulee voimaan vasta 1.6.2023. Hallintosäännön ja sen liitteiden päivittämistä koskeva asia tuodaan tiedoksi seudullisille toimielimille. Hallintosääntöön ja sen liitteisiin tehdyt muutokset eivät edellytä muutosten tekemistä yhteistoimintasopimuksiin.
- Vuosikello 2023
Esitellään päivitetty johtokunnan vuosikello vuodelle 2023.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.