Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 3.12.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 86 Joukkoliikenteen palvelut kesäkaudella 2026 

TRE:1868/08.01.01/2025

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Nyssen suunnitteluryhmä on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta. Suunnitelma on liitteenä. Aineistoa on esitelty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 5.11.2025 ajankohtaiskatsauksessa § 79.

Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2026 hyväksytyn talousarvion (10.9.2025 § 66 ja § 67) mukainen.

Liikennepalvelumuutokset

Kesäkaudelle 2026 ei suunnitella merkittäviä liikennepalvelun muutoksia. Nyssessä, kuten Tampereen kaupungin muissakin yksiköissä, on osoitettu tarve etsiä ja toteuttaa talouden tasapainotukseen liittyviä toimia (Tampereen kaupunginhallitus 30.6.2025 § 319). Nyssen palveluissa pyritään löytämään ratkaisuja, joilla parannetaan palveluita alueilla, joissa kysyntää on runsaasti ja samalla vähennetään palveluita siellä, missä kysyntää ei ole riittävästi. Talouden tasapaino-ohjelman johdosta Nyssen kesäkauden 2026 palvelua tullaan jatkamaan talvikauden ensimmäiselle viikolle. Talvikauden 2026-2027 palvelu aloitetaan vasta keskiviikkona 5.8.2026, kun lukuvuosi alkaa ammattikouluissa, peruskoulut ja lukiot aloittavat lukuvuotensa torstaina 6.8.2026. Liikennepalvelun jatkaminen kesäkauden aikatauluilla kahden arkipäivän ajan tuottaa kustannussäästöjä noin 100 000 €, eikä tästä muodostuva vaikutus asiakkaalle vaaranna merkittävästi matkustajamäärän kokonaiskasvua. 

Kesätauolle jäävät linjat 39, 44, 46, 47, 48 (reittiosuus Sahalahti - Pohja), 49, 56, 57, 59, 72, 76, 77, 78, 86, 91, 92 ja 93. Linjat liikennöivät vain talvikaudella, sillä ne ovat pääsääntöisesti suunniteltu perusopetuksen ja toisen asteen oppilaitosten tarpeisiin.

Kesäkaudella 2026 otetaan käyttöön pitkäaikaisia reittimuutoksia muun muassa Tampereen henkilöratapiha -hankkeen (TAHERA) vuoksi. Pitkäaikaiset reittimuutokset koskevat Tampereen asematunnelin kautta kulkevia bussilinjoja 6 (Vatiala-Sorin aukio), 29 (Ojala-Lamminpää), 42 (Kuhmoinen-Sorin aukio), 90 (Terälahti – Sorin aukio/linja-autoasema). Linjat 6, 42 ja 90 siirtyvät liikennöimään Itsenäisyydenkadulta Yliopistonkadun ja Kalevantien kautta Vuolteenkadulle, linjalla 29 siirrytään liikennöimään Itsenäisyydenkadulta Tammelan puistokadulle ja edelleen Pohjolankadun, Naistenlahdenkadun ja Lapintien, Vuorikadun, Rautatienkadun ja Rongankadun kautta Satakunnankadulle. Alustava arvio on, että Itsenäisyydenkadun tunnelin kautta päästään liikennöimään seuraavan kerran vasta 2030-luvulla.

Linjalla 18 (Atala-Kaupin kampus) vähennetään palvelutarjontaa kesäarjessa vähäisen matkustajakysynnän johdosta. Linjalla liikennöidään jatkossa kesäarkisin 15 minuutin vuorotarjonnalla.

Linjoille 33 ja 35 (Mäyränmäki-Keskustori) lisätään vuorotarjontaa ja linjoilla liikennöidään kesäarkisin jatkossa 20 minuutin vuorotarjonnalla. Molempien linjojen matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Arjen lisäyksien lisäksi linjalla 35 aloitetaan lauantailiikennöinti 30 minuutin vuorotarjonnalla.

Linjalla 50 (Lempäälä-Ideapark-Multisilta-Tampere, Keskustori) tullaan liikennöimään kesäviikonloppuisin 20 minuutin vuorotarjonnalla. Talvikaudella 2025-2026 käyttöönotettu viikonlopun lisätarjonta on osoittautunut onnistuneeksi ratkaisuksi ja matkustajamäärät linjalla 50 ovat kasvaneet voimakkaasti (elo-lokakuu 2025 kasvua lauantaissa 35 % ja sunnuntaissa 20 % verrattuna elo-lokakuuhun 2024). Linjan 50 kesäviikonloppujen lisävuorojen myötä linjoilla 52A (Haurala-Lempäälä-Vanattara-Tampere) tai 52B (Laasonportti-Lempäälä-Ruskea-ahde-Tampere) ei tulla järjestämään liikennöintiä viikonlopuissa. Lempäälän kunta antoi lausuntovastineen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 11.11.2025 § 163.

Ylöjärvellä toteutetaan muutoksia useammalle linjalle. Linjalla 82 (Metsäkylä-Elovainio-Soppeenmäki-Keskustori) siirrytään liikennöimään Elovainiolta Pallotien kautta kohti Soppeenmäkeä. Reittimuutos parantaa joukkoliikenneyhteyksiä kehittyvälle koulutuskeskus Valolle sekä nopeuttaa matka-aikaa Elovainiolle ja Metsäkylään. Ylöjärven tekninen lautakunta antoi linjan 82 reittimuutoksesta lausuntovastineen 15.10.2025 § 157. Ylöjärven tekninen lautakunta toivoi myös lausuntovastineessaan pysäkkien vyöhykemuutosta koulutuskeskus Valolle, samalla kun linjan 82 reitti muuttuisi. Tällä hetkellä Nyssessä ei aktiivisesti valmistella vyöhykemuutoksia, sillä 23.8.2023 § 62 vyöhykemallin käyttöönotto ja vyöhykerajojen tarkistaminen -päätöksenteon yhteydessä on tarkasteltu runsaasti vyöhykerajoja, ja vyöhykerajojen siirtoa on perusteltu yhdyskuntarakenteen selkeydellä. Koulutuskeskus Valo sijaitsee yhdyskuntarakenteen ulkopuolella muun muassa tiestöstä ja rautatiestä johtuvan estevaikutuksen johdosta. Lisäksi koulutuskeskus Valoon matkaavat opiskelijat voivat hakea Kelan myöntämää koulumatkatukilippua, jos koulumatka on vähintään 7 kilometriä suuntaansa, opiskelija asuu ja opiskelee Suomessa, opiskelijalla on oikeus maksuttomaan koulutukseen ja opinnot suoritetaan toisen asteen oppilaitoksessa sekä oppilas matkustaa kouluun vähintään 10 päivänä kalenterikuukauden aikana. Kelan tukema Nyssen koulumatkatukilippu sisältää rajattoman määrän matkoja koko Nysse-alueella, kaikilla vyöhykkeillä.

Ylöjärvellä toteutetaan myös muutoksia linjojen 84 (Takamaa-Soppeenmäki) ja 85 (Kuru-Kyrönlahti-Mutala-Soppeenmäki) palvelutarjontaan. Linjoilla luovutaan viikonloppuliikennöinnistä vähäisen käyttäjämäärän johdosta. Samassa yhteydessä arkisin yhteyksiä Kuruun tullaan aikaisemmasta kesäkaudesta lisäämään, kun Kurun ja Soppeenmäen välillä on jatkossa 4 vuoroparia. Linjojen 84 ja 85 viikonloppuliikenteen luopumisesta saatiin Ylöjärven tekniseltä lautakunnalta lausuntovastine 22.1.2025 § 6.

Pohjois-Tampereella otetaan käyttöön linjastokokonaisuus, jossa linjat 91 (Aitoniemi-Sorila-Kämmenniemi-Mäntylä), 92 (Viitapohja-Kämmenniemi) ja 93 (Terälahti-Teiskon kirkko-Kämmenniemi) ovat kokonaan kesätauolla ja Pohjois-Tampereen liikennepalvelua toteutetaan linjalla 90 (Terälahti-Maisansalo-Kämmenniemi-Eerolansuora-Sorila-Tampere, keskusta). Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta teki päätöksen Nyssen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta Pohjois-Tampereen osalta jo 23.4.2025 § 27. Liikennepalvelu hyväksyttiin muilta osin, mutta linjan 90 reitistä saatiin oikaisuvaatimus, jota käsiteltiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa 21.5.2025 § 34. Oikaisuvaatimus hyväksyttiin, ja linjan 90 reitti oli kesäkauden 2026 osalta tarkasteltava uudelleen.

Ennen 3.12.2025 päätöksentekoa vaihtoehtoja linjan 90 liikennepalvelukokonaisuudesta esiteltiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 5.11.2025 ajankohtaiskatsauksessa § 79. Kokouksessa lautakunta linjasi kaksi vaihtoehtoa, joista kerättiin asiakkailta kommentteja ja palautteita. Toisessa vaihtoehdossa linjan 90 reitti päättyi Tampereen keskustaan ja toisessa Kaupin kampuksen ratikkapysäkille. Keskustan päättyvällä linjareitillä vuoroväli olisi noin 70 min ja Kaupin kampukselle päättyvällä reitillä liikennöitäisiin 60 min välein. 70 min vuoroväli keskustaan päättyvällä linjareitillä ei ole optimaalinen vaihtoyhteyksien järjestämisen kannalta, koska suurin osa muusta Nyssen liikenteestä ja kaukojunista on aikataulutettu yhteensopivaksi 60 min aikataulujärjestelmään. Vaihtoyhteydet Nyssen tiheästi liikennöidyille runkolinjoille onnistuvat kuitenkin myös 70 min vuorovälillä. 

Linjan 90 reittiä koskeva palautelomake oli avoinna Nyssen verkkosivuilla 10.-16.11.2025. Palautteita saatiin noin 220 kappaletta. Palautteissa molempia vaihtoehtoja kannatettiin lähes yhtä paljon. Kyselylomakkeella tiedusteltiin myös vastaajan matkojen alku- ja päätepistettä. Kun vastauksista suodatettiin erilleen Kämmenniemestä tai Terälahdesta alkavat/päättyvät matkat, oli keskustaan asti tulevan linjareitin kannatus selvästi suurempaa. Suurin käyttäjämäärä linjoille 90 ja 93 on asukasmäärien ja nykyisen matkustuksen tilastojen mukaan Kämmenniemessä ja Terälahdessa. Tämän vuoksi näiden alueiden vastauksilla voidaan katsoa olevan suurempi painoarvo päätöksenteossa. Keskustaan päättyvän linjareitin etuna nähdään myös toimintavarmuus suurimpien asiakasryhmien osalta. Linjan 90 matkustajista selvästi suurimman osan matkan määränpää tai lähtöpiste on Tampereen keskustassa tai sen lähialueella. Kyselyn vastaajista yli 70 % ilmoitti matkustavansa linjalla 90 Tampereen keskustaan.

Aiemman suunnittelun, asukas- ja käyttäjämäärätilastojen ja saadun palautteen pohjalta linjan 90 reitiksi esitetään keskustaan linja-autoasemalle tai Sorin aukiolle päättyvää vaihtoehtoa. Kaikki linjan 90 vuorot ajetaan Eerolansuoran ja Maisansalon kautta.

Toimivalta: Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan johtosäännön 4 §:n mukaan lautakunta määrittelee ja toimeenpanee toimivalta-alueensa joukkoliikenteen palvelutason Tampereen osalta ja muiden kuntien omasta palvelutasostaan tekemien päätösten pohjalta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Liitteenä 4 oleva suunnitelma Nyssen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta hyväksytään noudatettavaksi 1.6.-4.8.2026.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

KAPA/Joli Satu Marjeta, Juha Kortteus, Petri Hakala, Maarit Kaartokallio, Sanna Pasanen, Maiju Lieskivi, Juha-Pekka Häyrynen, TKL Oy/Kai Honkanen, Jaakko Kettunen, Lauri Jokinen VR-Group/Vesa Rauhala, Länsilinjat Oy/Jukka Ylitalo, Aleksi Makkonen, Koiviston Auto Tampere Oy/Harri Tuomaala, Valkeakosken Liikenne Oy/Ville Laurell, Oy Pohjolan Liikenne Ab/Tapani Tarnanen, Jetta Leino, Turo Häkämies, Vekka Group Oy/Toni Saarinen, Kangasalan kaupunki/Tuomas Kähkönen, Lempäälän kunta/Valtteri Partanen, Nokian kaupunki/Ville Lipasti, Oriveden kaupunki/Mari Kinnunen, Pirkkalan kunta/Joonas-Petteri Kallonen, Vesilahden kunta/Mikko Latvala, Ylöjärven kaupunki/Mari Ruissalo, Valkeakosken kaupunki/Mari Tomperi, Pirkanmaan ELY-keskus, Kuhmoisten kunta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.