Perustelut
Nysse-liikenteen linjojen 42 Kuhmoinen – Kangasala – Tampere, 48 Pohja – Kuhmalahti – Kivisalmi/Pakkala – Sahalahti – Kangasala ja 49 Orivesi – Eräjärvi – Kangasala, Pohja liikennöintisopimus (Kohde 46) päättyy elokuussa 2023. Palvelutarve reittien liikennöintialueelta säilyy tulevina vuosina suurin piirtein nykyisen kaltaisena. Linjat palvelevat ennen kaikkea koululaisten kulkemista kuntien sisällä ja linjalla 42 tarjotaan Pirkanmaan itäreunalta yhteys Tampereen keskustaan.
Tampereella ja myöhemmin Tampereen kaupunkiseudulla on kilpailutettu joukkoliikenteen liikennöintiä bruttosopimuksilla vuodesta 2007 alkaen. Sopimuskausien pituudet optiokausineen ovat olleet pääsääntöisesti 8 vuotta tai 5 vuotta. Kilpailutettavia kohteita ja sopimuskausien pituuksia on valittu niin, että seudulle muodostuisi suhteellisen säännöllinen kilpailutusrytmi, jossa vuosittain olisi ainakin kaksi tarjouskilpailukierrosta. Toimintatavalla pyritään turvaamaan alan yrityksille mahdollisuus liiketoiminnan jatkuvuuteen.
Kangasala ja Orivesi
Linjat 42, 48 ja 49 palvelevat useampia alueen kouluja ja linjoilla tehdään aikataulusuunnittelussa yhteistyötä alueen koulujen kanssa. Lisäksi linja 49 tarjoaa Kangasalan ja Oriveden väliset yhteydet. Kangasalan tai Oriveden kouluverkkoihin ei ole suunnitteilla näihin linjoihin vaikuttavia muutoksia, ja tarve liikennöintiin pohjautuu koululaisten liikkumiseen. Linjojen vuorotarjonta pyritään järjestämään koulujen tarpeiden mukaisesti. Lisäksi linjalla 42 mahdollistetaan muutamilla vuoroilla päivittäinen yhteys Kuhmoisten ja Tampereen välillä.
2.8.2021 on astunut voimaan laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021). Lain vaatimukset ylittäen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan vuodelle 2022 esitettyjen hankintalinjausten mukaan kaikissa Nyssen bussiliikenteen kilpailutuksissa pääsääntö on jatkossa EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisten käyttövoimien käyttö 100-prosenttisesti. Linjojen 42, 48 ja 49 kilpailutuksessa esitetään edellytettävän 100 % puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisia käyttövoimia. Laki edellyttää lisäksi Tampereen kaupungin joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena varmistavan, että ensimmäisellä valvontajaksolla 2021-2025 vähintään 15 % ajoneuvoista on kokonaan päästöttömiä. Käytännössä kokonaan päästötön linja-auto tarkoittaa tällä hetkellä akkusähköbussia. Ensimmäisen valvontajakson aikana Nysse-liikenteeseen kilpailutetaan noin 60 auton liikenne, josta laskettuna sähköbussivelvoite on 9 ajoneuvoa. Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 1/2022 (TRE:8574/02.07.01/2021) on tämän vuoden osalta kilpailutettu kokonaan päästötöntä linja-autoliikennettä. Linjoille 42, 48 ja 49 mahdollistetaan myös muun puhtaan käyttövoiman tarjoaminen.
Linjoilla 42, 48 ja 49 kilpailutetaan yhteensä viisi (5) kappaletta autoa. Diesellinja-autojen Euro-päästöluokitusvaatimus on vähintään Euro VI. Tarjoajat voivat näihin linjoihin tarjota käytettyjä linja-autoja.
Linjan 42 reitti on seuraava:
Kuhmoinen - Toritie - Yhdystie - Nelostie - Tampereentie - Sappeentie - Rautajärventie - Pohjantie - Kuhmalahdentie - Sahalahdentie - Alatie - Herttualantie - Kuohunharjuntie - Tampereentie - Onnikkatie - Kangasala - Onnikkatie - Kangasalantie - Lahdentie - Teiskontie – Itsenäisyydenkatu – Rautatienkatu – Vuolteenkatu – Hatanpään valtatie – Suvantokatu – Tampere, Sorin aukio
Osa vuoroista käy Kangasalan Saarioisten pihassa
Linja 48 reitti yhteisellä osuudellaan on seuraava:
Pohja - Pohjantie - Kuhmalahdentie - Moltsiantie - Pakkalantie - Kuhmalahdentie - Sahalahdentie - Alatie - Herttualantie - Kuohunharjuntie - Tampereentie - Onnikkatie – Kangasala
Osa vuoroista kiertää Kivisalmen kautta.
Osa vuoroista kiertää Pakkalan kautta.
Osa vuoroista käyttää päätepysäkkinä Kuhmalahtea, Sahalahtea tai Pakkalaa.
Osa vuoroista käy Kangasalan Saarioisten pihassa.
Linja 49 reitti on seuraava:
Kangasala, Pohja - Rautajärventie - Kaanaantie - Vedentaustantie - Järvenpääntie - Eräjärventie - Orivedentie - Keskustie – Orivedentie - Aihtiantie – Orivesi
Tarjouskilpailun ratkaisuperusteet
Hankinta-asiakirjat ja tarjouskilpailun järjestely on tarkoitus pitää aiempia Nysse-liikenteen kilpailutuksia vastaavana.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Käynnistetään avoin tarjouskilpailu bruttokustannusperiaatteella liikennepalvelun hankkimiseksi 7.8.2023 alkaen kolmeksi (3) vuodeksi linjoille 42 Kuhmoinen - Kangasala - Tampere, 48 Pohja - Kuhmalahti - Kivisalmi/Pakkala - Sahalahti - Kangasala ja 49 Orivesi - Eräjärvi - Kangasala, Pohja, yhteensä viisi (5) autoa. Hankintaan sisällytetään optio sopimuksen jatkamisesta enintään kahdella (2) vuodella.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.