Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 23.4.2025

§ 28 Joukkoliikenteen palvelutaso talvikaudella 2026-2027 - Pohjois-Tampereen ja Nokian liikennöintikokonaisuus 

TRE:1869/08.01.01/2025

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Nysse on tehnyt suunnitelman Nokian ja Pohjois-Tampereen liikennepalvelukokonaisuudesta talvikaudelle 2026-2027. Pohjois-Tampereen ja Nokian liikennöintikokonaisuuksista päätetään poikkeuksellisesti jo keväällä 2025, johtuen molempien alueiden liikennepalveluiden hankintojen käynnistymisestä, talouden tasapainottamisohjelmasta sekä yleisestä joukkoliikenteen kehityksestä. Linjastokokonaisuudet on kuvattu liitteessä. 

Nokia

Nokialla päättyvät linjojen 74, 76, 77, 78 ja 79 liikennöintisopimukset elokuun alussa 2026. Liikennepalvelu on kilpailutettava uudelleen. Samassa yhteydessä on syytä tehdä arviointia Nokian joukkoliikennepalvelusta ja tarkastella alueen joukkoliikennepalvelun kehitystä sekä Nokialta saatua asiakaspalautetta.

Nokialla toteutettiin kesäkuussa 2023 linjastoon muutoksia, joissa purettiin Etelä-Nokialta päivittäinen vaihdoton yhteys Tampereelle ja Harjuniittyyn rakennettiin päivittäinen vaihdoton yhteys Tampereelle. Muilla alueilla yhteys Tampereelle toteutuu vaihdollisesti. Linjasto on Nokialla ollut nyt käytössä noin kahden vuoden ajan ja siitä on saatu runsaasti kokemuksia.

Moni joukkoliikenteen käyttäjä voi ihmetellä, minkä vuoksi linjastoa on Nokialla muutettava näin usein. Syitä muutokselle on useita:

  1. Nokialla kuntakohtaiset matkustajamäärät ovat kasvaneet vuodesta 2022 voimakkaasti kuten monessa muussakin Tampereen naapurikunnissa, vuonna 2022 Nokialla tehtiin noin 743 000 nousua ja vuonna 2024 nousuja tehtiin lähes 939 000.
  2. Merkittävin määrä joukkoliikennenousuista tapahtuu Nokian keskusta-alueella, jossa tehdään noin 50 % kaikista Nokian kaupungin alueella tapahtuneista nousuista
  3. Linjat 70 ja 72 on ruuhka-aikana, mutta myös sen ulkopuolella hyvin täynnä. Etenkin lauantaisin linja 70 on usealla vuorolla hyvin täynnä.
  4. Nokian asukasluku on kasvanut muutaman vuoden aikana voimakkaasti, vuonna 2019 Nokian alueella asui 33 934 asukasta ja vuonna 2024 asukkaita oli 36 171.  
  5. Kun joukkoliikenteen matkustajamäärät ja kunnan asukasmäärä kasvaa, liikenne Nokian sisäisillä bussilinjoilla hidastuu. Matka-aika esimerkiksi Kehosta Viholan kautta Nokian asemalla on ruuhka-aikoina kasvanut tammi-helmikuun 2023 luvuista tammi-helmikuun 2025 lukuihin lähes 13 %. Liikenteen hidastumisen vuoksi vaihtoyhteyksien varmistaminen on käynyt vaikeammaksi.
  6. Osalla linjoista matkustajamäärä on pieni, vaikka vuoroja on melko paljon. Talouden näkökulmasta joukkoliikenteen vuorotarjonta ja matkustajat eivät kohtaa, ja julkisen tuen tarve nousua kohden on osalla linjoista todella korkea. 

 

Nokian alueen bussilinjojen tilannetta on esitelty Nokian kaupunkikehityslautakunnalle marraskuussa 2024 (5.11.2024) ja Nysse on kerännyt usealta vuodelta matkustajamäärätietoja sekä asiakastyytyväisyystuloksia. Nokian kaupunkikehityslautakunta antoi myös lausunnon linjastomuutoksista helmikuussa 2025 (4.2.2025 § 42).

Nokian matkustajamäärät

Liitteenä olevaan taulukkoon on kerätty matkustajamäärätietoja eri alueilta vuodesta 2018 alkaen. Nousijamääristä nähdään selvästi viimeisimmän vuoden 2023 tehdyn linjastomuutoksen vaikutus eri alueille sekä alueiden voimakas ero joukkoliikenteen nousijaluvuissa. Nousuista voidaan todeta, että linjan 70 uudella reitillä Harjuniityn ja Nokian aseman välillä alueiden matkustajamäärä on kasvanut vuodesta 2022 (40 000 vuosinoususta) vuoteen 2024 (123 000 vuosinousuun). Kasvu on todella merkittävä ja tämä osoittaa, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä vaihdottomaan yhteyteen ja palvelua on käytetty runsaasti. Nousuista pystytään myös näkemään, että yhä useampi matkustaja on valmis kävelemään esimerkiksi Pinsiöntien linjan 70 pysäkeille, mikäli vaihtoehtona on vaihdottoman Tampere-yhteyden saavuttaminen. Nousuista voidaan myös havaita, että Etelä-Nokialla Nuijamiestentien ja Viholan alue kerää enemmän nousuja kuin Koskenmäen ja Taivalkunnantien alue. Nousutietoja on hyödynnetty tulevan linjastokokonaisuuden suunnittelussa, nousut liitetiedostossa.

Nokian talousluvut 

Nokialla on tutkittu useamman vuoden ajan julkisen tuen tarvetta suhteessa linjan nousuihin. Osalla alueista ei pystytä nykyisestä vähentämään tarjontaa, vaikka julkisen tuen tarve nousua kohden onkin korkea. Tämä johtuu pääsääntöisesti lakisääteisten koulukuljetusten toteuttamisvelvollisuudesta. Nokian talousluvuista nähdään, että julkisen tuen tarve suhteessa nousuihin on reilusti yli Nyssen keskiarvon etenkin linjoilla 71 Tesoma-Välimaa-Nokian asema, 73 Ilkan alue-Lähdekorpi/Kankaantaka-Nokian asema-Vihola/Koskenmäki-Keho, 74 Sammalisto-Nokian asema sekä 76 Pirkkala-Nokian asema. Julkisen tuen tarve on myös korkea linjoilla 77 Tottijärvi-Nokian asema, 78 Sarkola-Nokian asema ja 79 Siuro/Linnavuori-Nokian asema. Linjoilla 77, 78 ja 79 tehdään kuitenkin huomattava määrä lakisääteisiä koulumatkoja, minkä johdosta linjoilta ei pysytä erityisesti vähentämään liikennettä. Linjoilla 70 Harjuniitty-Nokian asema-Keskustori sekä 72 Keho-Vihola/Koskenmäki-Nokian asema-Keskustori julkisen tuen tarve per nousu jää kuitenkin selvästi Nysse-liikenteen keskiarvon alapuolelle. 

Linja Julkisen tuen tarve per nousu (syyskuu 2024) Nousuista lakisääteisen koululippujen osuus (syyskuu 2024)
70 0,44 € 0,01 %
71 2,90 € 0,01 %
72 0,96 € 0,01 %
73 4,10 € 1,40 %
74 8,18 € 2,60 %
76 5,82 € 0,10 %
77 2,98 € 43,60 %
78 9,53 € 55,50 %
79 2,96 € 32,90 %
Nyssen bussiliikenteen keskiarvo 1,13 €  

 

Nokian uusittu linjastokokonaisuus elokuusta 2026 alkaen 

Nokian uudistetussa linjastokokonaisuudessa elokuusta 2026 alkaen on huomioitu edellä mainittu matkustajamäärän kasvu, liikenteen yleinen hidastuminen, joukkoliikenteen talous sekä Nokian kaupunkikehityslautakunnalta saatu lausunto.

  • Linja 70 Harjuniitty-Taka-Lauttala-Nokian asema-Keskustori, ei reittimuutoksia. Liikennöidään päivittäin 30 minuutin välein. Yö- ja varhaisaamuissa liikennöinti Nokian aseman ja Keskustorin välillä.  
  • Linja 71 Tesoma-Kalkku-Välimaa-Rounionkatu-Nokian asema, reittimuutos välillä Vihnuskatu-Pinsiöntie, linja kulkee jatkossa Kankaantaan alueen sijaan Myllyhaan ohi. Reittimuutos palvelee koulupolkumuutosta Välimaalta Myllyhaan koululle. Arkisin peruskoulun ja  toisen asteen arjen koulupäivisin liikennöidään klo 7-9 ja klo 14-17 välillä 30 minuutin välein, muina aikoina liikennöidään 60 minuutin välein. 
  • Linja 72 Viholanranta-Nuijamiestentie-Nokian asema-Keskustori, reittimuutos välillä Keho-Viholankatu, linjoista 72A ja 72B luovutaan. Liikennöidään päivittäin 30 minuutin välein. 
  • Linja 74 Sammalisto-Koskenmäki-Nokian asema, reittimuutos välillä Ketolanmäki-Emäkoskentie ja Nokian valtatie-Rautatienkatu, linja kulkee jatkossa Koskenmäen kautta, linja kulkee jatkossa suoraan Nokian keskustasta Nokian asemalle. Liikennöidään päivittäin 60 minuutin välein. 
  • Linja 77 koululaislinja (Pajulahti)-Tottijärvi-Sorva-Sammalisto-Nokian asema, reittimuutos Nokian keskusta-alueella, ei enää yhteyttä Kankaantaan alueelle. Linjaa liikennöidään peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin, koulujen päivärytmin mukaisesti. 
  • Linja 78 koululaislinja Tottijärvi-Sarkola-Vahalahti-Koskenmäki-Nokian asema, reittimuutos Nokian keskusta-alueella, ei enää yhteyttä Kankaantaan alueelle. Uutena linjalla tarjotaan yhteys Sarkolasta Tottijärvelle, muutoksen yhteydessä linjasta 78X luovutaan ja linjalla 78 toteutetaan myös lakisääteisiä kouluyhteyksiä Sarkolan alueelta Tottijärven koululle. Linjaa liikennöidään peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin, koulujen päivärytmin mukaisesti. 
  • Linja 79 Siuron koulu-Purso-Murhasaari-Linnavuori-Siuron valtatie-Nokian asema-Kankaantaka-Emäkoskentie-Ketolanmäki, reittimuutos linjan 79 vuorot kulkevat sekä Siuron että Linnavuoren kautta päivittäin, linjoista 79A ja 79B luovutaan, linjalla mahdollistetaan yhteys Kankaantaan alueelle ja Etelä-Nokialle Ketolanmäkeen. Linjalla 79 ei enää liikennöidä Siuronkosken yli Siurontiellä vaan ainoastaan Murhasaaren kautta. Linjaa liikennöidään talviarkisin 30 minuutin välein ja viikonloppuisin 60 minuutin välein.

 

Linjojen 73 ja 76 liikennöinnistä luovutaan. Yhteys Nokian ja Pirkkalan välillä toteutuu jatkossa Tesoman kautta yhdistämällä joko linja 71 tai juna Tesomalle ja jatkamalla matkaa linjalla 34. Linjan 73 on toiminut Nokian sisäisenä yhteytenä. Pohjois-Nokialla linjan 73 liikennöinti korvataan Ilkan alueella linjalla 71 ja Kankaantaan alueella linjalla 79. Etelä-Nokialla linja 73 korvataan Viholan alueella linjalla 72 ja Koskenmäen alueella linjoilla 74 ja 78. Ketolanmäen alueella linja 73 korvataan linjoilla 79 ja 77. 

Pohjois-Tampere

Pohjois-Tampereella toteutetaan jo kesäkauden 2026 alussa linjastomuutos, jossa liikennöinnin pääyhteytenä toimii linja 90 Terälahti-Kämmenniemi-Sorila-Sorin aukio/linja-autoasema. Talvikaudella 2026-2027 tarjotaan yhteyksiä myös kyläalueille. Kyläalueiden joukkoliikennepalvelu pohjautuu etenkin lakisääteisten koulukuljetusten toteuttamiseen.  

Matkustajamäärät

Nysse on tutkinut alueellisesti vuodesta 2018 nousijamääriä alueittain Pohjois-Tampereella. Nousijamäärissä on tarkasteltu pysäkkikohtaisia nousuja.

Nousijamääristä nähdään, että eniten Pohjois-Tampereen nousuja tehdään Nurmi-Sorilan, Kämmenniemen, Terälahden ja Kaitavedentien (väli Kämmenniemi-Sorila) pysäkeiltä. Näiden alueiden nousut tuottavat koko Pohjois-Tampereen nousijamääristä lähes 83 %. Nousijamääristä nähdään, että vuodesta 2018 kasvua alueellisissa nousuissa on tapahtunut Terälahdessa, Kämmenniemessä ja Viitapohjantiellä. Laskua nousijamäärissä nähdään tapahtuneen vuodesta 2018 vuoteen 2024 kaikilla muilla Pohjois-Tampereen alueilla. Erityisen voimakasta nousijamäärän laskua on tapahtunut Mäntylä-Terälahti -välillä, Maisansalossa, Terälahdentiellä välillä Terälahti-Kämmenniemi, Aitoniemessä ja Pulesjärventiellä. Osa nousijamäärien laskusta on selitettävissä muun muassa toiminnan päättymisellä tietyllä alueella, esimerkkinä voidaan Aitoniemestä nostaa Diabeteskeskuksen poistuminen ja toiminnan lakkauttaminen. Matkustajamäärien vähentymisessä tietyillä alueilla nähdään myös alueen ikärakenteen muutos, sillä vuonna 2018 Pohjois-Tampereen alueella 07-24 -vuotiaita oli 897 kpl. Vuonna 2023 alueella asui 07-24 -vuotiaita vain 804 kpl. Koululaisten vähentyminen alueella näkyy myös nousijamäärissä; kun peruskoululaisia tai toisen asteen oppilaita on alueella entistä vähemmän myös joukkoliikenteellä tehtävät koulumatkat vähentyvät. 

Vuonna 2022 tehty linjastomuutos näkyy vuosien 2023-2024 vertailuluvuissa kasvuna erityisesti Nurmi-Sorilassa, Kaitavedentiellä Kämmenniemen ja Sorilan välillä ja Terälahdessa. Sen sijaan nousijamäärien merkittävä lasku näkyy Maisansalossa, Terälahdentiellä välillä Terälahti-Kämmenniemi, Kämmenniemessä, Aitoniemessä ja Viitapohjantiellä.

Nousijamääristä nähdään, että vaihtojen osuus nousuista ei juurikaan ole muuttunut, vaikka osalla alueista tulikin vaihdollisia yhteyksiä vuonna 2022.

Kun Pohjois-Tampereen nousijamääriä verrataan esimerkiksi seudun muihin kuntiin, nähdään merkittäviä eroja tarjontaan ja nousuihin nähden. Esimerkkinä voidaan nostaa Nokialta Tottijärven ja Sammaliston välinen alue, jossa liikennöidään linjalla 77 vain peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin. Tottijärven ja Sammaliston väliseltä alueelta tehdään vuodessa lähes 11 000 nousua. Nokialta voidaan nostaa esille myös linja 78, jossa Sarkolan ja Koskenmäen välillä nousuja tehdään lähes 5 000, eikä alueella liikennöidä kuin peruskoulun ja toisen asteen arjen koulupäivisin. Nousijamäärät ovat suurempia Nokian asuinalueilla, kuin esimerkiksi Pohjois-Tampereen monella kyläalueella, niissä järjestettävä joukkoliikenteen palvelutaso eroaa kuitenkin runsaasti Pohjois-Tampereen kyläalueiden joukkoliikenteen palvelutasosta. 

Liikennöintiolosuhteet

Liikennöintiolosuhteet Pohjois-Tampereella ovat talviaikaan hankalat alemman kunnossapitoluokan teillä. Alueen bussiliikenteessä on tapahtunut onnettomuuksia ja ojaanajoja. Tiestön talvihoidon tason nostoon, muuhun kunnossapitoon tai perusparantamiseen ei ole pystytty osoittamaan Pirkanmaan ELY-keskuksen toimesta lisärahoitusta. Valtion Väylä-aineistosta (suomenvaylat.vayla.fi) nähdään, että Pohjois-Tampereella on useita tieosuuksia, joissa tien päällysteiden kunto on huono tai erittäin huono. Päällysteiden kuntoluokituksessa huonoja tai erittäin huonoja tieosuuksia ovat Eerolansuora, osa Pulesjärventiestä, osa Aitoniementiestä sekä Teiskon kirkkotie. Nämä tieosuudet ovat talvihoitoluokassa III tai II, joista luokka III on huonoin talvihoitoluokka. Päällysteiden kuntoluokituksessa hyvässä tai tyydyttävässä kunnossa ovat Kaitavedentie, Terälahdentie ja Velaatantie sekä Viitapohjantie. Nämä tieosuudet ovat talvihoitoluokassa Ib, joka on kolmanneksi paras hoitoluokka, pois lukien Viitapohjantie, joka on talvihoitoluokassa II. Bussivuorojen vähentäminen alimman kunto- ja hoitoluokan teillä vähentää tien kunnosta johtuvien onnettomuuksien riskiä.

Päätöksenteon ohjaus

Pohjois-Tampereen kokonaisuutta on käsitelty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa useampaan otteeseen. Linjastosuunnitelmaa tulevaa hankintaa varten käsiteltiin joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 19.3.2025 § 18, jolloin lautakunnalta saatiin evästyksiä tulevaa linjastosuunnitelmaa varten. 

Kustannukset Pohjois-Tampereen liikennöinnistä

Vuonna 2024 Pohjois-Tampereen liikennepalvelun järjestämisen on koko Tampereen bussiliikenteen alijäämästä noin 5,4 %. Liikennöinti Pohjois-Tampereella kustantaa noin 1,5 milj. euroa vuodessa. Linjojen 90-94 liikenteen tukitarvetta suhteessa nousuihin on tutkittu ja verrattu sitä Nyssen keskiarvoon. Vuonna 2024 tammikuun ja heinäkuun välillä liikenteen tukitarve suhteessa nousuihin oli

  • linjalla 90 Terälahti-Kämmenniemi-Sorila-Keskustori 1,83 € per nousu
  • linjalla 91 Aitoniemi-Sorila 12,87 € per nousu
  • linjalla 92 Sorila-Viitapohja-Kämmenniemi 15,28 € per nousu
  • linjalla 93 Mäntylä-Terälahti-Teiskon kirkkotie-Kämmenniemi 12,47 € per nousu
  • linjalla 94 Mäntylä-Terälahti-Maisansalo-Kämmenniemi 28,93 € per nousu

 

Nousijamäärissä nähtyihin vertailulinjoihin julkisen tuen tarve suhteessa nousuihin oli vuonna 2024 tammi-heinäkuun välillä

  • linjalla 55 Narva-Vesilahti-Lempäälä-Ideapark-Tampere, linja-autoasema 2,91 € per nousu
  • linjalla 77 Tottijärvi-Sammalisto-Nokian asema 3,89 € per nousu
  • linjalla 78 Sarkola-Koskenmäki-Nokian asema 14,16 € per nousu
  • linjalla 85 Kuru-Kyrönlahti-Mutala-Soppeenmäki 5,58 € per nousu

 

Asukkaiden ja joukkoliikenteen käyttäjien osallistaminen

Nysse on saanut vuoden 2022 syksystä lähtien runsaasti palautetta Pohjois-Tampereen liikennepalvelusta. Merkittävä osa palautteesta on liittynyt kylä- tai reuna-alueiden joukkoliikennepalveluun erityisesti Kämmenniemen pohjoispuolisiin alueisiin sekä Eerolansuoran palveluun. Näiden palautteiden pohjalta on jo tunnistettu asiakkaiden toiveita, miten palvelua olisi kehitettävä alueella. Lisäksi Pohjois-Tampereella on järjestetty kaksi erillistä asukastilaisuutta, kun muuttunut liikennepalvelu  kesällä 2022 otettiin käyttöön. 

Pohjois-Tampereen linjasto talvikaudella 2026-2027

  • Linja 90 Terälahti-Kämmenniemi-Sorila-Sorin aukio, reittimuutos välillä rautatieasema-keskusta, linjan päätepysäkki siirtyy Keskustorilta Sorin aukiolle tai linja-autoasemalle, päätepysäkki Sorin aukion ja linja-autoaseman välillä linjataan myöhemmin. Linjalla liikennöidään 60 minuutin välein. Linjaa liikennöidään Terälahdentietä, Kämmenniemenkatua, Kaitavedentietä sekä vt. 9. Linjalla 90 käydään osalla vuoroista talviviikonloppuisin Maisansalossa. 
  • Linja 91 Mäntylä-Terälahti-Kämmenniemi-Eerolansuora-Sorila-Aitoniemi reittimuutos välillä Sorila-Kämmenniemi-Mäntylä. Linjalla mahdollistetaan jatkossa yhteys Aitoniemestä Eerolansuoran kautta Kämmenniemeen sekä Terälahteen ja Mäntylään saakka. Linjalla mahdollistetaan koululaisyhteydet Terälahden, Kämmenniemen ja Sorilan kouluille. Linjaa liikennöidään peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin alueen koulujen päivärytmin mukaisesti. Nykyisellään talvikaudella koulujen loma-aikana matkustajamäärä on tippunut lähes 90 % normaaliin talvikauden arkipäivään nähden.  
  • Linja 92 Viitapohja-Viitapohjantie-Kämmenniemi, reittimuutos välillä Viitapohja-Sorila. Linjalla luovutaan vähäisen käyttäjämäärän johdosta liikennöinnistä Pulesjärventiellä. Linjalla mahdollistetaan koululaisyhteydet Kämmenniemen koululle. Linjaa liikennöidään peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin alueen koulujen päivärytmin mukaisesti. Nykyisellään talvikaudella koulujen loma-aikana matkustajamäärä on tippunut lähes 95 % normaaliin talvikauden arkipäivään nähden.  
  • Linja 93 Terälahti-Petääjärventie-Teiskon kirkkotie-Kämmenniemi, reittimuutos välillä Terälahti-Mäntylä ja Kämmenniemi-Keskustori. Teiskon kirkkotieltä ei tarjota enää vaihdotonta yhteyttä Tampereen keskusta-alueelle. Linjalla mahdollistetaan koululaisyhteydet Kämmenniemen ja Terälahden kouluille. Liikennöidään peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin alueen koulujen päivärytmin mukaisesti. Nykyisellään talvikaudella koulujen loma-aikana matkustajamäärä on tippunut lähes 92 % normaaliin talvikauden arkipäivään nähden. 

 

Hallintosäännön liitteen 2, "Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan johtosääntö", 4 §:n 2. momentin 2) kohdan mukaan lautakunta määrittelee ja toimeenpanee toimivalta-alueensa joukkoliikenteen palvelutason Tampereen osalta ja muiden kuntien omasta palvelutasostaan tekemien päätösten pohjalta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Pohjois-Tampereen ja Nokian linjastoon hyväksytään ajalle 3.8.2026-6.6.2027.

Tiedoksi

Kapa/Joli Maarit Kaartokallio, Sanna Pasanen, Satu Marjeta, Maiju Lieskivi, Juha Kortteus, Petri Hakala, Pirkanmaan ELY-keskus/kirjaamo, Tuomi logistiikka oy/Milla Valkonen ja Katja Suhonen